Hur dyr hjälm ska jag välja och hur ska den sitta?

Teinvall

Medlem
Gick med
28 Jan 2005
Hoj
Ducati Monster 800Sie
Hej

Håller för fullt på att välja utrustning samt hoj, det blir troligen en hornet 600.

De svåraste är endå utrustningen. Jag har inga tankar på att snåla men det finns ju ingen anledning att överspendera.

Jag har provat både arai och shoie och båda verkar sitta bra. Jag har provat både shoie x-spirit och z-one...vad får jag mer för pengarna i den dyra? Detta är min första hjälm så någon extrem bankörning blir de inte än på ett tag. Samma när de gäller arai vad får jag mer i rx-7 jämfört med astro?

När det hjäller passform hur hårt ska de sitta? Hur nära hackan får hakskyddet sitta t.ex.

Några allmäna kommentarer för dessa hjälmar?

Hjälmen ska la helst sitta så tight som möjligt utan att det bli obekvämt. Har för mig att Shoei i regel passar bäst på ett lite avlångt huvud, men det kankse inte gäller alla modeller.

Det gör inget om hjälmen sitter lite hårt och obekvämt när du provar, den kommer anpassa sig efter ditt huvud efter ett tag. Bättre att den sitter för hårt än tvärtom.

Vad som skiljer de olika hjälmarna du nämnde åt vet jag inte men förmodligen är det vikten som är största skillnaden.

Jag tror inte det är nån större skillnad på Arais hjälmar utan dekor och de med dekor och vingar. Jag har både en NR5 och en RX7RR eller vad de heter.
Jag tror man betalar för replikamönstret på hjälmen.
NR5 brukar ju alltid ligga på topp i hjälmtester också.

Tja, eftersom jag är en Särna på att förbruka hjälmar i samma takt som folk käkar frukostflingor :3freak kan man summera såhär:

- Se till att hjämen sitter RIKTIGT tajt när du provar den, på gränsen till " mitt huvud exploderar", dock se till att den inte klämmer som vulktejp i pannan
Hjälmen ska sitta som en vaccumförpackning över hela pallet.
När du har testat detta , prova då en storlek MINDRE ändå, nu torde du knappast få den över huvudet och kan konstatera att den storlek som fick huvvet att krympa är rätt..

- Är det så att hjälmen du provar klämmer på vissa speciella ställen så det blir riktigt obehagligt såsom kindkuddarna stryper din andingsförmåga eller just att det känns som någon dragit ett stripes över pannan, byt märke!
Det gäller å hitta den pottan som passar din skalle inte tvärtom..

Tänk på att just Z-one är gjort så att nackskydden "kniper" åt ganska duktigt kring halsen pga att minimera "roll-off" effekten, vilket gör att just den hjälmen är lite trixi att framför allt få av sig när den är ny samt ca. att halvår framåt...din öron kommer garanterat få en pionröd färg..

- Anledningen är att just Shoei och Arai töjer på sig DUKTIGT! Eftersom man i bästa fall ska ha hjämen längre än 1år typ :rolleyes: så vill man inte ha en som sitter och guppar på pallet i 120km/h eller klassikern, du vrider snabbt på skallen och hjälmen kommer efter..

- Kolla även att hjälmen inte sitter så tajt att din näsa har kontakt med hjälmen, att få in sina fingrar imellan ansikte/hjälm brukar vara lagom, annars kommer du få det jobbigt när farten ökar och hjälmen pressar sönder ansiktet

I mitt fall så passar just Z-one och Arai Astro som handsken, då jag får perfekt "avstånd" mellan face och hjälm..när jag provade t.ex X-lite så kändes det som hela knytnäven fick plats imellan= inget för mig, det är bara att prova runt!

- När det gäller prisbilden så är det som talesättet oftast säger "du får vad du betalar för".
Arai / Shoei i prisklassen 5000-7000 är i stort sätt samma sak, då dessa hjälmar är ju mer uppbyggda av hightech mtrl som ska vara så lätta som möjligt, dom ligger kring 1380gr +- 50gr vilket är bra..finns inget värre än att åka omkring med ett urgröpt bowlingklot på pallet :banana

Nu är det även så att dom lite billigare hjälmarna inte är hur urkassa som helst men dom är i regel tyngre men hittar man en som sitter som handsken så handla!
Det är det viktigaste!
Men återigen så är dom lite dyrare hjälmarna dom som har bäst passform helt enkelt, samt Arai har även den möjligheten att bygga om sin inredning t.ex byta kindkuddar osv.

Jag har varit mycket nöjd med just Z-one hjälmen..
+ för låg vikt, lite vindbrus, samt bra ventilation kring huvudet
- för just att ta av och på sig den, örona inte happy, immar igen ganska lätt

Lycka till med ditt hjälmletande! :tummenupp

haft Z-one i ett år, gillar den skarpt. Tyst och bra för en lagom slant.

Lånar tråden då jag också skall köpa mig en hjälm denna vecka.

Jag har testat Shoie, Arai och X-lite. Tycker Arai sitter bäst på min skalle, men jag vet fan inte vilken storlek jag skall ta. Small sitter jävligt tight och trycker lite på skallen. Tycker den sitter lite högt på mig också, dvs man ser mycket av pannan. Medium sitter jävligt skönt. Sitter hyffsat tight, men inte jättetight utan riskerar att bli för stor om den töjer sig efter en stund....

Jag har testat samma hjälmar på två olika butiker och bägge expediterna har sagt att de rekomenderar Medium till mig, men att jag är ett gränsfall :va

Vilken väljer jag?

/Erik

Ta då Small, det är bättre att den sitter illa första veckorna (tajt) än att den ska glappa framemot sommaren= pengarna i sjön

Mike skrev:
Ta då Small, det är bättre att den sitter illa första veckorna (tajt) än att den ska glappa framemot sommaren= pengarna i sjön

Okej. Jag tänkte höra med butiken om jag kan få köpa en small och testa hemma några timmar och se om jag får någon spänningshuvudvärk. Får jag det är det väl bara att gå på medium...

Tack för hjälpen Mike!

mvh
Erik

Jag säger bara: köpen en liten hjälm!

Första hjälmen jag köpte var medium. Andra var small, men jag har fått köpa kindkuddar så den blir mindre! Och min senaste hjälm är en XS... och den fick jag ont i huvudet av första gångerna, men nu sitter den :tummenupp

de viktigaste e ju att den sitter som ett smäck.. kände de när ja drog på mig en shoei raid första gånge.. *sscchhluurrrpp* sen satt skallen som i ett vadderat skruvstäd.. hur skön som helst..
den immar som fan med de e de värt...
men e de inte så att man helst inte ska ha en hjälm som sitter så tajt så man måste omforma frigoliten å allt annat i den? kan ju aldrig vara bra

Knoxan skrev:
Okej. Jag tänkte höra med butiken om jag kan få köpa en small och testa hemma några timmar och se om jag får någon spänningshuvudvärk. Får jag det är det väl bara att gå på medium...

Tack för hjälpen Mike!

mvh
Erik

Lär ta längre än ett par timmar... räkna veckor om du är ute och kör, fartvinden får göra sitt :tummenupp
Man måste tänka i det långa perspektivet, att din nya hjälm ska vara med i många år och då får man lida pin för att vara fin :hihi

Även jag har gjort som så många andra..köpt en hjälm som visat sig efter ett par veckor att den töjde sig rejält och där stog man med en glappande hjälm för dyra pengar, den tabben har man inte gjort om

Mike skrev:
Tja, eftersom jag är en Särna på att förbruka hjälmar i samma takt som folk käkar frukostflingor :3freak kan man summera såhär:

Du som verkar kung på krukor... Har du provat, ägt eller hört nåt om märket icon 's hjälmar? Har hittat en som e ruskigt snygg, men man kan ju inte bara utgå efter det :gnissla

När jag provade small så syns mycket av pannan och hakan syns även under hjälmen. Jag antar att den då är för liten. Hjälmen är dessutom nästan hopplös att få på.

Går det att byta kindkuddar på shoei?

Finns det någon butik (göteborg eller helsingborg) Som har både arai och shoei?

Gör hjälmtestet: Ta på hjälmen, ta ett ordentligt tag i hjälmen framför hakan och dra den nedåt. Hjälmen skall bara gå att dra ned så pass långt att den övre delen av "ansiktshålet" hamnar i nivå med ögonbrynen, om den går att dra längre ned så är hjälmen för stor.

Man skall köpa en hjälm som sitter tight, men aldrig en hjälm som är för liten. Om hjälmen klämmer på ett visst ställe på huvudet så är det inte säkert att det kommer att töjas ut, då är det nog snarare fel hjälm för ditt huvud, jag kan t.ex inte ha Nolan-hjälmar, de sitter som ett tortyrredskap på min konstiga vattenskalle och det skulle inte hjälpas med tusen år av uttöjning :).

Så välj en hjälm som sitter skönt men tight på ditt huvud, utan att klämma åt allt för mycket på något specifikt ställe.

din hjälm ska kännas för liten dom 2 första veckorna då är den i rätt storlek

Kolla även upp vad visiren kostar. Mitt Arai visir kostar över 1000 kr medans visiret till min förra hjäm, en Dainise kostade runt 400 kr.
Hade en Nolan hjälm tidigare o den klämde så mycket så jag fick huvudvärk + att om man vände på huvudet i över 140 så öppnades visiret.

Min bästa hjälm hittills är Arai Quantum, den sitter perfekt.

Jag är ju inte heller direkt känd för att hålla mig på hjulen, och har förbrukat några hjälmar jag med. Men håller inte riktigt med Mike att man ska ha en jättetrång hjälm från början, inte för mitt huvud iallafall.
Jag väljer hjälm som sitter tight som fan, men inte trång. Ska inte trycka på några särskilda ställen, utan ha ett jämnt tryck överallt. Men välj inte en hjälm som känns helt lagom när du testar den i butiken.
Det är jobbigt som fan med hjälmar som trycker på nån särskild punkt, och det stör koncentrationen när man kör.
Man får vad man betalar för, och det märks inte bara när man klotar, utan också när man kör. Ligger man i 300 ska hjälmen sitta som den ska, har testat en billigare hjälm som tryckte mot näsan och pannan så fort man kom över ca 150, grymt irriterande.

Det är inte sant att ALLA hjälmar töjer sig.

Dom som har hyffsat hård inredning typ Nolan töjer sig minimalt medans Arai som är väldigt mjuk töjer sig ganska mycket.

*/ ?>
Nyheter
Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger