Hur definierar du en sporthoj? Den ultimata tråden

På 60-talet fanns det inga sporthojar. Läs i en mc-tidning från 60-70 talet så står det "sporttouring" om Bonneville och liknande hojar. En sporthoj på 60-talet var en Bonneville eller Norton dominator mm ombyggda till café racer en sporthoj, alltså även då hade sporthojarna clip on bakåtflyttade fotpinnar och jobbig sittställning.





Daaah.....
 
En racemotard bör väl vara sporthoj om något? De är bara byggda för att gå fort runt på en bana. På min satt det t.ex ingen hastighetsmätare, inget stöd, inget elsystem, avgassystem som inte går igenom besiktningen, slicks etc. etc. på när den kom från fabrik. Är en R1:a mer sporthoj då som kommer med stöd, blinkers, avgassystem som är gjort för att åka landsväg med etc. etc.?

Cross/enduro bör väl också vara sporthojar om något, däremot så är de inga plastraketer.

- Johan
 
Lite förvånande tråd. Av någon anledning söker ni efter en definition på något som defineras individuellt av varje person. Vart vill folk komma? Behöver ni identitet? Behöver MC'n identitet? Räcker den inte som den är? Är ni rädda att bli bannade från SH? Själv har jag aldrig ägt eller kört en "sporthoj". Min båge är en hora!
 
#Olsson# skrev:
Lite förvånande tråd. Av någon anledning söker ni efter en definition på något som defineras individuellt av varje person. Vart vill folk komma? Behöver ni identitet? Behöver MC'n identitet? Räcker den inte som den är? Är ni rädda att bli bannade från SH? Själv har jag aldrig ägt eller kört en "sporthoj". Min båge är en hora!

Och vi har en vinnare i debaterings kriget :tungan
 
#Olsson# skrev:
Lite förvånande tråd. Av någon anledning söker ni efter en definition på något som defineras individuellt av varje person. Vart vill folk komma? Behöver ni identitet? Behöver MC'n identitet? Räcker den inte som den är? Är ni rädda att bli bannade från SH? Själv har jag aldrig ägt eller kört en "sporthoj". Min båge är en hora!


Olsson.. :Bugar :Bugar
 
Pejo skrev:
En sporthoj är en R-hoj. R:et kom med den först GSX-R750, som kom 1985. Efter detta började andra märken att tillverka motsvarande sport / R-hojjar.

vet du, jag tror at du är en smula Suzuki-chauvinistisk.
glöm för all del inte GPz900r som kom ut -84 med R-bokstav, dessutom...

den ansågs vara en riktig jävelhoj med vattenkylning, 16V o riktigt snabba bantider
 
Kapten Stofil skrev:
glöm för all del inte GPz900r som kom ut -84 med R-bokstav, dessutom...

den ansågs vara en riktig jävelhoj med vattenkylning, 16V o riktigt snabba bantider

Kawa Z1 var också en riktig räsermc.

Kawa trepip ej att förglömma! Sporthoj med attityd. :banana

Bonneville och Kawa får väl då inleda sporthojseran.

Men måste en sporthoj ha kåpa?

I början på 90 talet hade alla sporthojar 100 hk, BMW bröt igenom med första hojen över 100 hk. Med andra ord är BMW den ultimata sporthojen.
 
#Olsson# skrev:
Min båge är en hora!

Är du en torsk?

En sporthoj jag tänker på då är Goldwing. Den har hk, vrid, kåpa och en väldigt finstämd utstrålning.

En guldvinge har också ett gediget tillbehörsprogram med trim och dämpare.

Kanske den ultimata sporthojen?
 
Ursäkta men är du dum på riktigt eller är du bara en av alla dessa urjobbiga typer som envist måste vända på allt som folk skriver så det kan feltolkas?

Jag hoppas och tror att du likväl som de flesta här mycket väl kan urskilja vad som är en sporthoj och vad som inte är det.
Du är bara ruskigt jobbig som kommer med det ena skumma argumentet efter den andra!

Kategorin sporthoj innefattar hojar likt R1, Fireblade, GSX-R, ZX9R osv. Kåphojar byggda för att se jäkligt snaabba ut och som funkar bra på RR-banor.
Motarder är motarder eller tävlingshojar. (välj själv)
En Triumph ST är en sporttourer (trots kåpa och + 100 hk)
En GW är en touringhoj (trots vissa underhållande trådar som florerat på sistonde)

Börjar du ana ett mönster?

