Hur byter man olja?

Bjänka

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2008
Ort
Kiruna
Hoj
Honda xr 250
Hej nu tänkte jag att byta olja i min xr 250 och tänkte om det finns bara ett ställe att byta olja i motorn eller om det finns flera ställen? är det här enda stället att byta olja där den dära svarta oljepåfyllnings locket med den dära platta mått stickan? isf vad ska man ha för en olja? går det med biltemas? isf vilken?

skriv allt ni vet. är tacksam för varje svar!
 
Nja..
I vanliga fall är det torrsump på dom där modellerna. Alltså en oljetank som inte sitter i motorn. Då ska oljan tappas ur på flera ställen, för att tömma hela systemet.
Jag rekomenderar dig att hitta en orginalbeskrivning för hur oljebytet ska gå till.

OM, det nu är en vanlig våtsump, olja i motorn, som vanligt, då är det bara att tappa ur oljan genom botten pluggen, byt filter, håll i ny, så är allt klart.
JA röd flaska på Biltema med MC olja är helt OK, förlåt, Statoil ! :tungan

Mats
 
Ha ha. Vet inte om detta är en seriös tråd men jag svarar ändå.

Det du behöver: Olja (går bra med biltemas. Ska vara helt okej grejer). Oljefilter om så önskas men är bra att byta om du är osäker på när det var bytt sist (inhandlas hos lokal återförsäljare). Oljetråg eller annat kärl att samla upp den gamla oljan i (tråg köpes på biltema). Tratt för att hälla ned den nya oljan.

Gör så här: 1: Varmkör maskinen. Varm olja är betydligt lättare att få ur motorn än kall. 2: Hitta avtappningsskruven på undersidan av motorn och placera tråget på marken under denna. 3: Lossa avtappningsskruven och låt den gamla oljan rinna ned i tråget. Balansera upp hojen så den står upprätt för att få ut all gammal olja. Vicka även hojen fram och tillbaka för att få ut det sista. 4: Avlägsna det gamla oljefiltret och låt gammal olja sippra ut ur fästhålet. 5: Montera med handkraft det nya filtret på samma plats som det gamla. 6: Skruva tillbaks avtappningsskruven på undersidan av motorn(glöm ej detta) 7: Lossa på oljelocket (det lock där du hittar oljestickan du pratade om) 8: Häll i hålet ned rätt mängd ny olja med hjälp av tratten. Mängden står i instruktionsboken. 9: Skruva tillbaka oljelocket. 10: Dumpa den gamla olja på en miljöstation som tar emot spillolja. 11. Vips du är klar.

Lycka till! :)

//Morphine
 
Tillägg: Öppna påfyllningshålet innan du börjar tappa ur. :mattias
 
BORJA med att skaffa en Anvandarmanual! Eller en Verkstadshandbok!

jag drar slutsatsen att du inte ar sa HAJ pa att meka nar jag laser ditt inlagg tradskaparen.
Sa gor INGENTING utan nagon av dessa manualer!!!!!


Det som kan verka sa enkelt kan bli sa fatalt.
Ett enkelt oljebyte kan sluta i katastrof.

Du kanske:

- Tar fel plugg under motorn = du tar en sprint i vaxelladan istallet, och nagonting inne i motorn faller ur led = en senare katastrof!

- Drar for hart nar du drar tillbaka pluggen (vanligt) = pajade gangor, en ev. utgangad plugg under fard och totalhaveri!

- Fyller FEL olja

- Fyller FEL mangd. Pga att du antingen:

- Inte tappat ut ALL olja
- Inte VET vilken mangd det ska vara
- Inte VET hur oljestickan ska manovreras. Dvs iskruvad eller inte vid koll.

- Drar oljefiltret med FEL moment sa det lossnar = haveri

- Inte far helt tatt = potentiellt haveri om man inte checkar nivan tillrackligt ofta.

