Hur byta däck utan central & depåstöd?

Tönt-Danne

Ny medlem
Gick med
2 Apr 2009
Hoj
2006 Suzuki sv650s
Jag håller precis på att lära mig sånt här, så jag vet, dum fråga. Jag skall ta med mig lösa fälgar till en verkstad för däckbyte, men undrar hur jag skall få av däcken utan centralstöd eller depåstöd? Har ni något tips på hur man monterar av däcken utan dessa?

Jag hängde upp min gamla Kawa z650 -80 , i spännband. Två fram och två bak. tog bort båda fälgarna. Funkade kalasbra. Se till att du har bra spännen till spännbanden och att du hänger upp dessa i nåt stadigt.

Såg en tråd där någon lagt hojen försiktigt ner på en gammal madrass, tror det var för att få loss stötdämparna och byta packboxar.
Hur bra det är överlåter jag till dig att fundera över :tummenupp

Jag ställde min rd jag hade förut på en stabil huggkubbe. Fick lite hjälp att få upp hojen på den. Sen var det bara att skruva av hjulen. Ett tips om du ska göra så är att lossa alla bultar först då jag höll på att få hojen över mig när jag drog loss en hjulaxelmutter.

Det går , men det är inte rätt....

olas-klipp0155_55811654.jpg

• Gilla
Reaktioner: VS
Jag brukar lufta upp den i svingen och be nån skjuta in en pall eller kubbe under motorn... men din hoj kanske inte har någon ram där under att stödja på? Isåfall är det nog bäst att hissa upp den, om du nu har krokar i taket... det där med madrassen lät rätt okey också om man är försiktig...

Även fast många av tipsen funkar skulle jag rekommendera att du köpte depåstöd. Du kommer ha mycket nytta av dom i ditt framtida hojliv. Kedjesmörjning/tvätt, bromsservice, däckbyte (no shit!:)) tvätt, mek etc.

En bra investering helt enkelt.

Hänga upp i stroppar eller spännband fungerar. (som nilax redan sa)

Även fast många av tipsen funkar skulle jag rekommendera att du köpte depåstöd. Du kommer ha mycket nytta av dom i ditt framtida hojliv. Kedjesmörjning/tvätt, bromsservice, däckbyte (no shit!:)) tvätt, mek etc.

En bra investering helt enkelt.

Håller med förgående talare:tummenupp

På en SLR 650 använde jag sidostödet. Försiktigt, lossade allt innan jag drog upp den på sidostödet.
Domkraft och relativt försiktig hantering.

030315b1.jpg

På hojar +200kg brukar jag ta däcken en och en.

Bästa rådet är alltid enklast, köp depåstöd från biltema. Även med depåstöd tar jag ett däck i taget.

Annars, ta ett däck itaget så har du alltid ett hjul i backen. Häng först upp framänden i spännband och dra loss det hjulet. Sen samma sak bak. Men det är risky så jag hade aldrig chansat utan depåstöd. Räcker med ett bak sen kör man med stöd bak och spännband fram.

Lycka till!

*/ ?>
Back