Hur det kan se ut när kedjan går av

Långa farbron skrev:
Ja det är det också :)


Smörj och rengör din kedja,kolla så den är rätt spänd och i bra skick, använd nitlås så är du på den säkrare sidan.
fundera på vad e DÅLIGT skick på kedjan. har nitad kedja och vet inte
hur det e att ha en dålig, så hur ser man att kedjan börjar bli oduglig för att använda :va
vill ju inte åka på samma smäll som hanky :brinnerup
 
Hanky skrev:
Hela driv paketet är från början av förra året.
kjedjan hade ett kedjelås, troligen de som ja har tappat.


Hur många mil hade kedjan gått?


Var det en dyr kedja (vad kostade den)?

Hur sliten var den innan den gick av (hur långt kunde man töja ut den på bakdrevet)?
 
råkade ut för samma sak för två veckor sen, resulterade i en spricka i blocket, trasig kåpa, och att framdrevet var helt runt, inte en enda liten kugg kvar. allt var fräscht och i bra skick, det var kedjelåset som lossnat. Hojen är på svetsning idag, bara hoppas att det löser sig utan att behöva riva motorn...
 
Zee skrev:

Hur många mil hade kedjan gått?


Var det en dyr kedja (vad kostade den)?

Hur sliten var den innan den gick av (hur långt kunde man töja ut den på bakdrevet)?
den hade gått ca 700 mil, med rengörningar och smörjningar som man ska...
mvh Hanky
 
Ja tappade drivningen i över 150 km/h, trodde först att det var kopplingskorgen som tappat fäste eller något eftersom jag inte hörde någon smäll. Det var mörkt ute och när jag trevade över hojen med händerna hittade jag kedjan som en ihopslingrad orm på svingen! Det enda som hände var att en liten bit av kåpan runt framdrevet försvann. Har inte vunnit på lotto sedan dess.

Nitning? verktyg? vill gärna veta mer om det!

Mvh Stephenj
 
Men...

Har man en bit gammal ståltråd som kedjelås så får man ju räkna med att nått liknande händer...

Eller hur Hanky? :va :7peta
 
Hanky skrev:
Hela driv paketet är från början av förra året.
kjedjan hade ett kedjelås, troligen de som ja har tappat.


Bilda klubb? :)

Var ute och övningskörde med Miton f.ö de första milen någonsin på en mc.
Låg i en 70 km/h på en gansa lång raksträcka när det plötsligt säger PANG och vips så låser sig bakhjulet och hasar rakt fram ett X antal meter. Men på nåt vis lyckades jag hålla hojen upprätt så inget hände direkt.

Farsgubben hämtar bil och släp och väl hemma så ser vi vad som var felet.

Knyl meken som vi köpt hojen av innan snackade någonting om att han bytt framdrev på hojen tidigare. Och det var givetvis det som hade lossnat p.g.a för dåligt åtdragen skruv :mad:


Hans dåliga kunnande blev min olycka.


/Jonathan
 
Måste vara en kedja av mkt dålig kvalitet om den inte höll längre än så.

När jag köper kedja/drev är det endast det bästa som duger, snålar man med det så brukar det bli dyrt....

Hanky skrev:
den hade gått ca 700 mil, med rengörningar och smörjningar som man ska...
mvh Hanky
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top