Hur drivs separat oljesmörjning?

_Jackson_

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2011
Ort
Båstad
Hoj
Suzuki 125cc, Kawasaki 550
Någon som kan förklara hur den separata oljesmörjningen fungerar på Suzuki tvåtakt - 125cc?

Drivs denna av ett drev, eller tandad rem? Ville kontrollera att detta fungerar klanderfritt utan att riva motorn totalt. :tummenupp
 
jag tror att det gasvajern delar sig i två delar, en går till trotteln och en går till separatsmörjningen. så äre på min tror ja:tummenupp
 
Det är i regel ett litet kugghjul, ofta på motorns högersida, som driver pumpen direkt från vevaxeln.
 
Årsmodell och typ?

Suzuki%20RM125-1976.jpg

Eller
1994_RG125_Gamma_500.jpg


:rolleyes:

Sedan är det så att den (ganska vanliga) delade gaswiren
REGLERAR oljetillförseln, men pumpen jobbar konstant.
I bland finns det även en varvtalsstyrd reglering.

Skulle bli ett jeffla pumpande med gasen annars! :D

Men som sagt bara man vet modell och år så blir det lättare! :tummenupp

/e
 
jag tror att det gasvajern delar sig i två delar, en går till trotteln och en går till separatsmörjningen. så äre på min tror ja:tummenupp

VEM SKA SVARA PÅ FRÅGOR?
- Den med erfarenhet i ämnet
- Kom inte med gissningar
- Undersök ämnet väl, svara utförligt med bilder om möjligt.
- Sammafatta din hjälp i ett (1) inlägg istället för flera.

Eftersom du är hyfsat ny, så kanske du inte läst igenom alla regler än. Men kom ihåg detta tills nästa gång.
 
Mjae, vajern som i ena änden sitter fast i gasrullen delar sig i två och en går till förgasaren och en går till oljepumpen så den "driver" väl inte pumpen per definition utan den "reglerar" hur mycket pumpen ska pumpa.

Pumpens själva drivning är normalt ett plastdrev som går mot vevaxelns drev.

Drevet driver en liten "kolv" som sitter i en liten cylinder som pumpar olja. Slaget i denna lilla cylinder ändras av vajern och reglerar hur mycket olja som ska komma varje pump.

(såhär är det på yamaha)

Sen går det en slang från pumpen till insuget där oljan pumpas in.

Det finns normalt en märkning på pumpen så man kan justera slacket på vajern och oftast justerar man på maxgas.

Sen finns det ofta en skruv för att lufta pumpen, det är bra att göra om den varit isär. Lossa skruven, låt det rinna, skruva fast igen.

För att testa pumpen så ha lite bensin i tanken, typ en liter blanda olja i tanken 2-3% eller va du nu ska ha. Sen tar du bort slangen från oljepumpen och kollar att det droppar. På maxgas så "ungefär" en droppe per sekund är normalt. Kan ju säkert skilja men ungefär.

Sätt tillbaka slangen och tanka upp med vanlig soppa.

Alla oljepumpar som drivs av veven är självklart varvtalsstyrda. ;)

Klart.
 
Last edited:
Många svar, tack för hjälpen!


Det är en offroadmodell, en TS 125 ER och vajern delar sig i två och går ner till en separat "modul" på motorns vänstersida, och därefter vidare med en slang vid insuget till cylindern. Var ute och kikade precis.

Hur mycket behöver jag dela för att titta och eventuellt byta ut nåt gammalt plastdrev eller liknande?

Även om jag ser att olja droppar ut, hade det ändå känts bäst att se så allting som driver detta är i bra skick.

DSC00670.jpg
 
Du behöver med stor sannolikhet inte kontrollera drevet. Detta slits inte och är inget man behöver byta ut.

Gör som beskrivet ovan:

- Blanda olja i besinen
- Ta bort slangen (2)
- Dra i vajern så det motsvarar full gas
- Se att det pyttsar ut olja där slangen satt

Kontrollera även markeringen vid (1) där är två streck som ska sitta mitt för varandra.

Pumpen drivs av en axel som går igenom motorn och drevet sitter bakom kopplingen. Kolla ner i oljepåfyllningshålet du kanske ser drevet där till och med. :)

Drivningen kan felsökas precis som en glödlampa, antingen är den hel eller trasig, droppar det? Ja då är plastdrevet helt.

Ett annat lite snabbare sätt att kolla pumpen är:
- Har den skurit? Nej? => Pumpen funkar.
- Drar den olja? Ja? => Pumpen funkar.

Är du helt hypokondrisk kan du ju mäta hur mycket olja den drar på 10 mil...
 

Bifogat

  • ts.jpg
    ts.jpg
    50.9 KB · Visningar: 134
Ah okej! Jag förstår!

Jodå, den luktar fin tvåtakt, ryker lite lätt och dricker även olja, så fungerar gör det med all sannolikhet.

Har en annan fundering, kicken är svetsad på denna, troligtvis för splinesen är gångna. Detta resulterar i att man inte kan få av motorkåpan på denna högersidan.

Tips på hur man kan gå tillväga utan att kapa, och få byta den delen av vevaxeln?
 
Ah okej! Jag förstår!

Jodå, den luktar fin tvåtakt, ryker lite lätt och dricker även olja, så fungerar gör det med all sannolikhet.

Har en annan fundering, kicken är svetsad på denna, troligtvis för splinesen är gångna. Detta resulterar i att man inte kan få av motorkåpan på denna högersidan.

Tips på hur man kan gå tillväga utan att kapa, och få byta den delen av vevaxeln?

Kapa kommer du inte ifrån, men börja med att försök hitta en ny kickaxel och kick innan du skrider till verket.
 
Din kedja hade nog inte dött av lite kärlek, eller olja för den delen....


Kedjan köptes ny för 5 år sedan, sen dess har motorcykeln gått ca 1 timme... Den smordes dessutom in häromdan, så utseendet efter att den stått länge luras lite.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top