Hur driver ni era RR-team?

Tåbbä

Meblem
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
Såld
Japp, jag undrar hur driver ni era team administrativt (& ekonomiskt) sett?
dvs. finns det ett företag registrerat som står som ägare till mc:n, race-bussen mm.?
Isåfall: vilken typ av bolag? Handelsbolag, Enskild firma osv. Får företaget dra av moms? Vad står i beskrivningen till bolaget?

Eller står allt registrerat på er själva?

Om man kan få lite sido-inkomster via handel med företag och vill att detta skall gå till en framtida RR-karriär, så borde väl det bästa sättet vara att bilda ett eget bolag som (delvis) skall syssla med roadracing. Eller finns det nån hållhake nånstans?

Berätta, snälla! :)

Jag har inget företag eller så. Pengarna jag får av mina sponsorer kommer direkt in på mitt "mc konto" på banken och jag vet inte hur de redovisar det i bokföringen, men det är ju inte mina problem. Jag betalar inte skatt på de pengar jag får heller.

Medin skrev:
Pengarna jag får av mina sponsorer kommer direkt in på mitt "mc konto" på banken och jag vet inte hur de redovisar det i bokföringen, men det är ju inte mina problem.
Sponsring är avdragsgill för företag så de tar nog mer än gärna upp det i sin bokföring :)

Medin skrev:
Jag har inget företag eller så. Pengarna jag får av mina sponsorer kommer direkt in på mitt "mc konto" på banken och jag vet inte hur de redovisar det i bokföringen, men det är ju inte mina problem. Jag betalar inte skatt på de pengar jag får heller.

Lyx å få pengar av sina sponsorer......... :Bugar *avundsjuk*

sandstream skrev:
Sponsring är avdragsgill för företag så de tar nog mer än gärna upp det i sin bokföring :)

Ja om den kan anses vara nödvändig för inkomstens förtjänande.

Har man turen att hitta ett stort företag som vill sponsra så är det grönt men skattmasen kan bli lite kinkig om ett mindre företag sponsrar lite väl mycket i förhållande till vinsten.

Ex:
rrföraresextraknäck HB sponsrar annanföraresextraknäck HB och vice versa för att på så vis slussa ut pengar utan att betala skatt och sociala avgifter på dem.

Inte att rekomendera ekobrott/skattebrott straffas grymt hårt i detta land :död

Ren sponsring är inte avdragsgill oavsett hur stort/litet företaget är. Självklart kan företag sponsra ändå, men då får de inte dra av detta på skatten.

Det är däremot en helt annan sak om de köper reklamplats. Då är kostnaden avdragsgill. Det viktiga är huruvida företaget får något tillbaka, prestationerna parterna emellan måste vara någorlunda lika stora.

Det är svårt att dra en gräns mellan vad som räknas som sponsring/gåva och köp av reklam.

Medin skrev:
Dom pengar du får ska tas upp som inkomst i deklarationen. Läs på reglerna så slipper du en obehaglig bakläxa :huvet

Nr:18 skrev:
Dom pengar du får ska tas upp som inkomst i deklarationen. Läs på reglerna så slipper du en obehaglig bakläxa :huvet

Jag är ju inte ROSSI direkt, så det rör sig inte om så mycket pengar :tummenupp

Nr:18 skrev:

Om du får mindre än 20000kr (sammanlagt av alla sponsorer/reklamplatsköpare) så behöver man inte ta upp det enligt Skatteverket i GBG.

Så om jag har ett HB eller enskild firma så kan inte den firman helt plötsligt köpa in en RR-hoj m. tillbehör utan att skattmasen blir vansinnig? Kan man inte hävda att man kör RR i "Reklamsyfte"?

Jag startade en enskildfirma "Ullis Racing"
det står som idrottsutövning på elit nivå och säljer reklamplats
till företag.
Min revisor fixar allt pappersarbete jag lämmnar alla kvitton till henne
så deklarerar vi varje månad för att slippa ännu mer pappersjobb.

skattmasen

Jag har drivit mitt tävlande som bolag i fyra år.

Sponsring är avdragsgill om det kan stärka företaget för att öka inkomsten (genom att bjuda kunder och träffa föraren etc).

Om du fakturerar som sponsring får det inte framgå på din hoj eller buss att du får pengar från företaget isåfall är det en reklamplats och då skall du redovisa detta till skatteverket och betala in 11% reklamskatt om du fakturera totalt över 25 000:-/ år.

Som enskildfirma deklarerar du en gång per år och tar då upp resultatet i bolaget om du gör förlust får du sedan när du gör vinst kvitta vinsten mot tidigare förluster dvs förlustavdrag. Om man har hög omsättning med många fakturor är det bättre att deklarera varje månad och få tillbaka MOMS osv löpande iställetför en gång/ år = december.

VIKTIGT!!! som Ullis skrev i sin ansökan är lite farligt, på skatteverkets hemsida står att motorsport INTE betraktas som aktiv näringsverksamhet. Detta gäller antar jag enskildfirma och det kan om dom är nitiska leda till indragen eller utebliven FA-Skatt (jag känner en elitförare som råkade ut för det). Blir den indragen så får du betala tillbaka all avdragen MOMS.

Skriv istället service och handel med Mc delar samt företagsevent och konsultation inom marknadsföring.

Last edited:
Steny skrev:
Jag har drivit mitt tävlande som bolag i fyra år.

Sponsring är avdragsgill om det kan stärka företaget för att öka inkomsten (genom att bjuda kunder och träffa föraren etc).

Om du fakturerar som sponsring får det inte framgå på din hoj eller buss att du får pengar från företaget isåfall är det en reklamplats och då skall du redovisa detta till skatteverket och betala in 11% reklamskatt om du fakturera totalt över 25 000:-/ år.

Som enskildfirma deklarerar du en gång per år och tar då upp resultatet i bolaget om du gör förlust får du sedan när du gör vinst kvitta vinsten mot tidigare förluster dvs förlustavdrag.

VIKTIGT!!! som Ullis skrev i sin ansökan är lite farligt, på skatteverkets hemsida står att motorsport INTE betraktas som aktiv näringsverksamhet. Detta gäller antar jag enskildfirma och det kan om dom är nitiska leda till indragen eller utebliven FA-Skatt (jag känner en elitförare som råkade ut för det). Blir den indragen så får du betala tillbaka all avdragen MOMS.

Skriv istället service och handel med Mc delar samt företagsevent och konsultation inom marknadsföring.

Jasså! fan vad mysko?
För jag visste inte vad jag skull skriva så jag kontakta dem och förklarade vad det handlade om och då sa de att jag skulle skriva så...

Miss Ullis skrev:
Jasså! fan vad mysko?
För jag visste inte vad jag skull skriva så jag kontakta dem och förklarade vad det handlade om och då sa de att jag skulle skriva så...

Landström fick avslag på det. Reglerna är blev ändrade i vintras bla att idrottsmän fick bilda AB vet jag. Men inte att det skulle vara ändat för enskild.

Tuta och kör funkar ändå så länge det inte rör sig om miljoner antagligen men då kan man ju bilda AB.

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Svensk auktion med tävlingshojar

Det svenska företaget Antiq...

Back