Hur drar man el från ett rum till ett annat?

Det som gäller på marknaden idag är byta till ett skåp för gamla hederliga "porslingssäkringar" och montera solida CNC-svarvade billet-säkringar i koppar. Då kan man köra det mesta helt utan problem :yoparty :gnissla

I min motorvärmarstolpe var det någon jäkel som hade bytt proppbotten från 6A till 10A, jag såg inte han som gjorde det, men jag såg händerna...

När sedan vaktmästaren upptäckte det och bytte tillbaka så var det någon jäkel som bytte ut smälttråden i en 6A säkring mot den från en 10A...

Jag såg inte han som gjorde det heller, men jag såg händerna....

Annars kan jag rekomendera dom billiga kina-tillverkade säkringarna som brukar dyka upp på diverse lågprisvaruhus, kineserna har inte förstått att spetsdiametern är standardiserad, så det brukar gå att kila in en 10A i en 6A proppbotten...

eldosa.jpg

Om du nu ändå har frågor gällande inkopplingen, SÅ RING EN ELEKTRIKER!!

Plintarna är ju märkta.

L = Fas. Dit kopplar du den bruna.
N = Nolla. Dit kopplar du den blåa.
Gul/Grön är lika med jord.

Koppla som Lindén ritade på sin bild.

Det som gäller på marknaden idag är byta till ett skåp för gamla hederliga "porslingssäkringar" och montera solida CNC-svarvade billet-säkringar i koppar. Då kan man köra det mesta helt utan problem :yoparty :gnissla

:hihi

Jag sticker iväg och svarvar till några DireKct :mattias

Va fan har du köpt för billigt rappel?

Kom även ihåg att det ska vara fackmannamässigt utfört, annars är du fukkad.

OK jag ska koppla lite el hemma, vart vänder jag mig?
Elektriker - nej
Kunniga vänner/hantverkare - nej
sporthoj.com (forum för hojåkare) JA det mest logiska!:rolleyes:

Efter att ha jobbat med el i över 10 år, kopplat och kopplat fel, sett andras misstag, utbildat mig mer inom el/elsäkerhet, sett elinkopplingar som lett till dödsfall osv osv.

.... så frågar jag mig "Hur fan vågar folk!?"

För att använda en sliten klyscha RING EN ELEKTRIKER!

.... så frågar jag mig "Hur fan vågar folk!?"

1) Dom tror dom kan
2) Dom vet inte att dom gör fel
3) Dom är för snåla för att anlita fackfolk
4) Dom har inga vänner
5) Dom gillar "livin on the edge"
6) Hur svårt kan det va!

Som en kille sa till mig en gång (han skulle koppla 220 enfas) CITAT: Det är bara att hålla reda på plus och minus! :D

För att göra ett ordentligt snedskutt på tråden så kanske det finns nån som kan berätta för mig vad de gamla benämningarna R, S & T står för ?

//J

För att göra ett ordentligt snedskutt på tråden så kanske det finns nån som kan berätta för mig vad de gamla benämningarna R, S & T står för ?

//J

L1, L2 och L3... dvs faserna och det är ingen gammal benämning utan den används fortfarande...

I min motorvärmarstolpe var det någon jäkel som hade bytt proppbotten från 6A till 10A, jag såg inte han som gjorde det, men jag såg händerna...

När sedan vaktmästaren upptäckte det och bytte tillbaka så var det någon jäkel som bytte ut smälttråden i en 6A säkring mot den från en 10A...

Jag såg inte han som gjorde det heller, men jag såg händerna....

Annars kan jag rekomendera dom billiga kina-tillverkade säkringarna som brukar dyka upp på diverse lågprisvaruhus, kineserna har inte förstått att spetsdiametern är standardiserad, så det brukar gå att kila in en 10A i en 6A proppbotten...
Enklare att linda propparna med aluminiumfolie.
Automatsäkringar behöver kylning - Tryckluft ger några ampere extra kapacitet.

L1, L2 och L3... dvs faserna och det är ingen gammal benämning utan den används fortfarande...

Det är jag fullt medveten om, Live 1, Live 2 & Live 3.... :tummenupp

Jag har faktiskt inte sett RST på någon ny grej vad jag minns. Problemet kvarstår, betyder det något eller är det endast en godtycklig bokstavskombination :confused:

1) Dom tror dom kan
2) Dom vet inte att dom gör fel
3) Dom är för snåla för att anlita fackfolk
4) Dom har inga vänner
5) Dom gillar "livin on the edge"
6) Hur svårt kan det va!

Som en kille sa till mig en gång (han skulle koppla 220 enfas) CITAT: Det är bara att hålla reda på plus och minus! :D
Tragiskt, men du förstår mig. Synd att "folk" inte fattar bättre.

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back