Sa ni som fnyser at servicekostnader, eller tar latt pa hur svart det KAN vara att mecka: - Har ar TYPISKA fallfropar pa hur FEL det KAN ga, om man inte VET.

Ett oljebyte ar enkelt i TEORIN.
Men i praktiken (den otacka verkligheten) kan ALLT ga fel...


Sa tank till! :fattartil


Bara som ett tips!

Tillägg: Öppna påfyllningshålet innan du börjar tappa ur. :mattias

Mojligen pa en 2-taktare.
Pa en 4-taktare kommer tillracklig mangd luft in via vevhusventilationen.
 
Last edited:
Skrämselpropaganda. Byta olja är plättlätt om man är normalbegåvad, även om man aldrig gjort innan. :fakta
 
Varmkör den först, så kommer det gå mycket smidigare.
Beroende på årsmodell så finns det olika antal pluggar du kan dränera oljan från. Är det en gammal häck du har med våtsump så är det under motorn nånstans, men du har antagligen en nyare med torrsump och då är det en plugg på undersidan av motorn, och en plugg där det stora ramröret delar på sig framför motorn.
Filter finns på biltema nu, byt ofta! (och det ryms en del olja vid filtret med).

Fyll sedan på där du beskriver så mycket du kan av det som ska ner (jag har en PDF servicemanual om du vill ha, skicka ett PM med din mailaddress), varmkör och justera sedan upp den sista oljenivåbiten (oljenivå skiljer markant mellan varm och kall motor).
 
BORJA med att skaffa en Anvandarmanual! Eller en Verkstadshandbok....

Snacka om att måla fan på väggen. Nu kommer antagligen killen helt i onödan lämna in hojen och betala en bit över tusingen för att utföra ett skitlätt oljebyte. synd att skrämma grabben tycker jag.
Vilken sprint till växellådan skulle han misstolka som tappningsskruven menar du?

Trådskaparen: Nej, oljebytet fixar du lätt själv!


//Morphine
 
Skrämselpropaganda. Byta olja är plättlätt om man är normalbegåvad, även om man aldrig gjort innan. :fakta

Dar har du FEL.

Byta olja kan TYCKAS vara latt.
(och ar det oxa i 9 fall av 10)

Men den 10:e gangen nar nagonn som inte vet, far rad av nagon som inte vet... (lat saga DIG) Och motorn rasar...
tar du ansvaret da?


jag kan bara referera till nagra av mina senaste servicerar:

Triumph Rocket III; Massor av pluggar i traget.
EN ar for oljetanken (yep - torrsump) och manga kan sakewrt noja sig med den.
Men sen finns det TVA pluggar till som ska ur.
Dar ar ar TVA liter olja till.

Flera av de ovriga pluggarna i oljetraget som finns ska DEFINITIVT INTE lossas. Det leder till katastrof.

Likasa pa alla KTM 650 LC4 av olika snitt.

Dar finns FLER pluggar/Skruvar. Ta fel och det star dig dyrt.
Sen finns det minst TVA filter. Varav de flesta bara hittar ETT.
En avtappning for torrsumpen likasa, som en del missar.
Sen kan man inte alls "bara" fylla pa olja i dem. Det leder oxa till katastrof!
De skar om primartanken at tom. Och den kan inte fyllas pa vanligt satt.

Sa som sagt....


Det ar inte ALLS sa givet att det ar straightforward att byta olja.

I mitt gebit dar jag dessutom gor jobb at andra KAN jag inte chansa.

Men det ar latt att vara sjalvsaker bakom tangentbordet bara for att man vet hur ett oljebyte pa SIN modell gar till, eller hur det OFTAST gar till i VANLIGEN forekommnande fall.


You choose...
 
Skrämselpropaganda. Byta olja är plättlätt om man är normalbegåvad, även om man aldrig gjort innan. :fakta

När jag jobbade extra på en ok-mack med GDS-hall under gymnasieåren lärde jag mig raskt att många människor har en osunt intakt föreställning om den egna kompetensen, olyckligt parat med ett lika osunt förakt för teknisk dokumentation.

En kille kom och köpte dunk efter dunk med motorolja till sin Ford Escort. Totalt 3 st 4-litersdunkar hällde han världsvant i sin motor efter sitt egenhändigt utförda oljebyte i GDS-hallen. Han fyllde upp tills nivån stod ett par centimeter under locket i ventilkåpan. Det hade nog varit ren tur om han fick tag på korrekt oljekvalité.

Jag blev varse eländet när han efter att ha försökt starta sprang in i butiken och uppträdde förvirrat :D
 
250n har väl torrsump som 400an och 600an?

Isåfall skaffa en verkstadsmanual och läs noggrant.. Det är lite mer invecklat än att lossa pluggen och fylla på
 
Snacka om att måla fan på väggen. Nu kommer antagligen killen helt i onödan lämna in hojen och betala en bit över tusingen för att utföra ett skitlätt oljebyte. synd att skrämma grabben tycker jag.
Vilken sprint till växellådan skulle han misstolka som tappningsskruven menar du?

Trådskaparen: Nej, oljebytet fixar du lätt själv!


//Morphine

Gor jag?

Tar DU ansvaret?

las mitt nyss skrivna inlagg. Ni referarar bara till hur det ar p[ ER hoj.
Det kan inte jag gora.
jag vet hur det KAN vara, och det ar det jag sager.
Och: hur billig ar inte en verkstadsmanual?
Det borde vara LAGKRAV pa att alla som har en hoj har en1
Om inte for att for sitt eget intresse lara sig lite om sin hoj1

DET skulle spara pengar det!

har su last vad jag skrivit senaste aren VET du, att ar det NAN som vill spara pengar at konsumenten, sa ar det jag!
Darfor.... tycker jag att det ar RATT att ta upp vad som kan ga fel.

man blir arligen orolig nar man hor massa lappspelare tala om hur "latt" det ar att gora vissa saker har.
Men det beror oftast (tyvarr) inte pa att de ar sa jadra bra pa att meka, utan att de saknar vasentlig detaljkunskap, och darfor TYCKER att det verkar latt.

ALL mekning ar latt i teorin.
(faktiskt)

Men i verkligheten finns sa manga fallgropar.

Sa tradskaparen; Du ska inte skrammas.
Men du ska veta vad du gor.
Och en anvandarmanual (som du troligen har) SKA du lasa.
En verkstadsmanual kostar oftast inte mer an en full tank, och ar GULD vard.
Gor dig sjalv en tjanst, och LAS forst.

Det ar rutinjobb med oljebyte ja, men lar dig som sagt vad du gor.
Gor inte bara pa kann, eller som nan anna sager.
Kunskap ar makt, och om du ar SAKER< sa kommer det kannas tryggt.

Och DA spar du pengar.

Utgår givetvis från att man inte går loss med verktygen på måfå utan har kollat upp vad som ska göras i förväg. Lämpligtvis med verkstadsmanual eller motsvarande. Sluta skrämmas för fan.

jajaja! Sjalvklart!
Men notera att det ar ett ANTAGANDE fran dig!
Nu la du in en parameter som inte fanns tidigare:

- Forberedelser.

De ar A och O


Och igen: Jag skrams inte.
Jag valjer bara att lyfta upp ALLT som KAN ga fel.
Jag tycker inte att man ska schablonisera for mycket.
Sen att det OFTAST gar bra, ar inte pa min karta. jag ar har for att lara ut specialfallen, och genom att diskutera dem kan vi ju ALLA lara oss mer??
Ist for att saga till en kille som verkar osaker: javafan, go ahead, det gar NOG bra.

Ok?
 
Last edited:
Snacka om att måla fan på väggen. Nu kommer antagligen killen helt i onödan lämna in hojen och betala en bit över tusingen för att utföra ett skitlätt oljebyte. synd att skrämma grabben tycker jag.
Vilken sprint till växellådan skulle han misstolka som tappningsskruven menar du?

