Hur dyr hjälm ska jag välja och hur ska den sitta?

Det är ruskigt viktigt att hjälmens storlek längmässigt från nacke-panna är korrekt, en hjälm som sitter bra ser man nästan direkt, kanten ska gå precis ovanför ögonbrynen då har du hittat en hjälm som sitter bra, sen om du tar o drar o hakbågen så ska den "greppa" mot panna du ska alltså inte kunna dra ner hjälmen så den närmar sig näsan utan ganska kraftigt våld.

Skillnaden rent tekniskt på z-one och x-spirit är att z-one har materialet AIM i skalet, med organiska fibrer och en compositblandning, medans x-spirit har ett material man kallar för AIM+ Carbon och då har man använt sig av lite carbon här och där, om de är bra eller dåligt tvistar de lärde om men de e ju poserpoäng iallafall, har även för mig att aim+ har shoeis nya variant av "3d fibrer" som nog ska vara bra för något.

Dessutom är frigoliten i x-spirit uppdelad i 3 skikt med densitet 40+40+20 och även ventilationskanaler "i och mellan frigoliten". Dessutom görs x-spirit i 4 olika skalstorlekar, medans z-one bara görs i 3, vilket betyder att du kan ha chans o få ett mindre skal till din skalle = mindre stoppning o skit, mindre turbulensbuller pga luftmotstånd.

Om vi nu ska jämföra med arai då...Rx7 corsair är deras top model och där arbetar man med olika skikt av lager, t.ex. rx7 har fyra skikt, det yttre är något nytt som kallas SNC(structural net combinationblablahejohå) och enligt arai gör detta att man kan lägga mer vikt lägre i hjälmen och får således en bättre balanserad hjälm.

Astro finns i två varianter, den äldre heter J(2 skikts skal, CLC) och den nya heter R (3 skikts, super clc)

Man kan nästan kalla astro-r för "gamla" rx7an...

Hursomhelst de hjälmar du tittar på är riktigt schyssta o tror inte du blir besviken utan ta den som passar bäst, "Skumgummit" som klämmer ihop kinderna kommer töja sig först också, går även o byta kindkuddar om man nu känner för de i alla de modeller du pratar om (tror jag..)

OBS arai´s toppmodeller görs i 5 olika skalstorlekar och således behöver du verkligen inte ha större skal än "du ska ha"

Hoppas de vart nåt vettigt skrivet, kom nyss in från premiärrundan i år så är lite fast i ett "lyckorus" :)

Lycka till

mvh

Superbee

edit: repeterade visst några andras information :fyllisar , men man kan aldrig gnälla för mycket, passformen är viktig! :hjälm

Last edited:
Superbee skrev:
Det är ruskigt viktigt att hjälmens storlek längmässigt från nacke-panna är korrekt, en hjälm som sitter bra ser man nästan direkt, kanten ska gå precis ovanför ögonbrynen då har du hittat en hjälm som sitter bra, sen om du tar o drar o hakbågen så ska den "greppa" mot panna du ska alltså inte kunna dra ner hjälmen så den närmar sig näsan utan ganska kraftigt våld.

sgtpepper skrev:
Gör hjälmtestet: Ta på hjälmen, ta ett ordentligt tag i hjälmen framför hakan och dra den nedåt. Hjälmen skall bara gå att dra ned så pass långt att den övre delen av "ansiktshålet" hamnar i nivå med ögonbrynen, om den går att dra längre ned så är hjälmen för stor.

Nåja, det tål att upprepas ;).

Emil_in_hifi skrev:
Ta dig också tid att kolla in lite billigare märken, tex HJC, verkar vara väldigt bra hjämlar för nästan halva priset av en shoei/arai.

Jag har funderat på en FG-14 själv. http://www.hjc-europe.com/gb/collection/full1.htm

kan inget om de hjälmarna så kan inte säga nåt vettigt, men, bara 2 skalstorlekar? :tummenner

Sen en fråga är ju hur de där hjälmarna är formmässigt, då de hävdar sig vara "number 1 in america" och således har de nog lite för runda hjälmar för "oss norr om alperna", bara en liten tanke. Nordeuropéer har i regel lite smalare och högre huvud än våra hojbröder i syd och västlig riktning.

Arai jobbar själva med 4 olika typer av "kontinentskal" (stavas?) vilket jag tycker är feting :tummenupp

Superbee skrev:
Sen en fråga är ju hur de där hjälmarna är formmässigt, då de hävdar sig vara "number 1 in america" och således har de nog lite för runda hjälmar för "oss norr om alperna", bara en liten tanke.

På mitt huvud passar HJC AC-X1 och Shoei Raid ungefär likadant, men det är ju visserligen lite dumt att jämföra en öppen och en integralhjälm, men bortsett kinderna så sitter dom liknande och passar perfekt på mig.

Bengan skrev:
På mitt huvud passar HJC AC-X1 och Shoei Raid ungefär likadant, men det är ju visserligen lite dumt att jämföra en öppen och en integralhjälm, men bortsett kinderna så sitter dom liknande och passar perfekt på mig.

Japp men då kan de ju funka :tummenupp

Däremot så kan man ju kolla också så de här hjc inte fyller upp med för mycket skumgummi i hjälmarna, är vääääldigt vanligt att man gör när man inte har alltför många skalstorlekar och dessutom så vill de ju få hjälmen att som de säger "passa" alla huvuden, vilket jag själv tycker är lite hej o hå, har själv haft en sån där "skumgummihjälm" säger bara en sak, aldrig mer. Sitter skönt i början men efter en kort period så blir passformen usel, då börjar det bli lite farligt, dessutom får man en jäkligt bullrig hjälm, då det är lite väl mycket luft "mellan öra och skal, invändigt"...
sen så har man ju dessutom ett "för stort" skal och hjälmen plockar lite mer turbulens än vad jag tycker är "behaglig nivå", och jag är inte den som brukar motorcykel i nån extrem hastighet direkt...

får nog kika på en sån där hjc, klämma o känna lite, vilka butiker i stockholm säljer HJC??
Vill bara påtala att jag säger ingenting om att hjc är bra eller dåliga hjälmar, vart lite nyfiken på märket bara :)

Last edited:
Har köpt en shoei raid II Templar för 3900, alla hjälmar ska sitta mycket tajt då de töjer sig/formar sig efter huvudet. Denna modelen har s.k pinlock dvs immfritt visir vilket även shoei XR 1000 har.

:rofl Det är svårt att välja hjälmmodell.

Nga bilder.

Last edited:
Superbee skrev:
Japp men då kan de ju funka

Däremot så kan man ju kolla också så de här hjc inte fyller upp med för mycket skumgummi i hjälmarna, är vääääldigt vanligt att man gör när man inte har alltför många skalstorlekar och dessutom så vill de ju få hjälmen att som de säger "passa" alla huvuden, vilket jag själv tycker är lite hej o hå, har själv haft en sån där "skumgummihjälm" säger bara en sak, aldrig mer.

får nog kika på en sån där hjc, klämma o känna lite, vilka butiker i stockholm säljer HJC??
Vill bara påtala att jag säger ingenting om att hjc är bra eller dåliga hjälmar, vart lite nyfiken på märket bara
Angående stoppningen så kan du få reda på testresultaten de olika hjälmstorlekarna fick när de skulle godkännas enligt ECE-R 22-05 om du går in på www.tuv.com och knappar in
5611105500.GIF
. Men dom resultaten säger ju inte så mycket om bruset eller passformen, tyvärr.

Edit: köpte mitt exemplar på Cross- och endurocompaniet

Last edited:
Bengan skrev:
Angående stoppningen så kan du få reda på testresultaten de olika hjälmstorlekarna fick när de skulle godkännas enligt ECE-R 22-05 om du går in på www.tuv.com och knappar in
5611105500.GIF
. Men dom resultaten säger ju inte så mycket om bruset eller passformen, tyvärr.

Tackar för länken! :tummenupp
Uppskattas som fan!

2fast4hjo skrev:
Har köpt en shoei raid II Templar för 3900, allahjälmar ska sitta mycket tajt då de töjer sig/formar sig efter huvudet.

Raid 2 är helt ok! gillar skarpt shoeis "nya" aerodynamiska tänkande. :tummenupp

Last edited:
Hjälmtestet är bra att göra. Ett tips man gett kunder är att köpa hjälmen och prova den hemma väldigt mycket. Dra på den när du tittar på tv [glöm inte dra ner persiennerna bara..] dra av dig den, se om den känns bra eller helt åt fanders. I början ska inte hjälmen vara skön och sitta perfekt, det ska vara lite smärta eftersom dom oftast töjer sig. Jag har haft en hjälm som blev för stor och det vill jag inte göra om, det känns som att man ska flyga av vid höga accelerationer då hjälmen pressar sig uppåt.

Apropå imma så köpte jag ett kalasbra medel på Båtmässan som förhindrar att det blir imma på visiret när man stannar och pustar ut vid rödljusena! :rock
Håller ungefär en vecka, men det är det värt!

Lycka till alla som ska köpa nya hjälmar!

Knoxan skrev:
Lånar tråden då jag också skall köpa mig en hjälm denna vecka.

Jag har testat Shoie, Arai och X-lite. Tycker Arai sitter bäst på min skalle, men jag vet fan inte vilken storlek jag skall ta. Small sitter jävligt tight och trycker lite på skallen. Tycker den sitter lite högt på mig också, dvs man ser mycket av pannan. Medium sitter jävligt skönt. Sitter hyffsat tight, men inte jättetight utan riskerar att bli för stor om den töjer sig efter en stund....

Jag har testat samma hjälmar på två olika butiker och bägge expediterna har sagt att de rekomenderar Medium till mig, men att jag är ett gränsfall :va

Vilken väljer jag?

/Erik
Jag lovar, är handlaren "auktoriserad" så vet dom!
För övrigt, vad som skiljer Arai modellerna, (Det finns bara Arai för mig) det skiljer förutom på dekor och ventilation (enorma skillnader), också väldigt mycket på inredningen. Men jag tänker inte göra reklam för en viss hjälm. Den som sitter bäst på dig, är bäst för dig. En Arai som sitter illa är kass. En Nolan som sitter bra är också kass... :hihi

Hur dyr hjälm man ska välja? Tja vad är din skalle värd? Köp vad ty vill ha och har råd med! Snåla aldrig någonsin på en hjälm! Och för guds skull, köp inte en begagnad hjälm, hur bra pris du än får. RX7RR "Använd 5 ggr" Nypris 7500, nu 3500... :kocko Är man i pengabehov så att man måste kränga sin kruka, varför inte sopa den i backen o ta den på hemförsäkringen, om den är så ny?

Last edited:
yonsson skrev:
Du som verkar kung på krukor... Har du provat, ägt eller hört nåt om märket icon 's hjälmar? Har hittat en som e ruskigt snygg, men man kan ju inte bara utgå efter det :gnissla

Nope..ingen aning...men vore jag dig skulle jag satsa på ett kvallemärke, det brukar löna sig i längden..behöver inte vara dom dyraste i sortimentet men som sagt, hur mycket är din skalle värd? :näsblod

PLM- ditt nöt, läs i min text utan å blanda ihop bokstäverna som vanligt..
Hjälmen ska sitta tight, inte vara obekväm..särna :fyllisar :fyllisar :hihi :hihi :arsele

Tack för all hjälp

Ska åka (läs cykla) o prova arai hjälmar idag o se om dom håller måttet :huvet

.... tänk på att många tillverkare, Shoei till exempel, tar ut nästan 1000:- extra för lite ful dekalplast.

Hur mycket bättre syns man med en färgad hjälm jämfört med en enfärgad svart? Eller det är bara om plånboken tillåter så köper man en hjälm man tycker är snygg? Har nämligen fastnat för en motiv färgad hjälm

morlock skrev:
.... tänk på att många tillverkare, Shoei till exempel, tar ut nästan 1000:- extra för lite ful dekalplast.

Den där lilla "fula dekalplasten" , är ett riktigt hantverk att få på, och hävdas av tillverkaren vara det som tar längst tid, samt är svårast att lära upp personal, därav t.ex. bristen av diabolic motivet förra året.

Har sett hur de håller på, och kan säga att jag tycker fan 1000 spänn för ett sånt motiv som t.ex. diabolic är billigt.

Men givetvis är det vettigare o köpa en hjälm med högre säkerhetsgrad än en som ger 10 extra posörpoäng vid korvmojen för den extra tusenlappen, för jag antar att det var din poäng med det hela :tummenupp

Sen går det ju att diskutera säkerhetsgrader på olika plan, t.ex. god ventilation ett orepat visir, skrikig lack, kan också höja säkerhetsgraden, men de är upp till var och en o göra en avvägning och egen tolkning :)

mvh

en moooorgontrött

Superbee :näsblod

Last edited:
En hjälm ska sitta tajt, riktigt tajt eftersom de töjer sig.Har Shoei Z-one och jag trodde fan öronen skulle slitas av när jag tog av mig hjälmen första tiden. Nu sitter den hur skönt som helst, en kanonhjälm. Däremot kan jag inte ha Araihjälmar, min skalle verkar inte kompatibel. Oavsett modell får jag ett tryck på pannan som inte är så trevligt.

Kvalitetsmässigt tror jag inte det skiljer sig särskilt mkt när du är upp i de här prisklasserna.

Teinvall skrev:
Hur mycket bättre syns man med en färgad hjälm jämfört med en enfärgad svart? Eller det är bara om plånboken tillåter så köper man en hjälm man tycker är snygg? Har nämligen fastnat för en motiv färgad hjälm

Vill du synas så är det snarare stället det hänger på. Jag kör alltid med vit collegetröja över stället (svart Dainese).

Bollox skrev:
RX7RR "Använd 5 ggr" Nypris 7500, nu 3500... :kocko Är man i pengabehov så att man måste kränga sin kruka, varför inte sopa den i backen o ta den på hemförsäkringen, om den är så ny?

Men lägg av. Om alla gjorde som Du så korkat föreslår, vill Du då veta vad försäkringen skulle kosta ??? :kocko Om man nu vill köpa begagnat så är det jättebra, tänk vad pengar man sparar :)

BTW... Jag säljer en ARAI NR5 -04 i bra skick, Nypris 3595kr, släpper den för 1900kr, kanske billigare ;)

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka