Hur fästa luftscoop på motorhuv?

• Thread starter Thread starter FreddaGädda
  • Start date Start date
GuW skrev:
Näääe, 175-200hk är inte mycket på en turbobil!
"Planerna är att den i vår ska rulla ut med beräknade ca 265hk/400Nm."
Mycket för en gammal saab 900.
GuW skrev:
Öhh näääe, på det med...
Moppefuckoaktigt är vad det är!
Att vara anti mot allt är också moppefuckoaktigt.
GuW skrev:
Tja, jag har ju haft en hel del såna, och visst är dom pålitliga, trygga och bekväma...

:tummenupp

två komponents PUR lim (rutlim) och använd primer som är avsedd för materialet. spacklar du o grejar då spricker det bara. Annars bygger du ett luftintag i plåt o svetsar fast det blir garanterat bäst.

å sen när du har fått den å lira så säger det *SKRAAPAPAPANNGBLADADAONKPLINGELINGSKRAAAPRAZZELKRONG* i växellådan..

För att bekräfta och klargöra alla inlägg

Tips: Tack

Scoop, varför? Se bild

*SKRAAPAPAPANNGBLADADAONKPLINGELINGSKRAAAPRAZZELKR ONG* i växellådan.. Lösning: fyrväxlad sk kokillgjuten låda från 77-79ans saab 99, med stum spännhylsa och egentillverkad, tjock diffkåpa i stål. Tål i detta skick över 300 hk med det vridmoment som hör till.

Framhjulsdrift: Ja, det suger

Förstör inte din huv: Jag har en extra

T16 Aero är kult: Ja

T16 Aero är ful: Talk to the hand

Ha en trevlig kvell

Bifogat

• stcs_desktop13.jpg
    stcs_desktop13.jpg
    119.7 KB · Visningar: 174
Men heyheyhey!

Om man bara smackar upp ett hål i huven så tror ju jag att det varken till eller från.. Är inte det beräknat i konstruktionsfasen hur luftflödet in resp ut i ett motorrum ska ske. Med andra ord så sabbar man det flödet och luften tar fel väg in/ut?

Utflödet är ju lika viktigt som inflödet, och det kan ju bli så att luften tar en genväg ut genom scoopet och kyler därför på fel ställen.

Sen att man kan VILJA ha ett scoop, men jag är skeptisk mot funktionen. Lite som det där med att montera på en universalvinge och tro att det förbättrar bilens egenskaper.

juha01 skrev:
Sen att man kan VILJA ha ett scoop, men jag är skeptisk mot funktionen. Lite som det där med att montera på en universalvinge och tro att det förbättrar bilens egenskaper.

Jag lumpade med en kille som var duktig på det här medd aerodynamik och flöden, och han dömde generellt ut i princip allt inom stylingvärlden som ren bullshit.
(Som X-jobb gjorde han en datorsimuleringsmodell åt ett stort svenskt företag, som sparade in en hel del vindtunnelkörningar)

Ett flertal av eftermarknadsvingarna orsakade LYFT istället för ökat marktryck.
Ett flertal av dom SK diffusers dom testade orsakade inget annat än ökad turbulens bakom bilarna.

IOFS var ju det här några år sedan, men jag skulle tro att det mesta av "Fast and Furious" styling grejorna sabbar en i grunden bra bil rejält.
Bilarna är faktiskt körda i vindtunnel från fabrik, och även om dom designas mer mot lågt luftmotstånd än maximalt marktryck, så har dom en form som ger ökat marktryck med ökad fart redan från start.

Tittar man på den mer diskreta stylingen, som görs av dom stora i branchen, så kanske grejorna TOM är testade i dator/vindtunnel.

*/ ?>
Nyheter
Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Svensk auktion med tävlingshojar

Det svenska företaget Antiq...

Officiella: Harley-Davidsons 2026-nyheter

Efter att Cruiser-programme...

Back