Hur byggdes öresundsbron?

stoffer

Norrland
Gick med
22 May 2004
Hoj
För farligt..
Jaa.. hur går man tillväga när man bygger en bro egentligen? Gjuter man delarna på plats eller fraktar man dit dem i delar? Måste man rensa botten först? Hur många skruvar går det åt? :va

Prova denna =)
TORRENT

Bara att leta sen efter Discovery Channel / National Geographic - Megastructures
Ja har de flesta =) Neeeeeerrd!

Last edited:
"Hur många bultar finns det i Ölandsbron?" :rofl

Pylonerna gjöts på plats (i havet) och själva vägbanan/järnvägen gjöts på land och fraktades ut på pårm ,därefter lyftes dom på plats med pontonkran.

2918438 Ska inte fjortisarna vara ute och dricka folkisar ikväll? :5sure
Varför skriver du här då? Du har kanske missat att jag är äldre än dig :banana

2918795 Pylonerna gjöts på plats (i havet) och själva vägbanan/järnvägen gjöts på land och fraktades ut på pårm ,därefter lyftes dom på plats med pontonkran.
Tackar.. intressant hur man löser såna här jätteprojekt. Såg en film om turning torso, det var också intressant.

2918466 Prova denna =)
TORRENT

Bara att leta sen efter Discovery Channel / National Geographic - Megastructures
Ja har de flesta =) Neeeeeerrd!
Men jävligt intressant =)

Last edited:
Tackar.. intressant hur man löser såna här jätteprojekt. Såg en film om turning torso, det var också intressant.

Men jävligt intressant =)

Min favorit är nog Rion-Antirionbron i grekland, mycket för att jag har varit där på plats och sett bygget fortskrida, men också för att den bron är unik på många sätt.

Den är ungefär 2.5km lång, och djupet där pelarna står är ungefär 65 meter.
Botten består av löst material så dom har fått påla och grusfylla för att få en stabil grund.
Allt detta i ett seismiskt aktivt område där två tektoniska plattor möts.

Last edited:
Min favorit är nog Rion-Antirionbron i grekland, mycket för att jag har varit där på plats och sett bygget fortskrida, men också för att den bron är unik på många sätt.

Den är ungefär 2.5km lång, och djupet där pelarna står är ungefär 65 meter.
Botten består av löst material så dom har fått påla och grusfylla för att få en stabil grund.
Allt detta i ett seismiskt aktivt område där två tektoniska plattor möts.

Tycker ändå att Frankrikes kära Millaubron tar priset i broar. Helt sjukt högt projekt!
"Bron är inte anmärkningsvärt lång, 2460 meter - men hög! Den reser sig 343 meter från dalbotten till spannets högsta punkt, 19 meter högre än Eiffeltornet."

RESA-26s99-Millau-dragareNY-67_368.jpg

Tycker ändå att Frankrikes kära Millaubron tar priset i broar. Helt sjukt högt projekt!
"Bron är inte anmärkningsvärt lång, 2460 meter - men hög! Den reser sig 343 meter från dalbotten till spannets högsta punkt, 19 meter högre än Eiffeltornet."

Ja då är ju inte Rion Antirions 220 meter varav 60 under vatten mycket... :rolleyes:

RESA-26s99-Millau-dragareNY-67_368.jpg
Jag fr svindel bara av att titta på den där bron. :3freak

Klart att det är fett =)
Har dock inte sett någonting om den, ska leta efter program :tummenupp

EDIT!
Kollade in hemsidan (http://www.gefyra.gr/English/framesetbig.htm) och har ju för bövelen sett den på National Gaegraphic för inte alls länge sedan.
Fortfarande FETT projekt men inte lite fett som Millaubron :)

Det är skönt att höra att man inte är ensammen om att se sånt där istället för deperatehouswifesidolbyggaomhemma-smörjan som går på andra kanaler.

Baksidan av det är att man väldigt ofta säger "Jag såg en dokumentär..." och framstår som värsta nerden.

"How do they do it" är ett favoritprogram, oavsett om dom visar hur man gör tandborstar eller borrar.

Självfallet kollar man alla de programmen!
När teven är ledig vill säga från, Våra Bästa år och allanannan skit som man vill spy åt.

*/ ?>
Back