Hur dålig är kompression på 100 psi?

Kaboom

Ny medlem
Gick med
13 Jun 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Hyosung 650R -05
Gjorde en komp-test på hojen och fick det till ca 100psi. Testet gjordes på en kall motor då den är för svårstartad. Jag förstår att kompressionen är låg men är den så pass låg att hojen blir svårstartad eller näst intill omöjlig att få igång? Det borde väl räcka för att få igång den? Jag undersöker även andra orsaker till startproblem men just nu är det kompen som jag är fundersam över.
 
Hade du full gas när du gjorde provet?
Slå i en matsked olja i cylindrarna och dra runt motorn några varv och gör om provet, samma resultat?
 
100 psi är ca 7 bar.

Är det din Hyosung det gäller? Den ska ha ca 11,5:1 i komp efter vad jag hittat på nätet, uppgifterna varierar något.

Jag kan inte säga helt säkert men jag skulle tro att det är så lågt att det leder till startproblem.

Gamla sidventilsmotorer hade kompression som var i den storleksordningen eller tom lägre men de var konstruerade på det viset.

Mvh,
Ingvarf
 
Hade full gas vid testet. Tänkte prova med olja som ett nästa steg i felsökningen, får återkomma med resultat.
 
Gäller förresten en Honda FMX 650 -05

Den motorn har väl lågt komp orginal. tror det är lika motor som den dominator 650 jag hade. Jag satte i en högkompkolv i den och fick som en ny motor. :) Svårstartad brukar bla bero på dåligt ventilspel.
 
100 psi är ca 7 bar.

Är det din Hyosung det gäller? Den ska ha ca 11,5:1 i komp efter vad jag hittat på nätet, uppgifterna varierar något.

Jag kan inte säga helt säkert men jag skulle tro att det är så lågt att det leder till startproblem.

Gamla sidventilsmotorer hade kompression som var i den storleksordningen eller tom lägre men de var konstruerade på det viset.

Mvh,
Ingvarf

Kompressionstryck och kompressionsförhållande är två helt olika saker.
 
Kompressionstryck och kompressionsförhållande är två helt olika saker.

Om lufttrycket är 1 bar (det brukar variera mellan ca 0,95 - 1,05 bar, normaltrycket är ca 1,01 bar) och kompressionsförhållandet är 11:1 så borde väl kompressionstrycket bli 11 bar?

Antagligen litet lägre pga läckage i ventiler mm men i stora drag så borde det väl bli så?

Eller tänker jag fel någonstans?

Mvh,
Ingvar
 
11:1 är ju en högt teoretisk kompression där ingen luft smiter ut ur cylindern när kolven går upp och ventilen fortfarande inte stängts. Så blir det ju aldrig i verkligheten....
 
Om lufttrycket är 1 bar (det brukar variera mellan ca 0,95 - 1,05 bar, normaltrycket är ca 1,01 bar) och kompressionsförhållandet är 11:1 så borde väl kompressionstrycket bli 11 bar?

Antagligen litet lägre pga läckage i ventiler mm men i stora drag så borde det väl bli så?

Eller tänker jag fel någonstans?

Mvh,
Ingvar

Insugsventilerna stänger inte tvärt vid nedre dödläge utan oftast en bra bit efter. Sedan beror fyllnadsgraden även på varvtal och insugskanaler mm så det faktiska (dynamiska) kompressionsförhållandet är inte alls samma som det angivna (statiska). Dessutom beter sig inte luften som du beskriver, det finns relativt utförliga beskrivningar på Wikipedia: https://en.wikipedia.org/wiki/Compression_ratio

On topic så borde 100psi räcka för att starta, iaf rullstarta om loppet är slitet men motorn frisk i övrigt (vilket är ovanligt på moderna hojar). Kolla ventilspelet om det inte redan är gjort.
 
Ganska säker att den där har en speciell startventil för att hålla ner kompet när man kör på startmotorn.
En liten 5:e ventil mellan insugsventilerna.
 
Ganska säker att den där har en speciell startventil för att hålla ner kompet när man kör på startmotorn.
En liten 5:e ventil mellan insugsventilerna.
Jag gissar att det är ena avgasventilen som används som decomp även om jag har rätt dålig koll på Hondas enstånkor.
 
Som ni är inne på den har aoutodecomp så de går inte kolla komptryck på dessa maskiner och de gäller alla större cc stånkor. 7 bar med fungerande decomp är iså fall skitbra för utan decomp skulle den säkert gett 9bar.
Ang felet så kollar man först ventilspelet och att den får soppa. Men om de inte hjälper är just autodecompen misstänkt den kan ligga på hela tiden för då blir de svårstartade. Decompen ska ju släppa ut komptryck när man kör på startmotorn men så fort den tänder till så ska den släppa och ge fullt cylindertryck. Om den hänger kvar så tappar man i första hand tomgången man måste gasa för att hålla den igång de är en indikation på att den är väck.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top