Aprilia har haft gyro från första årsmodell med aPRC, 2010/2011...
Förvisso, det har många av de andra också. I testet jag hänvisade till vet jag att Aprilian, BMW, Ducati och R1 hade någon form av gyro, Kawa mäter i vart fall hjulhastigheten medan MV 2012 hade den enklaste formen av TC som bara jobbar matematiskt med förhållandet växel/trottelposition/RPM vs förändringen i RPM - typ Bazzaz...
Jag tror den nya generationen, om jag förstått det rätt, har mer avancerad gyro/accelerator (Yamaha kallar det IMU-enhet) som jobbar i sex axlar och mycket snabbt kan beräkna t ex sladdar och andra mer avancerade rörelser. Det möjliggör inte bara TC utan även kontroll av sladd - hur brett hojen tillåts gå.
Förstår jag det rätt är Don Q en rätt duktig tävlingsåkare, därför tror jag att ett system må göra föraren lika snabb (med högre grad av koll) eller snabbare för att passera nålsögat. Det tror jag endast den nya generationens elektronik mäktar med.
Mina 2p
Intressant! Men om jag vid en snabb koll fattade artikeln rätt så körde båda förarna ALLTID långsammare med TC än utan? Eller fattade jag fel?
Nej, Du förstod det helt rätt. Se det så här: standardmaskinen är konfigurerad för landsväg eller bandagar - i testet hade man lite häftigare däck, duktiga förare men fortfarande bara standardchassi. Hur ser hojarna ut i rejstrim med slicks monterade? Hojens egenskaper är rätt annorlunda än den standardmaskin TC konfigurerades för, eller hur?
Jag TROR därför att de flesta begagnade maskiner med standard-TC i bästa fall ger en tävlingsförare möjlighet att åka lika snabbt med större säkerhet med standard-TC, knappast snabbare. Men det behöver väl i och för sig inte vara fel, kan ju även ha betydelse för däcksslitaget under ett rejs?
För att bli snabbare med än utan TC krävs nog den senaste generationens TC, typ Yamahas eller Ducatis anno 2015. Hur BMW ändrat sin TC inför detta år vet jag inte.
Men till dess någon rejsförare aktivt provar tror jag vi får sväva i ovisshet