Hur dum får man bli?

Dom som åker med skinnställ oavsett hur varmt det är, har det som saknas innanför pannbenet på de som undrar.

popcorn_soda.jpg

Det är upp till var och en hur man klär sig. Helt rätt. Men man bör ju ha klart för sig att det är samhället (alla andra) som betalar sjukvården om man skrapar upp sig.

Edit:sen. Gabor han före.

Och du kör aldrig för fort tex.? farten krossar bryter o dödar och påtvingar samhället kostnader det med:rolleyes:+ en massa andra saker som man kan resonera om i samma stil. Nej så länge lagen följs ska det inte finnas en massa småpoliser som ska tala om vad som är rätt o fel, var o en använder sin hjärnkapacitet åt sig själv det räcker.:huvet
Du dricker väl inte sprit heller för den är ju fruktansvärt dyr för samhället.:D

Hur stor del av alla hojolyckor sker där föraren inte har ordentliga skydd jämfört med de som ha skydd?
Vad pratar vi om för skador för de fall med resp utan skydd?
Hur lång är sjukhusvistelsen för de med resp utan skydd?
Jag kan ärligt säga att jag FÖRESPRÅKAR att använda skydd. MEN vid vissa tillfällen är det mindre lätt att ha dom på sig. Tex biobesök, middag osv...
JAG kör grymt mycket lugnare utan skydd än med, jag förutsätter att alla andra i trafiken INTE ser mig och är idioter. därigenom förhoppningsvis också undviker ev situationer där en olycka skulle kunna ske.

En rätt rolig notis bland alla moral kärringar osv som sitter och klagar över folk som kör utan skydd..har ni överhuvudtaget läst era försäkringsvilkor?
Jag har läst igenom alla bolags vilkor jag haft och hittils har det stått klart och tydligt. ERFORDLIGT SKYDDSUTRUSTNING krävs vid framförande av mc annars gäller inte försäkringen.
Sen huruvida bolagen själva efterlever detta..det kan inte jag svara på.
Men om nu det vore ett så stort problem så hade dom nog sett efter den paragrafen rätt bra.
Alla skenförsäkringar samt "stölder" av hojar är ett större problem..och DET kostar oss merpengar än den handfulla förare som kör utan skydd vid ENSKILDA tillfällen.

<men hallåå??! Jag skrev ju att jag som typiskt svensk "lever & andas" dubbelmoral. :tungan
Och skenförsäkring är det INTE! Det försäkringsvillkor jag har är att man måste vara över 40år eller tjej. 40 har jag långt kvar till men sist jag kollade så var jag tjej iaf. :tungan Så jag uppfyller mitt försäkringsbolag villkor..

Är det din mamma som är den huvudsaklige brukaren av motorcykeln? Nehej, inte det nej. Då är det skenförsäkring. Varför står den inte på dig själv då?

Meh.

To each his own. Det är farligt att åka hoj oavsett. Jag kör alltid med ställ när jag är ute och kör inspirerat eller längre sträckor, men inte fan tar jag på mig helställ när jag ska köra ner till badet eller bara åka och köpa lite middagsmat. Det är en kalkylerad risk jag tar, men också en jag är villig att leva med. I ärlighetens namn skiter jag högaktningsfullt i hur det uppfattas.

Hur i xxxxx kan ni få till 7sidor pga en sådan här diskussion?
Alla gör som dom själva vill sedan att det finns folk som inte är så smarta må väl hända men ändå. Annars kan moralkärringarna åka in och få en gps monterad where the sun dont shine och bli frivilligt övervakade.
Shorts och tshirt är det enda jag åker i nu i 36C värme när jag skall över till min vän som bor på andra sidan stan tex.
Men ska jag ut och åka fort eller köra bana så tar jag självklart på mig skinnställ.

Men ovanstående förändrar inte faktum att ni fick till 7 sidor! Fantastiskt.

Hur många shortsåkare låg det där samtidigt som dig?

Jag såg inte nån där så det måste ju betyda att Örebroare är bra på att använda riktiga kläder, vi två som klotade i måndags hade fullständiga skydd på oss som tur var.
Jag hade förmodligen haft ett skinnflått arsle om jag inte haft skinnställ, jag har jämt gör att göra 2:an ändå kan jag säga.

Man får väl göra som man vill men faktum är ju att det kostar skattepengar, försäkringspengar och sin arbetsgivare får ju också vara med och pröjsa, det kan ju ingen svär sig fri från.

Jag såg inte nån där så det måste ju betyda att Örebroare är bra på att använda riktiga kläder, vi två som klotade i måndags hade fullständiga skydd på oss som tur var.
Jag hade förmodligen haft ett skinnflått arsle om jag inte haft skinnställ, jag har jämt gör att göra 2:an ändå kan jag säga.

Det tror jag inte alls att du hade haft. "The butterfly effect".

Man får väl göra som man vill men faktum är ju att det kostar skattepengar, försäkringspengar och sin arbetsgivare får ju också vara med och pröjsa, det kan ju ingen svär sig fri från.

Äh, du körde väl för fort när du klotade i kurvan? DET kostar skattepengar :tungan

<men hallåå??! Jag skrev ju att jag som typiskt svensk "lever & andas" dubbelmoral. :tungan
Och skenförsäkring är det INTE! Det försäkringsvillkor jag har är att man måste vara över 40år eller tjej. 40 har jag långt kvar till men sist jag kollade så var jag tjej iaf. :tungan Så jag uppfyller mitt försäkringsbolag villkor..

Självklart är det en skenförsäkring, tror inte du har fattat det där riktigt.
Skriva hojen på morsan för att få en 40+ försäkring är ju skenförsäkring så det stänker om det. Blir ju noll kronor i ersättning om dom kommer på dig vid skada.

Det är väl inte hela världen iof, men du kanske skulle ligga lågt med att klaga på folk som gör så att försäkringspremierna går upp...
(då du själv bidrar med detta)
:D:):D
Du lyckades personifiera dubbelmoralen på sporthoj på ett härligt sätt.

Handlar som allt annat om riskbedömning, om man tycker det är värt de extra minuterna och svetten för att dra på sig stället eller om man ger sig ut "oskyddad". Alla värderar saker och ting olika. Personligen kör jag ytterst sällan utan stället, medans andra gör det hela tiden. Men var och en får välja.

Man behöver inte vara korkad för att man inte alltid kör med helstället. Så länge man inser att man tar en risk så får man välja själv, och sen oxå skylla sig själv om det skiter sig.

De som är korkade är de som inte inser skillnaden, och att de faktiskt tar en ökad risk och vad konsekvenserna kan bli.

Har (som säkert många andra) en avlägset bekant som "bara" skulle ut och provköra lite på vårkanten, körde med jeans och tshirt och gick omkull. Fick in grus och skit i princip alla såren och fick spendera nåt halvår med besök/återbesök i vården inkl. någon hudtransplantation. Grejen är att det inte behöver gå speciellt fort heller.. råkade ut för grus på vägen och gled fint en bit.. Hursom.. han kör inte utan ställ längre :tummenupp

Lite som att sätta på nån okänd brud utan skydd. Det kan ju gå bra, och gör så i de flesta fallen. Men när det väl skiter sig så kan det bli jävligt jobbigt. :brinnerup

Last edited:
Fail. You=du/ni...inte man :)
Lexin vill ha ett ord med dig.

"English entry word
you

Swedish translation
man, en, sig (personliga pronomen)"

Ack! Ain't the English language a bitch? ;)

(Vet att det var skrivet tidigare men lite sköna lexikon-referenser skadar ju aldrig)

Och du kör aldrig för fort tex.? farten krossar bryter o dödar och påtvingar samhället kostnader det med:rolleyes:+ en massa andra saker som man kan resonera om i samma stil. Nej så länge lagen följs ska det inte finnas en massa småpoliser som ska tala om vad som är rätt o fel, var o en använder sin hjärnkapacitet åt sig själv det räcker.:huvet
Du dricker väl inte sprit heller för den är ju fruktansvärt dyr för samhället.:D
Om du orkat läsa hade du sett att jag i några inlägg senare skrev:
Det är lätt att hitta saker som är värre.
Det kommer nu att drälla in påståenden om att rökning och alkohol eller u name it är värre..
Jag menar bara att de som ställer sig mitt på torget och skriker ut sin och alla andras rätt att göra precis hur man vill och att ingen jävel ska komma här och komma nog inte riktigt har förstått vem som betalar kalaset.
Att göra som man vill kan man ju göra, det gör jag, men jag tror det lönar sig att dämpa sig lite.
Men jag vet, det är ingen idé att prata om det.
Var och en gör ju som de själva vill.
Det är därför vi bara får fler och fler korkade lagar och regler.

Vad som är mest farligt... sprit, cigaretter, fetma eller "köra hoj fort" är inte intressant. Ungefär som jag skrev tidigare...pest eller kolera är skit samma. Faktum är att för mycket av något är ofta farligt i längden.
Att säga att den som syndar får skylla sig själv är en sanning med modifikation. Det är enligt mig ok att synda så länge ingen annan drabbas, men ofta drabbas någon annan.

Det finns alltid något att förfasas över. Ska man ha nollrisk får man sluta köra hoj överhuvudtaget. Jag gissar att en stor del av de som dör eller skadar sej på hoj har väldigt dyra skinnställ med extra kolfiber allt men vad hjälper det när man kör som en ärthjärna.

Jag lägger inte energi på såna småsaker. Jag kör gärna i kortärmat och shorts själv en varm sommardag! Flickvännen åker gärna med då också i ungefär lika mycket kläder :krama

Bra med såna här trådar där alla små Bror och Syster Duktig avslöjar sig, har fått ett antal namn till Ignorera-listan i denna. Klåfingriga besserwissrar som inte respekterar andras rätt att fritt leva inom de ramar vi i demokratisk ordning beslutat om är obehagliga och sådana vill jag slippa.

Om ni nu känner så starkt för er sak får ni väl engagera er politiskt och försöka få mandat att förändra det ni tycker är fel. Att bara sitta vid datorn och gnälla på ett Internetforum är rent löjligt!

Min flickvän brukar ibland vilja åka i jeans och träningsskor, även om jag tjatar och har förklarat om riskerna. Men hon är gammal nog att fatta sina egna beslut så hon får givetvis åka i den munderingen om hon vill det, man får ju anpassa körningen till detta. Vet inte riktigt varför så många här anser att det är förarens ansvar över passageraren?

Visst om det är småbarn, men om det är en vuxen individ som är intelligent...

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT