Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
heliac skrev:Hur bra stämmer en VDO-cytek cykeldator? Har lagt in hjulomkretsen på millimetern. Jag har haft över 300 mätarfart på andra cyklar men när den här visar 300 går det ju så innerst in i h-vete fort.
Borsiin JR skrev:Cykeldatorer är inte så exakta som man kan tro har sett rent löjliga hastighetsangivelser från billighetsdatorer.
Läste att sigma garanterade max 5% avikelse på sina upp till 200 och ingen garanti därutöver.
URRninja skrev:Är det så jävligt? Konstigt, det borde inte vara så svårt att räkna fram en hyfsat exakt hastighet om man har hjulomkretsen.
Låna en polares gps och dra upp hojen i hög hastighet, sen jämför du topphastigheten på datorn med den på GPS:en och kompenserar på hjulomkretsen så att de stämmer överrens.heliac skrev:Hur bra stämmer en VDO-cytek cykeldator? Har lagt in hjulomkretsen på millimetern. Jag har haft över 300 mätarfart på andra cyklar men när den här visar 300 går det ju så innerst in i h-vete fort.
Borsiin JR skrev:Cykeldatorer är inte så exakta som man kan tro har sett rent löjliga hastighetsangivelser från billighetsdatorer.
Läste att sigma garanterade max 5% avikelse på sina upp till 200 och ingen garanti därutöver.
gsxr1200 skrev:Stämmer det bättre om man använder fler magneter och delar omkretsen med antalet man använder.
heliac skrev:Den modellen jag har ska klara upp till 340 km/h. Och jag mäter på bakdäcket. Framhjulet snurrar inte så mycket![]()
Om klockan är en kristall är det nog inga problem med noggranheten. Men är det bara en RC-krets kan det nog bli mycket fel, de är dessutom temperaturkänsliga.Borsiin JR skrev:Nej du kommer att få en snabbare hastighetsuppdatering men du lär snarare få sämre precision beroende på exaktheten i datorns interna klocka. (om det nu är klockan som är den begränsande faktorn vilket bara är en kvalificerad gissning)
mamartin skrev:HELIAC
Vilken mc är det du har på avataren, årsmodell mm???
Ingen aning om hur klockan i en cykeldator är uppbyggd hörde bara att problemet med precisionen låg i timingen av en elektronikmupp till kompis och det verkar ju rätt logiskt för annars är ju hastighetsuträkning tämligen simpel.Bearing skrev:Om klockan är en kristall är det nog inga problem med noggranheten. Men är det bara en RC-krets kan det nog bli mycket fel, de är dessutom temperaturkänsliga.
Den e ganska säkert mer exakt än den på andra hojjar! 300 med en vanlig hastighetsmätare är säkert inte fortare än 270...heliac skrev:Men man kan trycka fram "top-speed" och då har jag haft över 300, men det känns fanimej inte som de 300 jag haft med andra hojar.
|
|
Premiär för Östgöta Dundret
Under 1940 talet var Finspå... |
|
|
Ny 500-kubiks retro från Honda
Efter rykten om en ny retro... |
|
|
Ny 500-kubiks retro från Honda
Efter rykten om en ny retro... |