hur dämpar man 103dB?????

Sådär ja. Då sitter det en burk från en CBR 1000RR -04 på min lilla 600:a.

Ljudet är markant lägre när man varvar. Får se hur det är med effekten på tisdag.

Bifogat

• DSC00273.JPG
    DSC00273.JPG
    102.4 KB · Visningar: 94
Kolfiber och kolfiber. Det e väl oftast nått klistermärke som ser ut som kolfiber. Och är det riktig plast så är det ju ändå bara höljet. Och det e ju inte där ljudet studsar.

Jo det är ju just det det gör!
Kolfiber är mjukt och absorberar ljudet bra! Likaså med titanium är ju väldigt tunt och fjädrande!
Rostfritt är hårt och om det är för tjockt så fjädrar det inte något alls! Vilket gör att avgaspuffarna inte dämpas lika mycket!
Jag har provat att köra mina Micronburkar med både titan, kolfiber och rostfitt(ganska tjockt)!
Volymen tycker jag ändrar grovleken på ljudet!
På Nurburgerring så mättes min V-tvin 1000 till ca 120db med dubbla burkar= mycket volym, medans polarens rad4 1000 hade 98db med exakt samma burk men endast 1st = lite volym!?
På tävlingsbilar så riktar man ner ljudet i backen för att det skall slås sönder och låta mindre!

Intressant! Rapportera!

Det funkade BRA. Ljudet mättes aldrig men det låter för örat mycket lägre. Effekten är inte 100% men acceptabel antar jag. Den reser iaf på 2:a ut ur kurvorna.

Ska nog mecka lite till för å få mindre motstånd så kommer det säkert bli bra.

Tips till en som ska göra samma sak är att mäta diametern på det nuvarande röret samt räkna ut arean och jämföra med det man tänkt lasta på. Sen även jämföra max varv för bägge hojarna.

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...