hur dämpar man 103dB?????

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Hoj
CBR1000RR -08
har lite för högt ljud. Köpte en insats på en mc affär. dock så sänktes effekten rejält. Så den vågar jag inte åka med. Kapade av den i flera omgångar och fick ner ljudet. Men effekten var fortfarande inte helt 100%.

Nu har jag gjort en egen. Denna har en krök och en spiral innuti. Den kommer nog funka. men frågan e hur bra.

Finns det några andra tips på hur man kan göra? Hojen e supersporttrimmad. Sitter ett akrapovic helsystem på den nu. Skulle ju kunna byta till ett original. Men då måste jag skaffa det samt antagligen bänka om den. Så det får bli sista utvägen.

Har nån något tipps på bra noisekiller eller vad det kallas. som funkar samt inte dödar effekten????

Bifogat

• DSC00248mini.JPG
    DSC00248mini.JPG
    64.4 KB · Visningar: 90
  • DSC00247mini.JPG
    DSC00247mini.JPG
    67.4 KB · Visningar: 99
Ta ståltråd och gör en stjärna över röret längst bak. Enligt bullermätarna på mittsverige så gör det 6db. Micke.G från banåkning har så på sin r1a om du sett det?

Ta ståltråd och gör en stjärna över röret längst bak. Enligt bullermätarna på mittsverige så gör det 6db. Micke.G från banåkning har så på sin r1a om du sett det?

nä inte sett det. får väl kolla. 6dB låter jävligt mycket med lite ståltråd. men jag får väl testa

Jag avskyr att krossa dina illusioner men krysset gör inget för ljudvolymen. De korsade ståltrådarnas enda funktion är att hindra ljuddämparbollarna från att lämna huset vilket de annars likt Elvis gör. Ljuddämparens funktion förbättras främst genom att förlänga den. Det enklaste och billigaste alternativet är att sätta på en originaldämpare. Fråga Humlan, han har erfarenhet av att sätta originaldämpare på trimmade fyrtaktare.

nä inte sett det. får väl kolla. 6dB låter jävligt mycket med lite ståltråd. men jag får väl testa

6dB låter mycket ja. 3 kan jag tänka mig.
Dessa kryss är inte alls verkningslösa, utan river sönder tryckvågorna till fler med olika längd = fler frekvenser = mindre energi per oktav.
Så det är alls inget nonsens.
Däremot ger det inte alltid önskad effekt av rutiga och randiga skäl då villkoren för att det ska funka inte uppfylls. Ljuddämpare är komplexa konstruktioner och följer inte alltid logiken.
Men prova kostar inget.

fler frekvenser = mindre energi per oktav.

Förstår inte;
Vad menar du med "fler frekvenser"? Är inte frekvensen/frekvenserna ,om man nu delat upp en "ström" i flera, fortfarande samma frekvens. Alltså, menar du att "avgastonens" höjd ändras?
Förstår inte heller användningen av begreppet oktav i sammanhanget. En oktav är i min värld en fördubbling av frekvensen, 8 hela tonsteg med samma ton i var ände, en högre en lägre, eller?
Får se om jag behöver fråga dej om energin också.
För övrigt så slår en skruv eller ett kryss i utblåset sönder ljudet ganska ordentligt, helt klart. Exempelvis Supertrapp som sprider ljud och avgaser åt alla håll är ju svåra att bara bullermäta, får inga vidare värden.
Många komman och citationstecken blev det!

Ljud kan man inte slå sönder eller ändra frekvens på. Det enda man kan göra är att dämpa det. Och det görs ju med en yta som ljudet inte studsar så bra emot.

Det e väl kort och gott så fysiken funkar.

Kröken jag gjorde e till för att rikta bor ljudet från ljudmätaren. och makaronen i det är till för att det ska få lite mer att studsa emot samtidigt som inte arean minskar.

6 db på ett ståltrådkryss! Herrejösses vilket skitsnack! Om det vore så enkelt skulle en ljuddämpare som utvecklingsavdelningarna på hojfabrikerna lagt massor av timmar och pengar på att designa ha en hel massa ståltrådkryss inuti, inte en stor burk med dämpull.

