Hur bra sitter PlastiDip på bilfälgar?

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
no
Nån som provat?
Tål såklart inte högtryck men handtvätt?
Håller på att tvätta ihjäl mig på mina vita fälgar.
 
Jag körde det på mina bilfälgar.
Satt bra överlag och fick inga släpp någonstans på dem under säsongen.

Tvättade dem med svamp och bilschampo men gnuggade inte hårt.
Tar man i med svampen så uppstår friktion och du kan få loss det hela. Men ifall man tar det försiktigt så är det ingen fara.
Samma sak med högtryckstvätt. Kunde spola av dem utan problem, men hade strålen fått tag i en kant hade den ju slitit upp den.

Ett tips ifall man har förstört ytskiktet är att ta en trasa med aceton och mjuka upp/torka bort kanterna där de släppt och sen spraya på ny plastidipp. Man lagar alltså det gamla lagret med nytt material.
 
Jag körde det på mina bilfälgar.
Satt bra överlag och fick inga släpp någonstans på dem under säsongen.

Tvättade dem med svamp och bilschampo men gnuggade inte hårt.
Tar man i med svampen så uppstår friktion och du kan få loss det hela. Men ifall man tar det försiktigt så är det ingen fara.
Samma sak med högtryckstvätt. Kunde spola av dem utan problem, men hade strålen fått tag i en kant hade den ju slitit upp den.

Ett tips ifall man har förstört ytskiktet är att ta en trasa med aceton och mjuka upp/torka bort kanterna där de släppt och sen spraya på ny plastidipp. Man lagar alltså det gamla lagret med nytt material.
Tack för svar, det är värt att prova iaf.
 
Kan ju även tipsa om att lägga många lager, 5-6+, om du vill ta av det enkelt.
Lade 2-3 lager på en sak och när jag skulle få bort det var det ett helv*te då det inte fanns något att greppa. De saker jag haft en tjockare yta på så går det hyfsat enkelt att slita bort.
 
Kan ju även tipsa om att lägga många lager, 5-6+, om du vill ta av det enkelt.
Lade 2-3 lager på en sak och när jag skulle få bort det var det ett helv*te då det inte fanns något att greppa. De saker jag haft en tjockare yta på så går det hyfsat enkelt att slita bort.
Aha, thank´s.
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top