Hur byter ni däck?

Om du passar på att köpa dunlop däcken nu så har dom kampanj fram till sista mars. Kolla på lovedunlop.com Man får 500 spänn tillbaka om man skickar in kvittot till dunlop.

Jag köpte mina sportsmart i tisdags för 2900 monterat å klart. (Med rabatten avdragen, 3400 utan kampanj.)

Är jag seriös så skruvar jag bort hjulen, lämnar in dessa med däcket jag skall ha på till "min" däckfixare som tar 150 spänn/hjul. Är jag oseriös gör jag upp med Mark Jennings i Kvicksund och åker till hansl "drive in drive out" och parkar hojen, tittar på omgivningen, tar en kopp kaffe och får däcken bytte för 300 spänn/hjul.

Beror på vilket humör och hur bråttom jag har:)

Har bytt själv två gånger nu med biltemautrustning. Det går redan fortare än än att åka till en verkstad som dessutom inte har öppet på helger och kvällar när man vill byta. Med lite mer träning så ska det väl inte ta mer än 20min.

Balanseringen kanske inte är nödvändigt men det tar inte mer än ett par minuter- så varför inte? Jag byter inte såå ofta...

Vem fan har tid att vänt OM man inte har gjort upp tiden:)In med hjulet på morgonen på väg till jobbet och hämta på vägen hem is tha shit:tummenupp

Last edited:
Om du ger dej på att skifta däcken själv så saxade jag lite info från mcdackonline.com. kan spara dej nån vikt eller två om du tänkte balansera efter monteringen... :tummenupp

33. Färgmarkerad balanseringspunkt på däckssidan
Däck balanseras ofta efter produktion och markeras med en färgpunkt (röd Metzeler/Pirelli, gul Bridgestone och Dunlop). Detta kallas balanseringspunkt.
Vid montering ska balanseringspunkten placeras vid ventilen som är fälgens tyngsta punkt.

fan 300 kr är väl inte dyrt ge däck nissen lite fika pengar så löser han detta åt dig jag betalar 300 åker in med mc och dom gör allt jobb av-monterar av gummit- på med nytt-balanserar upp däcket- på med allt på hojen igen klart

Lade märke till en sak i filmen som länkades innan och har även sett det i en annan guidefilm. Han har inga koner när han balanserar, utan bara en vanlig axel.

Blir det bra om man bara pallar upp hjulet med hjulaxeln? Det kan väl inte vara så stort spel mellan axel och lager så att det gör märkbar skillnad i balanseringen?

Lade märke till en sak i filmen som länkades innan och har även sett det i en annan guidefilm. Han har inga koner när han balanserar, utan bara en vanlig axel.

Blir det bra om man bara pallar upp hjulet med hjulaxeln? Det kan väl inte vara så stort spel mellan axel och lager så att det gör märkbar skillnad i balanseringen?

Det går utmärkt att balansera på axel om axeln är lång nog att passa i balanseringsmaskinen vilket den inte brukar vara.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT