hur bra håller ett gaffelben som blivit repat?

KetogaN

Don´t do drugs.. MMkay ?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lund
Hoj
njae du vet, den är på service eller nått..
Jag har som vanligt otur och tänkte höra med er som har lite mer erfarenhet än jag.

Om man får en repa i gaffelbenet och man sedan slipar bort graderna fast man kan känna repan med nageln då den var djup, men det är inget som sticker ut..

Kommer packboxen att hålla lika bra som innan, eller kommer dom pajja lätt ??

Med originalpackboxarna höll dom 2300 mil.

/KetogaN
 
Hmm, kan du känna repan med nageln o säger att den var djup, så lär nog oljan rinna ut relativt "bra"!

Behövs inte mycket för att den ska läcka. Jag skulle nog rekomendera dig att ta kontakt med någon firma som fixar gaffelbenet eller så försöker du köpa ett nytt.

Angående packboxen, så lär den nog inte gå sönder, men den fyller ju inte sin funktion som sagt.

/Niklas
 
Repan är inte så lång så att det kan rinna ut olja, det jag undrar är hur pass slitaget ökar på själva packboxern när man slipat på gaffelbenet och att där finns små "håligheter" i gaffelbenet där packboxen passerar när den jobbar.

Det hör till saken att det är en aktoriserad firma som gjort märkena, och jag försöker ta reda på hur hård jag ska vara på att dom byter ut mina gaffelben helt och hållet.

/KetogaN
 
Det går ju att ytbehandla det igen, kostnad vet jag inte, men säkert billigare än ett nytt innerben.
 
Nya gaffelben "pirat" ifrån tyskland kostar cirka 2000 stycket då är dom nitridbehandlade (guldiga).

/KetogaN
 
Vi skrotade till en hydraulcylinder på jobbet en gång med följd att det blev ett DJUPT spår i kolvstången. Löstes att precis som du slipa av det och spackla igen det med plastic padding :confused: (inte min ide) Det funkade dock över förväntan och fungerar 4 år senare fortfarande.
Jag skulle inte rekommendera att spackla ett gaffelben dock men jag tror inte att det ökar förslitningen på packboxen nämnvärt om du bara fått bort alla grader. Oljemängden lär väl minska succesivt dock.
 
KetogaN skrev:
Nya gaffelben "pirat" ifrån tyskland kostar cirka 2000 stycket då är dom nitridbehandlade (guldiga).

/KetogaN

Tycker jag låter prisvärt :tummenupp Fast är det riktigt tomt i plånboken kanske det inte är ett alternativ.
 
Teo skrev:
var fixar man så´nna?

Jag köper dom isåfall genom mitonga racing, men det är en sista utväg om det inte löser sig med den andra verkstaden som gjort märken i mina två nuvarande gaffelben.

Väntar med att säga vilken verkstad det är tills dom fått en chans till att göra rätt för sig.

/KetogaN
 
Om du inte har några utstickande grejor i repan så kommer nog inte packboxlivslängden att påverkas. Dock kan det ju hända att det "fastnar" lite olja i repan varje gång det fjädrar.
 
"Kan hålla" och "borde funka" är tyvärr inte intressant eftersom det inte var jag som tog sönder dem.

Det verkar som om verkstaden tar på sig ansvaret och handlar nya gaffelben till mig, det har jag blivit lovad nu iaf.

Ibland finns det ljuspunkter i livet.. :)

/KetogaN
 
Hade det varit mina gaffelben som ngn verkstad repat så kan jag lova dig att DE hade fått fixa nya till mig!!

Så hoppas de håller vad de sagt!


Lycka till!
 
Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back
Top