Hur brett bakdäck till gsxr 750?

Johnsen

Rock`n`Roll!
Gick med
8 Jul 2004
Hoj
Honda xr650r sm -00, Husqvarna te 570 -01, Honda CRF450 HM -03
Tjena på er!
Har ett 180 bakdäck på just nu,
hojjen är en gsxr 750 -99
Hur mycket bredare kan man få på? 200? :confused:
kedjan sätter gränsen va?

Ha det bra! :tummenupp

Johnsen skrev:
Tjena på er!

Du är medveten om att även om du skulle få på ett 200 däck kommer hojen att uppföra sig skumt vid nedlägg? :crash

Johnsen skrev:
Tjena på er!

varför bredare? dyrare och mer trögsvängd.. kör på ditt 180 så kommer du vara en gladare kille.. och ett 200 får du nog inte på ialf

blom skrev:
varför bredare? dyrare och mer trögsvängd.. kör på ditt 180 så kommer du vara en gladare kille.. och ett 200 får du nog inte på ialf
Ahaa! tackar för dom råden=) :tummenupp
kort sagt rookie

190 ska du väl ha på den där va? 6"-fälg?
Borde ju gå med ett 200. Lär ju se hyffsat fläskigt ut :tummenupp

Är du rookie så lär du ju inte känna nån avsevärd skillnad i uppförande.

Tysken skrev:
190 ska du väl ha på den där va? 6"-fälg?
Borde ju gå med ett 200. Lär ju se hyffsat fläskigt ut :tummenupp

Är du rookie så lär du ju inte känna nån avsevärd skillnad i uppförande.
Jo man vill ju att det ska se fläskigt ut=)
Men om det påverkar körbarheten negativt så skippar jag det.
Rookie och rookie, inte länge till förhoppningsvis=)
vet ej om det är 6" men fälgarna är original.

190/50-17 är standard. Ska enl uppgift svänga lättare med 180/55 eller 190/55 ("ballongdäck")

6" bakfälg är std 96 - 99, blev 5,5" 00 och framåt.

200 däck = possör :squid

svampe skrev:
190/50-17 är standard. Ska enl uppgift svänga lättare med 180/55 eller 190/55 ("ballongdäck")

possör=) ja kanske det, men som rookie som jag är så trodde jag att ju fetare däck desto bättre väghållning, men det var visst fel,
Man lär sig nåt nytt varje dag :)

200 däck går på det kan jag garantera, har haft det själv av misstag (däckhandlaren satte på fel däck). Men brukar det inte vara så att dom som går från 190 till 180 inte vill byta tillbaks till 190, utan dom vill nästan gå ner till 170.....för hojjen blev så mkt roligare att köra

Johnsen skrev:
Tjena på er!

Du bör inte gå över 190, då blir hojen som en hal falukorv

Johnsen skrev:
possör=) ja kanske det, men som rookie som jag är så trodde jag att ju fetare däck desto bättre väghållning, men det var visst fel,
Man lär sig nåt nytt varje dag :)

Du är förlåten.
Ingen vet allt och man lär sig inget utan att fråga / testa.
Så fortsätt fråga. :tummenupp
ju bredare däck desto tyngre att svänga med. du får även sämre profil om du klämmer på ett för brett däck på fälgen. Det blir i praktiken mindre gummi i backen.

På 00 är det väl 180/55-17?

Blir det mycket fel med ett 190/55 istället? Sitter på nu och tycker den känns konstig. Det är gränsfall på om inte polarens 96a är smidigare att svänga med. Jag litar knappt på cykeln i kurvor.

Nån för övrigt som har någon sorts däck att rekommendera till bakdäck? Bör man köra på samma bak som fram?

svampe skrev:

00 har 5,5" fälg och ska därmed ha 180/55 som den levererades med från fabrik, möjligt att den kan gå bra med 170 också men 190 blir lite brett.
Om en 96a känns smidigare så är det ngt fel, 00an ÄR smidigare än 96an även om den har touring hjulbas(1410 mot 1395 :hihi ) Ja du bör förövrigt ha samma typ av gummi fram som bak. Vad har du för gummi på den? Om du inte vill köra med samma fram som bak så se till att du har mjukare fram än bak, det brukar vara trevligare med bakhjulssläpp än tvärtom...

Lycka till!

Här kan du få lite nuffror. Välj själv vad som är intressant.

Fram: Pirelli Dragon GTS MTR23 120/70 ZR17 58W

Bak: Pirelli Dragon GTS MTR24 190/50 ZR17 73W

GSX1100FRAD skrev:
00 har 5,5" fälg och ska därmed ha 180/55 som den levererades med från fabrik, möjligt att den kan gå bra med 170 också men 190 blir lite brett.
Om en 96a känns smidigare så är det ngt fel, 00an ÄR smidigare än 96an även om den har touring hjulbas(1410 mot 1395 :hihi ) Ja du bör förövrigt ha samma typ av gummi fram som bak. Vad har du för gummi på den? Om du inte vill köra med samma fram som bak så se till att du har mjukare fram än bak, det brukar vara trevligare med bakhjulssläpp än tvärtom...

Lycka till!

Förutom 190däcket så låter det alldeles utmärkt, trevliga däck dessutom. Varför har du för brett bakdäck? Sen påverkar ju såklart slitaget en hel del på uppförandet. Ett plattslitet däck är ju inte direkt skoj ovavsett dimension.
Köp ett 180 och du kommer få en helt ny hoj!

Ha det!

Du tycker dom är helt ok förutom bredden då? Det är inte jag som satt dit ett 190. Det satt på när jag köpte cykeln. Ska vara körd på bana men inte med det däcket på visserligen. Tycker inte killen verkade vettig ändå, men vem är det :-)

GSX1100FRAD skrev:
Förutom 190däcket så låter det alldeles utmärkt, trevliga däck dessutom. Varför har du för brett bakdäck? Sen påverkar ju såklart slitaget en hel del på uppförandet. Ett plattslitet däck är ju inte direkt skoj ovavsett dimension.
Köp ett 180 och du kommer få en helt ny hoj!

Ha det!

Nyheter
Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...