Hur bygger jag en instrumentpanel?

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
På min Bandit 1200 saknar jag klocka och faktiskt också en bra plats att montera en tillbehörsklocka. För att ha bra uppsikt över både klocka och (när jag behöver) navigator har jag tänkt fixa en ”panel” mellan instrumenten och vindrutan (se bild). Bör bli ca 20 x 10 cm.

Min fråga: vad använder jag för material? :va

Aluminium, plast, kolfiber? Var får man tag på detta? Tjocklek? Hur bearbetar/formar man?

Bifogat

• LancairIVP.jpg
    LancairIVP.jpg
    43.5 KB · Visningar: 92
  • bandit_instr.jpg
    bandit_instr.jpg
    52.9 KB · Visningar: 84
Hej,

Glöm panelen. Det är mitt tips. Hållare till GPS och/eller klocka fäster du i mitt tycke på ett fäste som du skruvar i styrinfästningen. En liten fågelpinne.

Ja byggde en snygg lite flygliknande en gång av alu , för att fixa till hålena så köpte jag ett sånt där ställbart borr.

Dom är inte gjorda för alu men det är ganska mjukt så det går.

Använd 2-3mm.

Akta dig dock , det kommer att hoppa och slänga när du skär så det kan vara värt att laserskära om du vill lägga lite stålar.

Sen kommer ju aluskivan och se lite jävlig ut.
Spackla och dona , köp sedan sådana där kolfiber a4 ark och tejpa på.

Sen bygger man på sina instrument i den
Kan man så är det en fördel om man kan använda den gamla bottenplattan.

Sen använder man sådana där tuffa misilknapps strömbrytare me lock och lite digitalmätare blandat me analogt.

Jag behöll varvräknaren analog och körde resten digitalt.
Kombinerat me snygg blå bakgrundsbelysning i blått och röttr och lite "missil knappar" så blev det rätt sexigt och såg fabriksgjort ut.

Plus att de blir billigt.

Hej,

Glöm panelen. Det är mitt tips. Hållare till GPS och/eller klocka fäster du i mitt tycke på ett fäste som du skruvar i styrinfästningen. En liten fågelpinne.
Ett ”fäste” och ”en liten fågelpinne”? Kan du förklara lite mer...lite bättre?

:)

...lite digitalmätare...blå bakgrundsbelysning i blått och röttr och lite "missil knappar"...
Tack för idén, men jag ska ju inte ha så mycket grejer – bara en mindre klocka och plats för en navigator (ca 12 x 8 cm).

Last edited:
Ett ”fäste” och ”en liten fågelpinne”? Kan du förklara lite mer...lite bättre?

:)

Ska du bara ha fäste till GPS o dylikt så passar det bra och blir snyggt och funtionellt.

I bultarna som skruvas i överfallen skruvas, en på varje sida, små nätta stålprofiler som förbinds i framkant med en pinne som är gängad i ändarna.

På denna pinne fäster du sedan hållare till GPS. Fördelen är att du kan vinkla instrumentet 360 grader i vertikalplanet.

Du kan se hur det kan se ut på www.touratech.se.

Nu markandsför de ej fäste till just din cykel (tror jag) men du kan få en förlaga.

Ska du bara ha fäste till GPS o dylikt så passar det bra och blir snyggt och funtionellt.

I bultarna som skruvas i överfallen skruvas, en på varje sida, små nätta stålprofiler som förbinds i framkant med en pinne som är gängad i ändarna.

På denna pinne fäster du sedan hållare till GPS. Fördelen är att du kan vinkla instrumentet 360 grader i vertikalplanet.

Du kan se hur det kan se ut på www.touratech.se.

Nu markandsför de ej fäste till just din cykel (tror jag) men du kan få en förlaga.
...hur ska jag kunna fästa navigatorn på ”en pinne”?! :confused:

Såhär ser ju Touratechs fästen för navigatorer ut. Själv hade jag tänkt mig en platt yta som jag kunde sätta kardborre på och sedan den andra sidan av kardborre på baksidan av navigatorn. Inte bra?

Bifogat

• resizer.jpg
    resizer.jpg
    24.3 KB · Visningar: 41
...hur ska jag kunna fästa navigatorn på ”en pinne”?! :confused:

Såhär ser ju Touratechs fästena för navigatorer ut.

Den modellen fästes på en pinne. Tro mig, jag har en likadan.

Bilden visar GPS-hållare. Till det måste du, i ditt fall om du inte vill ha ett RAM-mount, komplettera med ett fäste. Detta fästet kan liknas vid en "fågelpinne" som fästs i styröverfallen, varefter hållaren skruvas fast på fästet (fågelpinnen).
Då får du GPS:n centrerad rakt under instrumenten.

Kan ju göras på en rad olika sätt. Såhär byggde jag fästet som sitter på min och farsans "projekthoj".

DSC_0017-1.jpg

DSC_0006.jpg

En enkel alu-profil (50x30x4) och lite 1,5mm rostfria plattjärn som man bockar efter behag, sen är det bara att borra och skruva ihop hela kalaset.

Fantasi är A och O, hurvida man är bra eller ej på att såga, fila och borra är inte lika viktigt.

Sätt dig och skissa lite, det brukar få igång hjärnkontoret om det går trögt.

Snyggt, men blir nog svårt för TS att få plats för just den typen av installation.

Den modellen fästes på en pinne. Tro mig, jag har en likadan.

Bilden visar GPS-hållare. Till det måste du, i ditt fall om du inte vill ha ett RAM-mount, komplettera med ett fäste. Detta fästet kan liknas vid en "fågelpinne" som fästs i styröverfallen, varefter hållaren skruvas fast på fästet (fågelpinnen).
Då får du GPS:n centrerad rakt under instrumenten.
Men får jag plats med din lösning? Har du kollat på bilden?

Men får jag plats med din lösning? Har du kollat på bilden?

Jepp, inga problem. Installationen bygger emot dig,men bar några cm, så du kommer ha full sikt framår och på instrumenten. Kolla på GPS-fästen på touratech.

Bilden du visade var en GPS-hållare. Den kan jag starkt rekomendera. Kostar en slant men gör sitt jobb till 100 % plus att det ser seriöst ut. Finns låsbara med så du slipper ta loss GPS:n varje gång du t ex tankar.

Edit: Hållare plus fäste( som skuvas i styröverfallen) blir hur bra som helst om jag förstått dina behov rätt.

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8