Hur byter ni däck?

Om du passar på att köpa dunlop däcken nu så har dom kampanj fram till sista mars. Kolla på lovedunlop.com Man får 500 spänn tillbaka om man skickar in kvittot till dunlop.

Jag köpte mina sportsmart i tisdags för 2900 monterat å klart. (Med rabatten avdragen, 3400 utan kampanj.)
 
Är jag seriös så skruvar jag bort hjulen, lämnar in dessa med däcket jag skall ha på till "min" däckfixare som tar 150 spänn/hjul. Är jag oseriös gör jag upp med Mark Jennings i Kvicksund och åker till hansl "drive in drive out" och parkar hojen, tittar på omgivningen, tar en kopp kaffe och får däcken bytte för 300 spänn/hjul.

Beror på vilket humör och hur bråttom jag har:)

Har bytt själv två gånger nu med biltemautrustning. Det går redan fortare än än att åka till en verkstad som dessutom inte har öppet på helger och kvällar när man vill byta. Med lite mer träning så ska det väl inte ta mer än 20min.

Balanseringen kanske inte är nödvändigt men det tar inte mer än ett par minuter- så varför inte? Jag byter inte såå ofta...

Vem fan har tid att vänt OM man inte har gjort upp tiden:)In med hjulet på morgonen på väg till jobbet och hämta på vägen hem is tha shit:tummenupp
 
Last edited:
Om du ger dej på att skifta däcken själv så saxade jag lite info från mcdackonline.com. kan spara dej nån vikt eller två om du tänkte balansera efter monteringen... :tummenupp

33. Färgmarkerad balanseringspunkt på däckssidan
Däck balanseras ofta efter produktion och markeras med en färgpunkt (röd Metzeler/Pirelli, gul Bridgestone och Dunlop). Detta kallas balanseringspunkt.
Vid montering ska balanseringspunkten placeras vid ventilen som är fälgens tyngsta punkt.
 
fan 300 kr är väl inte dyrt ge däck nissen lite fika pengar så löser han detta åt dig jag betalar 300 åker in med mc och dom gör allt jobb av-monterar av gummit- på med nytt-balanserar upp däcket- på med allt på hojen igen klart
 
Lade märke till en sak i filmen som länkades innan och har även sett det i en annan guidefilm. Han har inga koner när han balanserar, utan bara en vanlig axel.

Blir det bra om man bara pallar upp hjulet med hjulaxeln? Det kan väl inte vara så stort spel mellan axel och lager så att det gör märkbar skillnad i balanseringen?
 
Lade märke till en sak i filmen som länkades innan och har även sett det i en annan guidefilm. Han har inga koner när han balanserar, utan bara en vanlig axel.

Blir det bra om man bara pallar upp hjulet med hjulaxeln? Det kan väl inte vara så stort spel mellan axel och lager så att det gör märkbar skillnad i balanseringen?

Det går utmärkt att balansera på axel om axeln är lång nog att passa i balanseringsmaskinen vilket den inte brukar vara.
 
*/ ?>
Nyheter
Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...

KTM och Husqvarna återkallelser

Pressreleaser från KTM och ...

Provkörning pågår: KTM 1390 Super Adventure S EVO

Vulkanen Teide vakar över o...

Äventyr i Algeriet

I januari åker Allt om MC t...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Direkt från Teneriffa! Förs...

Back
Top