Hur byter jag kolv på YZF 450 -03

oscars

Ny medlem
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
zxr-750; R1,tl1000s, z750 -07
Jag har en Yamaha Yzf 450 -03 som jag tror har "nypit".
Det som är är att kicken är helt låst. Själv har jag tummen mitt i hand men är ändå sugen på att försöka fixa den själv.
Kan någon ge mig några tips över hur jag ska gå tillväga för detta och vad jag ska tänka på?

Jag har kommit så långt att jag lyfte av toppen som bara satt i 2 bult men sen vågade jag inte längre. Det var ju en massa grejer där i :va

Vad kostar en ny kolv ungefär och är det mer man ska byta när jag håller på?

Eller om det finns någon som kan tipsa mig om någon billig mek som kan fixa detta, är inte sugen på att vänta hela sommaren på att få tid.

Du har inte lyft toppen, kompis, du har bara tagit av kamkapan. Om du vill fixa detta sjalv sa far du se till att skaffa manualen till hojen och lasa pa, annars lamna bort! Det gar inte att beskriva pa ett vettigt satt for en som aldrig har varit i narheten av en motor hur det gar till. Tyvarr. Kanske finns nan fin write-up pa nat crossforum, med bilder etc, men jag tycker anda att du absolut skall ha manualen till hands.

Sen kan du nog tyvarr rakna med att en sadan motor inte "nyper" pa ett sant satt sa att det gar attfixa enbart genom att byta kolven. Troligtvis betydligt mer trasigt om det har smallt sapass att du inte kan kicka. Lycka till!

/Lasse

Ett kolvkitt (kolv+ nödvändiga packningar) kostar till Suzuki ca 1500:- för orginal grejer. Vet inte vad det går på till yamma men bör väl va nånstans i närheten. Men du bör nog räkna med att det kan va mer än kolven som behöver bytas.. Har den "nypit" som du uttrycker det så ligger cylindern med stor säkerhet dåligt till, o har du ytterligare otur kan det bli aktuellt med nya ventiler, vevparti, ja listan kan tyvärr göras lång...

Edit: LIte sent men ändå..

1. Sätt tillbaka kamkåpan.
2. Tvätta, tvätta, tvätta.
3. Ladda hem en rep-manual.
4. Läs och studera.
5. Plocka isär och kolla vad som hänt.
6. Hämta en näsduk för tårarna när delarna ska betalas.

Har du provat att rotera motorn genom att lägga i högsta växeln och knuffa?
Kan ju faktiskt vara kick-mekanismen som låst sig också....

Yammas Manual e typ asgrym skaffa den där står fan ALLT!
//Jeppe

Har lite priser i huvet...

Kammmar: 2000-2500:-/st
Insugsventiler (3st): 1500:-/st
Avgasventiler (2st): 1500:-/st
Topp: 10000:-
Cylinder: 4000:-
Kolvkit: 1500:-

OBS detta är cirkapriser eftersom det var några år sen...

Det låter inte så lätt

Tack för alla svar och länken till Manualen. Jag har inte bestämt mig än om jag ska försöka själv men det låter som att någon som kan får göra det.
Vi får se om jag slumpar bort den istället bara för att slippa problemet:confused:

Om någon är intresserad så är det bara att skicka ett PM med bud så hör jag av mig.

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra