Hur bromsar du?

• Thread starter Thread starter Robz
  • Start date Start date

Hur hanterar du frambromsen?

• Antal röstningar
    0

Robz

Guest
Frambromsens handtag kan ju gripas på olika de sätt...
Personligen har jag alltid använt pek o lång-finger - men testade GP-modellen med pekfinger/tumme kvar på gasen o långfinger, ringfinger o lillen på bromsen. Grym kraft o kontroll - tillvänjning krävs dock :rolleyes:

Hur/varför gör DU?

Intressant röstresultat än så länge. Men jag saknar banåkargänget - kom igen nu, så vi amatörer kan lära oss :tummenupp

Robz skrev:
Personligen har jag alltid använt pek o lång-finger - men testade GP-modellen med pekfinger/tumme kvar på gasen o långfinger, ringfinger o lillen på bromsen. Grym kraft o kontroll - tillvänjning krävs dock :rolleyes:

Hur/varför gör DU?

hm...det här med hur man håller är inget jag tänkt på innan...testade givetvis idag...men får nog säga att pek/lång finger valsen funkar bäst för mig..
detta är givetvis beroende på hur man kör..kör man hårt krävs det lite mer kraft till att bromsa...får nog prova på ett gazz..

majtii skrev:
Bromsa? Va e dä..?
Har inte kommit dit ännu...
När skall du börja gazza bana din tokgazzare? :7peta

EDIT:
Saknar fortfarande "proffsen" :Bugar :D !
Zmurf, GSXR1100R, Talpis, Json, Lasen, Crallan, Bingo, Zilver, MickeA, M-Gutten, Kurvis, Diablo, Ullis/Brink, TopGun , mfl.....

Last edited:
Bromsar inte Rossi med pek-, lång-, och ringfinger?
eller är jag helt fel på det?

Labbe skrev:
Bromsar inte Rossi med pek-, lång-, och ringfinger?
eller är jag helt fel på det?
Hmmm... vet inte, men kopplingen kör han pek+lång...
Nakano mfl kör tumme+pek på gasen (alt 4) - börjar tro detta är rätt!
(Vill här oxå förtydliga ironin i alt.3 - (Bromsar med hela näven) så vet man ICKE hur trotteln/gasen står = livsfarligt på större hojjar :fakta )

Last edited:
Det beror på hoj.
Kawan är jäkligt lättbromsad, den tar direkt så det funkar okej med 2 fingrar men helst fler om man vill bromsa någerlunda snabbt.
Sukkan är mer trögjobbad o kräver mer kraft. Det var dessutom så längesen jag körde den så jag minns inte riktigt. Rapporterar efter söndag =)

Äntligen några Pjåår racers som röstat... :tummenupp och förvånande de flesta med pek/lång som favvo.
Nåja - jag tror många tänkt efter o provat andra tekniker efter denna tråd... kanske rent av en del, liksom jag, nu fått svårt att bestämma sig när det väl är dags för broms :näsblod

Robz skrev:

Hur/varför gör DU?

Typ bara en tanke. Tror du inte Sv'n skulle ha hållt lite längre om du hadde tag om högerhandtaget?

Zilversurfer skrev:
.... det ar endast Nakano som kor med den tekniken...iaf i MotoGP
OK - har dock sett/hört det tidigare i banåkasammanhang. Klart intressant teknik dock, känns bra efter ett tag.

Pek- och långfingret, okontrollerat :gnissla

Edit: "okontrollerat" avser både bromsverkan och trottelkontroll.

Last edited:
Zilversurfer skrev:
Nakano mfl kör tumme+pek på gasen (alt 4) - börjar tro detta är rätt!

Ska bara informera dig att det ar endast Nakano som kor med den tekniken...iaf i MotoGP

Jag kör så räcker inte de ;)

/R

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien