Hur fästa ett kolfibertankskydd?

Sajmon

Bulist
Gick med
1 Mar 2004
Hoj
28" Yosemite "Wapama" by Biltema samt V70
Hur fäster man ett tankskydd i kolfiber? Tanken är ny så den är "ren". Jag har ett tankskydd i kolfiber som av märkena att döma ser ut som om det har suttit någon form av dubbelhäftande tejp på. Är det "receptet" och hur tunn/tjock ska den vara i så fall? Borde skyddet sitta slimmat mot tanken eller går det bra med den "distans" som dubbelhäftande tejp borde ge? Tänkte mest på om det samlas skit under skyddet om det är mellanrum.

Tacksam för stalltips! :)

Sajmon skrev:
Hur fäster man ett tankskydd i kolfiber? Tanken är ny så den är "ren". Jag har ett tankskydd i kolfiber som av märkena att döma ser ut som om det har suttit någon form av dubbelhäftande tejp på. Är det "receptet" och hur tunn/tjock ska den vara i så fall? Borde skyddet sitta slimmat mot tanken eller går det bra med den "distans" som dubbelhäftande tejp borde ge? Tänkte mest på om det samlas skit under skyddet om det är mellanrum.

Tacksam för stalltips! :)

Sopa på tankskyddet med någon tunn dubbelhäftande tejp så kommer det där bli kalas!
Sen hänger du på oss i Uppsala RoadRunners och visar upp hojen!
Välkommen in på Uppsaladelen här på forumet!

/M:et

M:et skrev:
Sopa på tankskyddet med någon tunn dubbelhäftande tejp så kommer det där bli kalas!
Sen hänger du på oss i Uppsala RoadRunners och visar upp hojen!
Välkommen in på Uppsaladelen här på forumet!

/M:et

Tackar för snabbt svar! :tummenupp
Ursäkta en lite petig fråga:
Ska man köra med dubbelhäftande tejp "modell fotoalbum" eller någon mera robust modell? Kanske gör jag en enkel sak väldigt svår men man vill ju inte tappa skiten heller...
Den modell som verkar ha suttit tidigare har ett mått på ca 2x2 cm och satt med ca 3-5 cm mellanrum runt om kanterna.
Den lilla distans som borde uppstå då har alltså ingen betydelse för vinddrag, regn, korrosion, mås-skit etc?

Det KOMMER hamna skit under skyddet, det är ju oundvikligt att damm å shit hamnar bakom, flexar skyddet lite sen kan du ju räkna ut vad som händer..
Det bästa är nog skydd som har en baksida som är klistrig i sig själv.

MatteKholm skrev:
Det KOMMER hamna skit under skyddet, det är ju oundvikligt att damm å shit hamnar bakom, flexar skyddet lite sen kan du ju räkna ut vad som händer..
Det bästa är nog skydd som har en baksida som är klistrig i sig själv.

Det kanske är bättre att skaffa ett nytt skydd "á la klistermärke" så slipper jag bekymra mig...

Tackar för synpunkterna iaf! :)

Sajmon skrev:
Tackar för snabbt svar! :tummenupp
Ursäkta en lite petig fråga:
Ska man köra med dubbelhäftande tejp "modell fotoalbum" eller någon mera robust modell? Kanske gör jag en enkel sak väldigt svår men man vill ju inte tappa skiten heller...
Den modell som verkar ha suttit tidigare har ett mått på ca 2x2 cm och satt med ca 3-5 cm mellanrum runt om kanterna.
Den lilla distans som borde uppstå då har alltså ingen betydelse för vinddrag, regn, korrosion, mås-skit etc?

Försök hitta någon dubbelhäftande film som täcker hela skyddet så blir det precis som att köpa ett nytt!
Men enklast är ju att köpa ett nytt, de är ju inte så fruktansvärt dyra!

Försök hitta någon dubbelhäftande film som täcker hela skyddet så blir det precis som att köpa ett nytt!
Men enklast är ju att köpa ett nytt, de är ju inte så fruktansvärt dyra!
Hur går det för dig då?? :)
Har du fått på ditt helsystem och din power commander?? Och har du bänkat den ännu och kollat om du fick ihop de 140 du ville ha på hjulet? :tungan

Stephen skrev:
Hur går det för dig då?? :)
Har du fått på ditt helsystem och din power commander?? Och har du bänkat den ännu och kollat om du fick ihop de 140 du ville ha på hjulet? :tungan

Det går bra för mig!
Allt är monterat. Det blev även KN-filter och lätt modifierad luftburk.
Jag har inte hunnit bänka än (eller har inte haft råd...) men jag har varit ute några svängar och den är märkbart piggare!
Mycket lättare att dra upp den på 2:an med bara gas nu :banana
Ändå så tror jag den går lite för magert så det finns nog mer att hitta också (hoppas jag)
Bänkning kommer i april förhoppningsvis!
Återkommer med resultat.

Det går bra för mig!
Allt är monterat. Det blev även KN-filter och lätt modifierad luftburk.
Jag har inte hunnit bänka än (eller har inte haft råd...) men jag har varit ute några svängar och den är märkbart piggare!
Mycket lättare att dra upp den på 2:an med bara gas nu :banana
Ändå så tror jag den går lite för magert så det finns nog mer att hitta också (hoppas jag)
Bänkning kommer i april förhoppningsvis!
Återkommer med resultat.
Kul att höra... Jag vill minnas att den gick som ett skållat troll på Lunda i somras... :banana
Ska också bänka min snart för att ställa in allt och att se vilken effekthöjning helsystem, power commander och k&n filter ger... Jag ska som sagt över 150 på bakan... Sen gäller det att kunna kontrollera hojen också.. (Måste lära mig wheela ordentligt :4skrika )
Kör försiktigt nu under våren bara... :tummenupp

Nyheter
Nytt världsrekord:”highchair wheelie” i 204 km/h

Den brittiske stuntföraren ...

Stora Motorcykelkatalogen 2026

Nu har vi öppnat förbeställ...

Nya Panigale V4 R: Ducatis nya högfartsvapen

Nya Panigale V4 R har senas...

Vilken otrolig comeback!

Spanjoren Marc Marquez full...

Indian slår rekord på Bonneville Salt Flats

Ända sedan INDIAN MOTORCYCL...