Hur bra håller billack ovanpå eloxerade fälgar?

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Tänkte lägga billack den här gången på mina nya Supermoto hjul.

Hur bra håller det om man bara mattar ner ytan? Tänkte slippa ekra ner och blästra....

Dom utsätts ju för skapligt med grussprut på banorna även om det är en Supermoto hoj...

våtlack sitter tämligen dåligt på alujumjum. Det blir till att ekra ner och pulverlacka. På gathoj kan det funka men icke för supermoto-duty. Blir snabbt stenskott och de tål knappt däckbyte med vanlig maskin, än mindre manuellt.
Fast, å andra sidan, om du planerat att lacka utan att ekra av kanske inte resultatet är tokviktigt?
Finns ingen anledning att slipa bort anodiseringen, snarare tvärtom. Anodiserad yta är mycket tåligare än slipad. Rengör och lägg lacken direkt på.

Jaså OK!

Jo, att det blir skadad när man kränger däck hela tiden är jag ju medveten om. Även pulverlacken blir chippad i princip första däckbytet.

Men att det var som du säger hade jag ingen direkt anning om. Kanske till och med att eloxeringen agerar grundfärg = mindre oxid under lacken som kan få den att släpa?

Det ska se snyggt och proffsigt ut men absolut inte utställningsskick. Grejorna ska ju rejsas med 1-2 säsonger och sen plockas ner / renoveras / bytas ut.

Sitter skitbra på aluminium, men som med plåt så måste du lägga grund innan du målar.

alpina.jpg

Jo!

Dels för att jag inte orkar ekra ner / ekra upp 4-6 hjul i nyskick.

Dels för att jag ska ha 2-ton "brandbilsfälg". Jag ska ha det Rosa / TM turkos 50/50 i stil med Alpinas hjul.

Pulverlacken ville inte lägga 2-ton eftersom att skarven från maskeringstejpen blir så pass tjock och skulle börja chipa upp sig sa han...

Därför lutar det åt billack med klarlack ovanpå!

OK, grundfärg it is, det behövs även om man lägger ovanpå eloxeringen? D.vs det är inte plåtrent, ingen risk för alu. oxid e.tc.

Last edited:
Nyheter
Nortons comeback

Norton gör en triumferande ...

Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik &#8211; nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...