Det enklaste du kan göra är att ta en originaldämpare från valfri 1000cc-maskin och göra ett adapterrör som passar på ditt acrablås. Originaldämparen från en 1000cc är gjord för ett större flöde än din 600 kan leverera, så den tar inte ner effekten nåt nämnvärt. Ljudnivån, däremot, sjunker i massor. På vår ERF-hoj har vi en dämpare till en zx12:a, den tog ner effekten 2 hk vid bänkning. Efter optimering var resultatet minus 1 hk. Inom bänkens felmarginal, med andra ord. Ljudnivån landade på 87 db. Detta trick har jag gjort på 4 hojar med i stort sett samma effektförlust. En 600 eller 750 behöver flödet från en 1000cc-dämpare. En 1000cc behöver flöde från en 1200:a.

6 db på ett ståltrådkryss! Herrejösses vilket skitsnack! Om det vore så enkelt skulle en ljuddämpare som utvecklingsavdelningarna på hojfabrikerna lagt massor av timmar och pengar på att designa ha en hel massa ståltrådkryss inuti, inte en stor burk med dämpull.

Det enklaste du kan göra är att ta en originaldämpare från valfri 1000cc-maskin och göra ett adapterrör som passar på ditt acrablås. Originaldämparen från en 1000cc är gjord för ett större flöde än din 600 kan leverera, så den tar inte ner effekten nåt nämnvärt. Ljudnivån, däremot, sjunker i massor. På vår ERF-hoj har vi en dämpa:klappar re till en zx12:a, den tog ner effekten 2 hk vid bänkning. Efter optimering var resultatet minus 1 hk. Inom bänkens felmarginal, med andra ord. Ljudnivån landade på 87 db. Detta trick har jag gjort på 4 hojar med i stort sett samma effektförlust. En 600 eller 750 behöver flödet från en 1000cc-dämpare. En 1000cc behöver flöde från en 1200:a.
:yoparty Du kan din sak!!! Bra skrivet!!!:tummenupp

Det enklaste du kan göra är att ta en originaldämpare från valfri 1000cc-maskin och göra ett adapterrör som passar på ditt acrablås. Originaldämparen från en 1000cc är gjord för ett större flöde än din 600 kan leverera, så den tar inte ner effekten nåt nämnvärt. Ljudnivån, däremot, sjunker i massor. På vår ERF-hoj har vi en dämpare till en zx12:a, den tog ner effekten 2 hk vid bänkning. Efter optimering var resultatet minus 1 hk. Inom bänkens felmarginal, med andra ord. Ljudnivån landade på 87 db. Detta trick har jag gjort på 4 hojar med i stort sett samma effektförlust. En 600 eller 750 behöver flödet från en 1000cc-dämpare. En 1000cc behöver flöde från en 1200:a.

fan vad glad jag blir...det hade jag inte ens tänkt på. Jag e helt klart skyldig dig en puss.

Återkommer med resultatet senare.

fan vad glad jag blir...det hade jag inte ens tänkt på. Jag e helt klart skyldig dig en puss.

Har ett helt system, orginal till en R1:a alltså med grenrör och tom med med vajrar och exup.
Det kan du få köpa för en femhundring så kan du kapa lite extra i det för att göra övergången :)
Pm:a vid intresse.
Mvh Martin

tycker de är synd att de ska vara så otroligt hårt emd buller begränsningar... men men de är ju som det är, tack för tipset nr:18 kan ju komma till användning i framtiden!

3129227 fan vad glad jag blir...det hade jag inte ens tänkt på. Jag e helt klart skyldig dig en puss.

Vad blir det då? En orginal 1000RR burk? Om jag vill göra samma sak, vad ska jag göra då? :) Finns väl inga 1200cc maskiner med seatpipes? :)

Vad blir det då? En orginal 1000RR burk? Om jag vill göra samma sak, vad ska jag göra då? :) Finns väl inga 1200cc maskiner med seatpipes? :)

men det måste ju inte va ett seatpipe du sätter dit. Visst får jag tag på ett från en 1000RR så använder jag ju det. Men det duger gott med ett från en sidopipa. GSXR k5-6 e väl kanske inte att rekomendera för dom e ju lite trekantiga. men från en R1:a borde ju funka.

:tummenupp Härligt med någon som VET och inte bara TROR att de vet...
Men då undrar jag... Varför gör de (tillverkarna) inte så direkt? Bygger dämpare med gott flöde och som ger bra effekt?

:tummenupp Härligt med någon som VET och inte bara TROR att de vet...
Men då undrar jag... Varför gör de (tillverkarna) inte så direkt? Bygger dämpare med gott flöde och som ger bra effekt?
Ingen vill stå vid korvmojjen med en soptunna som ljuddämpare.

Estetiskt ska det vara, design går före funktion.

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...