Hur bra dator behöver man för att bränna DVD?

GUL

Det gick snabbare förr...
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Nada
Jag har en gammal Dell 333mhz med 256mb ram. Är det möjligt att skyffla data nog till en DVD-brännare?

Nja, utan att veta helt säkert så tror jag att det kan bli mycket svinn på skivor m.m.

För att bränna DVD i 4x fart så måste burken klara att skyffla ca 5Mb i sekunden. I 2x fart krävs ca 2,5Mb i sekunden ...

Det KAN fungera men det lär bli instabilt som fan. Men jag har inte testat själv iofs utan detta är antaganden. Kanske kolla "requirements" på lite olika DVD-brännare ?

Nero6 (vanligt brännarprogram) rekommenderar processorhastighet "1,6 GHz (to capturing of DVDvideo) "

Jag har nu köpt en DVD-brännare och håller på att testa. Datorn jag har var en värsting för ca:6 år sen så det är en bra 333:a. Annars är det hög tid att uppgradera eller kassera den gammle.

Anders R skrev:
Nero6 (vanligt brännarprogram) rekommenderar processorhastighet "1,6 GHz (to capturing of DVDvideo) "

Det var bränna han frågade om inte omkomprimera filmen för att sedan bränna.
att komprimera om filmen så att det får plats på DVD5 ifrån DVD9 skiva tar bara längre tid att processa att bränna den sedan beror mer på hur ojämt din dator går 333 kan du säkert köra i 1X hastighet

Minsann så gick det. :banana
Kanske inte med full hastighet :confused:
Det tog 26 min att bränna en DVD på 3,9 GB. Ska kanske gå fortare. Jag brände med Nero6 från en .ISO-fil som låg på hårddisken.

GUL skrev:
Minsann så gick det. :banana
Kanske inte med full hastighet :confused:
Det tog 26 min att bränna en DVD på 3,9 GB. Ska kanske gå fortare. Jag brände med Nero6 från en .ISO-fil som låg på hårddisken.

Skit i vilken CPU du har, är egentligen helt ointressant om du bara ska bränna ISO filer, dvs inte göra om eller läsa in.
26 minuter är 2x, räcker bra om du inte ska massproducera.

Det viktigaste är att du har snabb hårddisk.
:)

Nyheter
Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Back