Trådskaparen: Nej, oljebytet fixar du lätt själv!


//Morphine

Jag tror att trådstartaren klarar sitt oljebyte galant alldeles själv, men att han ska ladda hem eller köpa mekhandboken till hojen innan han sätter igång. Iaf om han inte sedan tidigare är bekant med motorn. Det är ju så djäkla trist att läsa trådar om förstörda kopplingar pga felaktig oljekvalité, sönderdragna gängor eller tappade oljepluggar i blocket pga av felaktigt moment eller okunskap om att mjukglödga eller byta kopparbrickan till denna etc. I synnerhet om det är unga killar/tjejer med bräcklig budget som råkat illa ut.

TS frågade ju tex om biltemas oljor var okej varefter ngn raskt svarade "ja" utan att ta redan på vilken av biltemas oljor som är lämpligt för XR250. Tänk om trådstartaren avsåg en dunk Biltema 10W-30 bilmotorolja han fått syn på i föräldrarnas garage...

Jag vill inte skrämma folk från att mecka själva, snarare hjälpa till så att det inte sker några helt onödiga dyra erfarenheter.

/J

Utgår givetvis från att man inte går loss med verktygen på måfå utan har kollat upp vad som ska göras i förväg. Lämpligtvis med verkstadsmanual eller motsvarande. Sluta skrämmas för fan.

Det enda DrBike sa var ju just det som du först nu skrev, att TS skulle skaffa hem manualen :D
 
Last edited:
Last edited:
Det enda DrBike sa ...


Tack för översättningen Jörgen ;)

Självfallet ska ingen vara RÄDD att byta sin olja. Tvärtom.
Det jag belyser är som sagt de problem som KAN uppstå.
(och uppstår)

Det enklaste oljebytet, kan ta valdigt lang tid trots att det bara är EN avtappningsplugg, och ett utanpåliggande filter.

Varför?

jo dels ska massa grejer (kåpor/luckor osv kanske bort, en kan det vara trångt på ett sånt sätt, att ETT givet verktyg inte passar medan ett annat gör det. (typiskt för oljefilteravdragare).

Men har man EN gång gjort sitt oljebyte, och har lärt sig hur det går till, vilka av ens verktyg som passar, osv, så är det en promenad i parken.




Men det är då det... ;)


Lycka till!! :tummenupp
 
Last edited:
Är faktiskt på bikes sida då 1 filter ska bytas, 2 silar ska rengöras, 2 pluggar ska lossas, systemet ska luftas och oljan ska kollas/påfyllas på ett speciellt vis
 
jajaja! Sjalvklart!
Men notera att det ar ett ANTAGANDE fran dig!
Nu la du in en parameter som inte fanns tidigare:

- Forberedelser.

De ar A och O


Och igen: Jag skrams inte.
Jag valjer bara att lyfta upp ALLT som KAN ga fel.
Jag tycker inte att man ska schablonisera for mycket.
Sen att det OFTAST gar bra, ar inte pa min karta. jag ar har for att lara ut specialfallen, och genom att diskutera dem kan vi ju ALLA lara oss mer??
Ist for att saga till en kille som verkar osaker: javafan, go ahead, det gar NOG bra.

Ok?

Märker att detta håller på att bli en diskussion om semantik istället, men jag hävdar fortfarande att man utan att överdriva kan säga att ett oljebyte är en enkel operation att utföra om man är normalbegåvad, även första gången. Utrycket "normalbegåvad" anser iaf jag innefatta att man inte mekar med ögonbindel på saker man inte vet hur de ska sitta ihop.
 
Triumph Rocket III; Massor av pluggar i traget.
EN ar for oljetanken (yep - torrsump) och manga kan sakewrt noja sig med den.
Men sen finns det TVA pluggar till som ska ur.
Dar ar ar TVA liter olja till.

inte för att det har med ursprungsfrågan att göra, men blir inte just denna hoj mer som att jobba med en bil?:katt
 
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top