Hur bra stämmer?

heliac

Låg komp sliter mindre
Gick med
3 Aug 2003
Hoj
Hayabusa Turbo
Hur bra stämmer en VDO-cytek cykeldator? Har lagt in hjulomkretsen på millimetern. Jag har haft över 300 mätarfart på andra cyklar men när den här visar 300 går det ju så innerst in i h-vete fort.

heliac skrev:
Hur bra stämmer en VDO-cytek cykeldator? Har lagt in hjulomkretsen på millimetern. Jag har haft över 300 mätarfart på andra cyklar men när den här visar 300 går det ju så innerst in i h-vete fort.

Den lär stämma skitbra, under förutsättning att du mätt hjulet korrekt. Fast när man kommer upp i högre hastigheter utvidgas däcket en smula av centrifugalkraften och får alltså längre omkrets. Detta innebär att den kommer visa för låg hastighet.

Cykeldatorer är inte så exakta som man kan tro har sett rent löjliga hastighetsangivelser från billighetsdatorer.
Läste att sigma garanterade max 5% avikelse på sina upp till 200 och ingen garanti därutöver.

Borsiin JR skrev:
Cykeldatorer är inte så exakta som man kan tro har sett rent löjliga hastighetsangivelser från billighetsdatorer.
Läste att sigma garanterade max 5% avikelse på sina upp till 200 och ingen garanti därutöver.

Är det så jävligt? Konstigt, det borde inte vara så svårt att räkna fram en hyfsat exakt hastighet om man har hjulomkretsen.

URRninja skrev:
Är det så jävligt? Konstigt, det borde inte vara så svårt att räkna fram en hyfsat exakt hastighet om man har hjulomkretsen.

Blev också förvånad men tror att det kan bero på att klockan som mäter tiden mellan hjulpassagerna inte är särskilt exakt. Därför är det tänkbart att dyrare enheter också har bättre precision då de förhoppningsvis har mer påkostade kretsar.

heliac skrev:
Låna en polares gps och dra upp hojen i hög hastighet, sen jämför du topphastigheten på datorn med den på GPS:en och kompenserar på hjulomkretsen så att de stämmer överrens.

Så gjorde jag :)

Borsiin JR skrev:

Runt 200 visar den samma som kompisens ZX-10R, i 300 har jag inte tittat på den av olika anledningar. Men man kan trycka fram "top-speed" och då har jag haft över 300, men det känns fanimej inte som de 300 jag haft med andra hojar. Får väl ta fram miniräknaren och räkna på utväxling istället.

Stämmer det bättre om man använder fler magneter och delar omkretsen med antalet man använder.

gsxr1200 skrev:
Stämmer det bättre om man använder fler magneter och delar omkretsen med antalet man använder.

Nej du kommer att få en snabbare hastighetsuppdatering men du lär snarare få sämre precision beroende på exaktheten i datorns interna klocka. (om det nu är klockan som är den begränsande faktorn vilket bara är en kvalificerad gissning)

jag har för mig att VDO datorerna ska funka upp till 299... :va

beror iof på vilken modell... ska kolla om ja hittar mer info.

EDIT: vilken modell är det du har?

Last edited:
När min Sigma visade 240-250 på min fd streetfighter låg min kompis med två kugg ner fram ca 275 på sin mätare.
Vet inte hur exakt den var? VDO är ju kända för att vara jävligt exakta.
Däckutvidningen tror jag inte så mycket på, inte på moderna däck iaf.
Det är ju bara några mm mellan däck och framskärm när hojen står still.

Den modellen jag har ska klara upp till 340 km/h. Och jag mäter på bakdäcket. Framhjulet snurrar inte så mycket :D

Borsiin JR skrev:
Nej du kommer att få en snabbare hastighetsuppdatering men du lär snarare få sämre precision beroende på exaktheten i datorns interna klocka. (om det nu är klockan som är den begränsande faktorn vilket bara är en kvalificerad gissning)
Om klockan är en kristall är det nog inga problem med noggranheten. Men är det bara en RC-krets kan det nog bli mycket fel, de är dessutom temperaturkänsliga.

mamartin skrev:
HELIAC

Vilken mc är det du har på avataren, årsmodell mm???

Det är min Fireblade -92 med turbomatad Blackbird-motor. R1-kåpor, CBR600RR bakdel mm. Finns några bilder i bildarkivet, kommer inom kort i en känd mc-tidning.

Bearing skrev:
Om klockan är en kristall är det nog inga problem med noggranheten. Men är det bara en RC-krets kan det nog bli mycket fel, de är dessutom temperaturkänsliga.
Ingen aning om hur klockan i en cykeldator är uppbyggd hörde bara att problemet med precisionen låg i timingen av en elektronikmupp till kompis och det verkar ju rätt logiskt för annars är ju hastighetsuträkning tämligen simpel.

Har du för många datorer över kan du alltid såga sönder en och undersöka jag är intresserad om hur det egenteligen ligger till. :tummenupp

heliac skrev:
Men man kan trycka fram "top-speed" och då har jag haft över 300, men det känns fanimej inte som de 300 jag haft med andra hojar.
Den e ganska säkert mer exakt än den på andra hojjar! 300 med en vanlig hastighetsmätare är säkert inte fortare än 270...

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D