Hur e de nu me luftburken på Bandit1200?

Bandit1200

ZX12r
Gick med
2 Aug 2004
Hoj
Kawa ZX12r
Är det ett 50 mm extra hål som gäller eller är det bara på äldre 1200. Min är en 04:a. Om ja, hur ska förgasarna bestyckas då? Tacksam för svar från nån som vet eller har testat.

Tackar för tipset

Jo, jag misstänkte att det var annorlunda med en nyare 1200.Tack för tipset på sidan, jag ska se vad jag kan hitta där.

Snorkeln?

Läste att man kan prova med att ta bort "snorkeln". Men det framgick inte om det gällde nyare eller äldre 1200. Nån som vet?

Det ger så lite och skapar bara vakumrelaterade problem och insugsturbulens, låt den sitta kvar tills du kan verifiera resultatet på en Dynobänk. Har du riktig otur kan det orsaka en för klen bränsleblandning och du torskar kolvarna.

Funderar du på Dynojet-kit? Kom bara ihåg att du kan göra samma sak med originalprylar, fast 5 ggr billigare. Luftfiltret är inte heller värt att byta. Originalfiltret orkar föda en motor som ger över 150 hästar på bakhjulet.

Är du ute efter mer effekt? Det absolut enklaste och billigaste i prioritets/billighetsordning:
1. Slip-on ljuddämpare.
2. 5 cm modden på 1996-2000 B12'or.
3. Byt insugskam till en 1988-1989 gsxr750. (0.350" lyft & 235 grader)
4. Snik-porta toppen.
5. Byt avgaskam till en 1988-1989 gsxr750. (0.330" lyft & 230 grader)
6. Byt till full-race avgassystem. Hindle eller Holeshot.
7. Race-porta toppen.
8. 1340cc bigblock med flata kolvtoppar.
9. 40 mm förgasare.

Gör du moddarna i en annan ordningsföljd ger det väldigt lite eller ingen alls effekt förrän du gjort den föregående punkten.

Notera att jag inte nämner tändspolar eller slottade kamdrev. Varken andra spolar eller annar tändsystem hjälper till ett endaste dugg förrän du börjar komma upp i över 300 hästar. Originalkamtiderna på 104/103 grader duger väldigt långt.

När man har gjort punkten "9" har man ca 185 hästar på bakhjulet.

Om jag moddar t o m punkt 3 till att börja med ...

... och stannar tv där. Var kommer jag då att hamna (på ett ungefär) i hp och vrid? Behöver jag inte bestycka om förgasarna eller göra några andra justeringar alls (t o m punkt 3)?

Ljuddämpare, ca +12 hästar. Mer effekt, samma vrid.
Feppla med knasarna/luftburg, 0 - 7 hästar (beroende på årsmodell). Mer vrid/effekt.
Insugskam, ca +6 hästar. Mer effekt, samma vrid.

Dvs, när du får mer effekt men oförändrat maxvrid betyder det att vridmomentet bibehålls längre upp i varvtalsområdet.

Efter steg 5 hamnar du närmare 140 hästar (135-140) på bakhjulet, iaf på en 1996-2000 B12'a. Hur den nyare Banditen svarar på förgasamodifieringar vet jag inte så jag kan inte säga nåt om slutresultatet för den.

Nu börjar det visserligen yra iväg från ämnet med luftburk... Men är det värt att montera ignition advancer? (5 grader)

Hellbilly skrev:
Nu börjar det visserligen yra iväg från ämnet med luftburk... Men är det värt att montera ignition advancer? (5 grader)

Nej. Du får ca 1.5 hästkraft, dvs 1.5 Nm, extra vid varvtalet för maxvridet, dvs vid 7200 varv men effektvinsten klingar av väldigt fort ju längre/högre ifrån maxvridsvarvtalet du kommer. Motorn går också lite hetare.

Billigare är att fila upp hålen för tändplattan motsvarande 5 graders extra förställning. Räkna ut omkretsen med hjälp av hålradien och dela det med 360, så får du en måttangivelse per grad förställning och vet hur mycket du ska fila. Är det 180 mm i omkrets ska du fila 2.5 mm för 5 grader.

Bandit1200 skrev:
Är det ett 50 mm extra hål som gäller eller är det bara på äldre 1200. Min är en 04:a. Om ja, hur ska förgasarna bestyckas då? Tacksam för svar från nån som vet eller har testat.
På min 02:a har jag plagierat setupen från ett beprövat kit och har följande...

Slip on
38 (1,5 tum) mm hål i luftburken med snorkeln kvar, hålet borras på den platta yta som vätter upp mot tanken.
Huvudmunstycken 110 (Mikuni små runda)
3,75 varv på blandskruvarna
25 mm kapat från trottelfjädrarna
Nålarna höjda till sista läget, dvs clipset närmast spetsen.
Samt en 5 graders förställare som jag hade turen att komma över billigt lätt begagnad.

Hojen går rent och bra med det här men jag har inte mätt upp effekten. Tror inte ökningen var så stor i effekt men responsen är bättre. Jag gjorde det för att kompensera för en öppnare pipa då det ärligt talat var ljudet jag ville åt i första hand.

Last edited:
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck