Hur fästa ögla till Kedja i asfalt ?

BMWM3

Ny medlem
Gick med
26 Oct 2003
Hoj
Honda 900F2 1981 - Husaberg 450 2011 -KTM superduke 2007
Har asfalt i mitt garage golv och skulle vilja bulta ditt en ögla att dra kedjan genom .

Vad använder jag ? under asfalten är det sten/sand/grus ...

BMWM3 skrev:
2181058 Har asfalt i mitt garage golv och skulle vilja bulta ditt en ögla att dra kedjan genom .

Säker på att det inte är betong?
Grunden brukar bestå av makadam 16-32. Så att fästa en kedja i golvet om du har asfalt är det ganska lätt att slita upp. Men betong däremot är tjockare och hårdare. Där kan man borra o plugga ordentligt

Jag har också asfaltsgolv med grus under i mitt bostadsgarage. Jag spettade upp ett fyrkantigt hål och grävde sedan ut ett ännu större hål så att det blev koniskt så att säga. Sedan gjöt jag ner ett försänkt bygellås i flera hundra kilo betong, låset är också förankrat med armeringar som spretar ut åt olika håll.

En heldag i garaget med tre dagar ryggont efteråt. :död

Det är sten och grus hela vägen ner ...

Väggarna är trä ...

Är ett hyresgarage så jag kan inte börja gjuta betong i golvet ...

hopp löst ?

Gjut ett stort betong block (typ en betongsugga) och fäst det i den. Blir lite jobbigt att konka både på hoj och 300 kg betong.

Mares skrev:
2181465 Gjut ett stort betong block (typ en betongsugga) och fäst det i den. Blir lite jobbigt att konka både på hoj och 300 kg betong.

En idé !! Hmm ... kanske ska "låna" den som står 30m från garaget ... eller försöka gjuta en själv .

BMWM3 skrev:
2181271 Det är sten och grus hela vägen ner ...

Väggarna är trä ...

hopp löst ?
tror inte dom klagar sen när du flyttar, att en kvm av golvet i garaget är av betong å skulle nån säga så så har det ju alltid vart så sen du flytta in :)
bara kapa upp asfalten med vinkelslip å gräv å gjut :)

Funderar oxå på det :va

Hyresgarage med asfalt golv.
Troligen blir det till att man försöker ta upp ett cylindriskt eller kvadratiskt hål
och försöker gräva ner en bit för att för att sen fylla upp med betong.

Tror inte dom skulle klagat direkt,man har ju inte gjort nån egentlig skada.

Det finns fina limpluggar alltså som en vanlig plugg du drar i väggen typ gipsplugg fast den här modellen är en glas ampull så om man borrar hål som vanligt och drar dit pluggen så "flyter" limmet ut när dom används i betong osv så lossnar betongen före pluggen kanske funkar på asfalt :confused:

BMWM3 skrev:
2181502 En idé !! Hmm ... kanske ska "låna" den som står 30m från garaget ... eller försöka gjuta en själv .

Klart du ska sno en betonggris vi var 3 st för att sno min betonggris å d var ett jävla jobb att få in den i bilen å då var det ändå ingen hoj fastlåst i den, så den kommer dom ge fan i :hihi

+ 2 feta kedjor ett basebollträ och sen kan du sova lugnt.
Men du, sno en som liiiiiiiite längre bort än 30 m

Lycka till !!!!

BMWM3 skrev:
2181271 Det är sten och grus hela vägen ner ...

Väggarna är trä ...

hopp löst ?

Gräv ur
Gjut x antal kilo betong till ca 2-3 cm under färdig golvnivå,
Lägg kall-asfalt uppepå, blir i princip exakt likadant som golvet i övrigt och inget som nån funderar över o klaga på. :)

BMWM3 skrev:
2181058 Har asfalt i mitt garage golv och skulle vilja bulta ditt en ögla att dra kedjan genom .

Det borde gå att använda tung slägga och slå ner ett järnrör som är tillplattat i änden så djupt/hårt att det sedan är mycket svårt att dra upp.

*/ ?>
Nyheter
Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Svensk auktion med tävlingshojar

Det svenska företaget Antiq...

Officiella: Harley-Davidsons 2026-nyheter

Efter att Cruiser-programme...

Back