Och fortfarande är en Bulldog inte en sporthoj.
Släpp sargen och kom in i matchen :fatta!
 
Pejo skrev:
En sporthoj är en R-hoj. R:et kom med den först GSX-R750, som kom 1985. Efter detta började andra märken att tillverka motsvarande sport / R-hojjar.

Helt fel :fatta!

Honda CB 1100 R 81-83 startade den R-hojtrend som håller i sig än i dag :yoparty

Den som är intresserad av hur det hela startade ska köpa Classikbike 4/05 i närmaste kiosk och slå upp sidan 30 :tummenupp
 
*Sittställningen skall vara oerhört obekväm

*Dynan bör vara gjord av mycket tunn skumplast

*Förvaringsutrymmen får under inga omständigheter finnas

*Passagerarsadel bör helst ej finnas från fabrik, borttagning av denna godtages om även bakre fotpinnar demonteras

*MC skall ha ett sådant nervöst uppträdande så den knappt går att framföra på allmän väg

*Torrkoppling krävs

*Vissa chassi och motorkomponenter skall vara tillverkade av ädlare metaller såsom titan och magnesium

*Trimningsgraden bör begränsa räckvidden till runt 200 MAX 300 mil innan motorgenomgång

*Årsmodell kvittar, en dubbel-R från 89 är mer sporthoj än en flång ny R1

*Fotpinnar får under inga omständigheter vara gummiklädda

*Sitter du bakom bakhjulets axel och kör är det INGEN sporthoj.

*Sitter förarens fotpinnar i en lodlinje med styrkronan är det INGEN sporthoj.

*Måste du ha hjälp av 3 kompisar för att resa upp hojen när den vält är det INGEN sporthoj.

*En sporthoj får inte bestå av mer än max 3 cm2 krom, avgassystem borträknat.

*Kardan och sporthoj NEJ !

*Centralstöd och Sporthoj NEJ !
 
sporthoj is a state of mind, :fakta
'nogh said.
 
M:et skrev:
Hmm, Bonnevillen kan nog tyvärr inte räknas som sporthoj...
Den är ju inte direkt...sportig!
Och ja, gränserna är flytande.
Vad som händer med alla dagens sporthojar om 40 år behöver vi nog inte bry oss om, de allra flesta är nog totalt bortglömda i en gammal metalåtervinningscentral!
Ett fåtal kommer garanterat vara bevarade i någons garage eller på ett museum. Vi får då nöja oss med att gå och skrocka lite och dra rövarhistorier om att dåtidens hojar minsan var bra mycket ballare och snabbare dagens 2040 år YZXRRRRRTTCBR
Dessa hojar har inte i närheten av den kvaliteten att de kommer rulla om 40 år utan en hel påse kärlek.
För att avsluta, din Bulldog är defenitivt inte en sporthoj heller.
Möjligtvis en caféracer eller liknande.

....Jag vet att jag har en "tourer" Blinkers i backspegeln och
växellägesindikator säger allt... :tummenupp
 
kategorier

Även om jag i mitt arbete sålt ett antal bågar till höger och vänster så finns det inga skrivna definitioner kring detta, men det finns ju massa olika slags s.k.
sporthojar. I min värld ser det ut så här

Supersport:
De hojar som är konkurrerande nog att slänga ut på bana med diverse kit i dagens raceligor. T.ex R1/R6 GSXR1000/750 CBR1000RR/954 Ducati 999 ZX10R etc..

Sport:
De tidigare supersporthojarna som inte riktigt platsar i tävlingssammanhang längre anser jag fortfarande vara potentiella sporthojar. Samt även de som aldrig var riktigt fullfjädrade från början. VTR1000F, TL1000R/S YZF1000R CBR900/929RR ZX9R mm...


Sporttouring:
Hojar att åka fort och långt med, men ändock lite bekvämare Hayabusa,ZX12R, CBR1100RR VFR osv...

Nu kan jag inte stapla upp alla hojar en efter en
Men så är i allafall mitt tankesätt
 
Jag tycker dom hojjarn man bedriver motorsport med är sporthojjar!
Å då spelar de ingen roll om de är ett veteran-race eller ett gp-race. De är ju en sport!
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top