Hur CrashPads på Gixxer 750 -98?

• Thread starter Thread starter Gix
  • Start date Start date

Gix

Produktionsutvecklare
Gick med
19 Mar 2003
Hoj
Prövar båtlivet för tillfället...
Tja!

Just fått hem mina crashpads till hojen... men nu en fråga... :va

Hur monteras dessa? Antar att man bara ska byta ut de skruvar som redan finns mot de som kom med pads´en (se bild)!? Så att dessa både uppfyller sin tilltänkta funktion samt håller pads´en på plats? :confused:

Känns lite dumt å fråga detta, e säkert jättelätt när jag har det framför mig, men grejen e just det att jag inte har hojen här nu å ikväll tänkte åka dit den är å montera dessa å vill då inte stöta på problem... :gnissla

Bifogar två bilder på pads´en oxå, en från vart håll...

Bifogat

• Gixxer17crash.JPG
    Gixxer17crash.JPG
    128.2 KB · Visningar: 76
  • Crashpad1.JPG
    Crashpad1.JPG
    39 KB · Visningar: 40
  • crashpad2.JPG
    crashpad2.JPG
    47.4 KB · Visningar: 43
Kamikaze kid skrev:
Ja där ska dom monteras!

Och en på varje sida hörru! :tummenupp

Visste jag väl...eller!? :D

Så, de e bara å ta bort de skruvar som nu sitter där å slänga på pads´en å dra de nya skruvarna genom dem då asså? :confused: Kanon :tummenupp

G.S.G.G. skrev:
tjoho! fan va läckert de ska bli:) vart köpte du dom där? blev oxå lite sugen, fast blåa då såklart..

Köpte av den lokala MC-dealern i jakobstad/FINLAND :)

Kostade ca 900 kronor... :brinnerup Men skit samma... :arsele

Gix skrev:
Visste jag väl...eller!? :D

Så, de e bara å ta bort de skruvar som nu sitter där å slänga på pads´en å dra de nya skruvarna genom dem då asså? :confused: Kanon :tummenupp

Exakt....
Skruva loss en skruv och sätt dit en ny med den stiliga vurp klossen på!
Sen är det bara att testa omkull åknings funktionen..

Håller med KK.

Kolla bara så att puckarna är symmetriska, på 00-an så är de olika stora på höger kontra vänster sida. Annars är det bara ut med gamla skruven, i med nya.

Jag drar inte såna skruvar utan momentskaft. Det står nog rekommenderat moment angivet anvisningarna till padsen annars så kör du med det samma som motorbulten ska dras med.

Chrille skrev:
Håller med KK.

Kolla bara så att puckarna är symmetriska, på 00-an så är de olika stora på höger kontra vänster sida. Annars är det bara ut med gamla skruven, i med nya.

Jag drar inte såna skruvar utan momentskaft. Det står nog rekommenderat moment angivet anvisningarna till padsen annars så kör du med det samma som motorbulten ska dras med.

Hmm... bra points... var redan säker på att svara "JA", de är symmetriska... men så gick jag för att kolla å upptäckte att de inte alls är det... :tungan
"distansen" (se bild) är olika "lång/bred/djup" (hur man nu ska säga det?)
Så, hur veta vilken som ska på vilken sida? :confused:

Å hur viktigt är det med momentåtdragningen? :va

Bifogat

• Crashpad1dist.JPG
    Crashpad1dist.JPG
    41.4 KB · Visningar: 51
Du ser antagligen på plats vilken pad som ska vara på vilken sida. jämför med det som sitter där. Likadant om det är olika bultlängder - jämför och se till att du har lika mycket utstick som orginalbultarna på båda sidor.

Jag tycker att moment är viktigt men det är min åsikt. (rädd för att knäcka gängor)

Men var inte rädd för att skruva. Ur med de gamla skruvarna och titta, mät o jämför så löser du det. Se dig bara för när du ska ha loss de gamla bultarna och montera de nya. Ibland så använder Sukka ett "överfall" för att fixera motorbultar så du kanske måste lossa en "klämskruv" innan du kan skruva ur själva motorbulten.

Chrille skrev:
Du ser antagligen på plats vilken pad som ska vara på vilken sida. jämför med det som sitter där. Likadant om det är olika bultlängder - jämför och se till att du har lika mycket utstick som orginalbultarna på båda sidor.

Jag tycker att moment är viktigt men det är min åsikt. (rädd för att knäcka gängor)

Men var inte rädd för att skruva. Ur med de gamla skruvarna och titta, mät o jämför så löser du det. Se dig bara för när du ska ha loss de gamla bultarna och montera de nya. Ibland så använder Sukka ett "överfall" för att fixera motorbultar så du kanske måste lossa en "klämskruv" innan du kan skruva ur själva motorbulten.

Har kollat upp i min Haynesbok nu, så moment finns... å dedär med "klämskruvar stämmer bra"... ska nog dra med moment bara jag bara har tillgång till ett momenstskaft... annars får det vänta tills jag har det...de e ju ändå rätt viktiga bultar dedära... :yoparty

Fan va tur att jag kontaktade dig ändå... funkar ju finfint min nya "få svar på inlägg snabbt-teknik" :D Tänkte bara ut nån (dig) som antagligen har dehär på klart å så pm:ar man efter att man gjort inlägget... :tummenupp
Hoppas du inte tog illa upp :7peta

Last edited:
Nyheter
Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN