Hur bra går en TL1000R ?

mr_ping

Page
Gick med
10 Feb 2004
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 525
Vad drar man om för hojjar med en sån ?
Hur mycket bättre går en ZX9-R från -97 än TLR ?

Nu snackar vi rakt fram, typ 0-402 eller 0-100km/h
 
Frågan skulle lika gärna kunna vara ställd av nån 15-årig mopppeåkare. Vilken modern sporthoj som helst går rätt friskt rakt fram.

Men eftersom jag ser att du skriver att du har en TLR så utgår jag från att du är seriös.
Mina erfarenheter:
TLR går lite snabbare rakt fram än en 750R -96/-99, Men detta är subjektivt, jag har alltså inte rejsat mot en sån men jag har haft båda två.
Men en 900cc 4:a är säkert snabbare. Eller rättare sagt så är en modern sportig 4:a alltid snabbare än en twin i samma storlek. 4:orna går att varva mer innan de hoppar isär. Mer varv ger mer effekt.

En tiller är (personlig uppfattning) oerhört lättkörd eftersom den har så brett register. Orkar massor redan i mellanregistret medan 750R -96/-99 inte vaknar förrän bortåt 10 000 rpm.

Men det intressanta är ju vem som kör. Tomte på Suz 1000R så går den sakta.

Hursomhelst så går min turboKatana snabbare än alla hojarna här ovanför och det är huvudsaken! :banana
 
Brukar inte orka bry mig att fråga men.....är ditt enda kriterium när du köper hoj vilka du kan dra med den :gnissla :confused:

Blir nog bra det där
 
Conrad skrev:
Har väldigt svårt att tro att en 130hästars mondeo tar en v70 t5 i accelerationen... :dummer


Kan du förtydliga dig tack ?? ska du vara rolig eller menar du allvar.... :fatta!

edit: var det riktat till mig ?? eller hade du "quotat" fel ?
 
Last edited:
Allt beror på vilken färg man har dvs. sämre färg = högre luftmotstånd och även högre inre friktion i motorn som resulterar i lägre effekt och sämre toppfart. Bästa färgen är självklart blå i kombination med vit (vet ju alla) :fyllisar . Blå i kombination med vit frigör isocyanater som tillsammans med syre och ozon är friktionshämmande vilket ger lågt luftmotstånd, när dessa (isocyanater, syre, ozon) sedan även kommer in i luftboxen och sedan in i motorn så blir friktionen även där bättre/lägre detonationen blir även kraftigare = mer effekt Övriga färger svart, gul, röd, silver osv är mer eller midre dåliga, så har du en blå/vit så är den snabb som blixten (vit är oxå en ganska snabb färg) annars så får dy finna dig i att se bakljusen på dina polare...... :3freak :tungan :rolleyes:
 
1LiterDuckEater skrev:
Allt beror på vilken färg man har dvs. sämre färg ............(vit är oxå en ganska snabb färg) annars så får dy finna dig i att se bakljusen på dina polare...... :3freak :tungan :rolleyes:

Jag skrattar så kaffet skvätter över skärmen :rofl
:tummenupp

gladh
 
Den där listan har jag alltid tyckt varit underlig, vem har hittat på den egentligen, en del hojar gör sämre tider än vad som är optimalt och andra gör mycket låga tider.

Sen vet vi sen förr att det inte alls är säkert at det som står på raden Hoj verkligen är nåt annat än drömmar.
 
1LiterDuckEater skrev:
Allt beror på vilken färg man har ...
:tummenupp

Hade du fått med det höjda oktantalets inverkan oxå skulle jag direkt rekommenderat dig till ett jobb inom marknadsföringen på hojsidan.
/u
 
1LiterDuckEater skrev:
Allt beror på vilken färg man har dvs. sämre färg = högre luftmotstånd och även högre inre friktion i motorn som resulterar i lägre effekt och sämre toppfart. Bästa färgen är självklart blå i kombination med vit (vet ju alla) :fyllisar . Blå i kombination med vit frigör isocyanater som tillsammans med syre och ozon är friktionshämmande vilket ger lågt luftmotstånd, när dessa (isocyanater, syre, ozon) sedan även kommer in i luftboxen och sedan in i motorn så blir friktionen även där bättre/lägre detonationen blir även kraftigare = mer effekt Övriga färger svart, gul, röd, silver osv är mer eller midre dåliga, så har du en blå/vit så är den snabb som blixten (vit är oxå en ganska snabb färg) annars så får dy finna dig i att se bakljusen på dina polare...... :3freak :tungan :rolleyes:

:fakta
 
1LiterDuckEater skrev:
Allt beror på vilken färg man har dvs. sämre färg = högre luftmotstånd och även högre inre friktion i motorn som resulterar i lägre effekt och sämre toppfart. Bästa färgen är självklart blå i kombination med vit (vet ju alla) :fyllisar . Blå i kombination med vit frigör isocyanater som tillsammans med syre och ozon är friktionshämmande vilket ger lågt luftmotstånd, när dessa (isocyanater, syre, ozon) sedan även kommer in i luftboxen och sedan in i motorn så blir friktionen även där bättre/lägre detonationen blir även kraftigare = mer effekt Övriga färger svart, gul, röd, silver osv är mer eller midre dåliga, så har du en blå/vit så är den snabb som blixten (vit är oxå en ganska snabb färg) annars så får dy finna dig i att se bakljusen på dina polare...... :3freak :tungan :rolleyes:
:rofl Jag tror jag dog :D
Nu höll jag på att trilla av stolen också....:rodnar
 
angående TLR så fins en annan tråd där den diskuteras, där står det att den går så in i helvete att man måste hålla sig kvar krampagtigt med händerna för att inte flyga av.

En sån hoj har jag personligen aldrig kört så jag antar att det är bland det vassaste som finns på gatan.


http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=537662&postcount=40

är du en lätt kille slungas du troligen ut i omloppsbana.
 
Last edited:
Varför jag undrar är för att jag inte har körkort ännu (trots att jag haft 17 motorcyklar nu... ingen esse). Jag har haft ZX9-R -97, ZX6-R -96 osv.

Jag vill bara inte bli missnöjd när jag kör den sen... och att dra på med övningskörningsskylt e ju inte så fräckt när morsans man sitter bak.


Så... kan det verkligen stämma att min TLR drar en R1 från -01 ??


Iaf, blev jag jävligt stum när jag körde järnet med ninjan (ZX9R)... man våga liksom inte hålla kvar gasen efter fullt spett på ettan... iaf inte då.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top