Hur brett däck kan man lägga på en 3,5" bred fälg?

bakdäck

Sporthojsnörd
Gick med
8 Apr 2009
Hoj
Ducati Monster EVO 1100 2011
Som rubriken, idag sitter det 150 70 17 däck på, hur brett går det att lägga på?

Du ligger redan på övre gränsen för vad som är optimalt på den fälgbredden.
Man kan nog trycka dit ett 160 däck, men däckets profil blir inte optimal.

Det är nog för brett redan..

Jag har fått förklarat såhär för mig:

4.25' - 150
5' - 160

Plus/minus lite.

Det är nog för brett redan..

Jag har fått förklarat såhär för mig:

4.25' - 150
5' - 160

Plus/minus lite.

Ja lite så. Just lågprofil som tex 60 och 70% är mindre förlåtande. Men desto högre däckssida desto mer förlåtande är däcket mot smal fälg. Jag har 4.25" och använder 140/70-däck på den. Skulle gissa att min fälgen tål max 150-160-däck med 70-profil.

http://www.steelthundercc.com/tiresizes.html

Allt som sitter på är standard, även däcksdimensionen. Men jag hittade lite info på webben också och det verkar vara så som ni säger... Jag kanske ska leta reda på en bredare fälg istället.

Det är bara frågan om utseende för min del, sen om det får positiva köreffekter så är ju det bra.

Allt som sitter på är standard, även däcksdimensionen. Men jag hittade lite info på webben också och det verkar vara så som ni säger... Jag kanske ska leta reda på en bredare fälg istället.

Det är bara frågan om utseende för min del, sen om det får positiva köreffekter så är ju det bra.

Är det bara en utseende fråga släng på 180 eller 190 däck men räkna inte med bättre vägegenskaper.

Kör annars vidare med rätt dimension.

Jag vill ju inte att det blir sämre, men du, Rolle Rotax, kanske läste att jag ska leta reda på en annan fälg. Onödigt inlägg!

Det ser väldigt latjo ut med för brett däck på en smal fälg. Däcket blir som en ballong.
Det kan ibland vara så att det smalare däck fyller fälgen på ett snyggare sätt och på så vis ser fetare ut.
Ett normalt framdäck brukar vara 120 brett och sitter på 3,5" fälg.

Vill du har brett så är det bred fälg som gäller.

Dock kan diagonaldäck vara lite mer förlåtande vad det gäller "Fel" däckbredd.

Mats

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...