Tja, eftersom jag är en Särna på att förbruka hjälmar i samma takt som folk käkar frukostflingor

kan man summera såhär:
- Se till att hjämen sitter RIKTIGT tajt när du provar den, på gränsen till " mitt huvud exploderar", dock se till att den inte klämmer som vulktejp i pannan
Hjälmen ska sitta som en vaccumförpackning över hela pallet.
När du har testat detta , prova då en storlek MINDRE ändå, nu torde du knappast få den över huvudet och kan konstatera att den storlek som fick huvvet att krympa är rätt..
- Är det så att hjälmen du provar klämmer på vissa speciella ställen så det blir riktigt obehagligt såsom kindkuddarna stryper din andingsförmåga eller just att det känns som någon dragit ett stripes över pannan, byt märke!
Det gäller å hitta den pottan som passar din skalle inte tvärtom..
Tänk på att just Z-one är gjort så att nackskydden "kniper" åt ganska duktigt kring halsen pga att minimera "roll-off" effekten, vilket gör att just den hjälmen är lite trixi att framför allt få av sig när den är ny samt ca. att halvår framåt...din öron kommer garanterat få en pionröd färg..
- Anledningen är att just Shoei och Arai töjer på sig DUKTIGT! Eftersom man i bästa fall ska ha hjämen längre än 1år typ

så vill man inte ha en som sitter och guppar på pallet i 120km/h eller klassikern, du vrider snabbt på skallen och hjälmen kommer efter..
- Kolla även att hjälmen inte sitter så tajt att din näsa har kontakt med hjälmen, att få in sina fingrar imellan ansikte/hjälm brukar vara lagom, annars kommer du få det jobbigt när farten ökar och hjälmen pressar sönder ansiktet
I mitt fall så passar just Z-one och Arai Astro som handsken, då jag får perfekt "avstånd" mellan face och hjälm..när jag provade t.ex X-lite så kändes det som hela knytnäven fick plats imellan= inget för mig, det är bara att prova runt!
- När det gäller prisbilden så är det som talesättet oftast säger "du får vad du betalar för".
Arai / Shoei i prisklassen 5000-7000 är i stort sätt samma sak, då dessa hjälmar är ju mer uppbyggda av hightech mtrl som ska vara så lätta som möjligt, dom ligger kring 1380gr +- 50gr vilket är bra..finns inget värre än att åka omkring med ett urgröpt bowlingklot på pallet
Nu är det även så att dom lite billigare hjälmarna inte är hur urkassa som helst men dom är i regel tyngre men hittar man en som sitter som handsken så handla!
Det är det viktigaste!
Men återigen så är dom lite dyrare hjälmarna dom som har bäst passform helt enkelt, samt Arai har även den möjligheten att bygga om sin inredning t.ex byta kindkuddar osv.
Jag har varit mycket nöjd med just Z-one hjälmen..
+ för låg vikt, lite vindbrus, samt bra ventilation kring huvudet
- för just att ta av och på sig den, örona inte happy, immar igen ganska lätt
Lycka till med ditt hjälmletande!