HUr bra är org. styrdämparen på en gixxer1000 -01

Domi

Ny medlem
Gick med
9 Feb 2004
Hoj
PÅ G
HAr just köpt en -01:a och noterade att det satt en styrdämpare på. Förra ägaren sa att det sitter original på gixxrarna. Då undrar jag om det är nåt att ha efter 2200 mil eller om man bör byta till en annan eller "renovera" den?

Domi skrev:
2104796 HAr just köpt en -01:a och noterade att det satt en styrdämpare på. Förra ägaren sa att det sitter original på gixxrarna. Då undrar jag om det är nåt att ha efter 2200 mil eller om man bör byta till en annan eller "renovera" den?

den är inbte vidare effektiv slits ganska fort ut..
köp öhlins till r1 04-05 passar rakt i kostar ca 3000 eller beg öhlinare..

Domi skrev:
2104796 HAr just köpt en -01:a och noterade att det satt en styrdämpare på. Förra ägaren sa att det sitter original på gixxrarna. Då undrar jag om det är nåt att ha efter 2200 mil eller om man bör byta till en annan eller "renovera" den?

om du plockar bort den lär du märka stor skillnad MEN original kan ej jämföras med en Öhlins eller annat bra fabrikat.
Beror oftast på hur man kör om man behöver uppgradera styrdämparen, jag personligen byter alltid ut original mot öhlins då jag tycker att original går alldeles för lätt vid hårdare körning.

JAg antog nästan att Öhlins skulle vara bättre.. :)
Får ut på jakt framöver, lär ju inte vara billig men klarar man sig utan vobbel så ska man inte gnälla över sånt.

Domi skrev:
Ursäkta en gubbes funderingar, är inte en styrdämpare ett bevis på
en konstruktionsbrist?
80-tals hojar skälls för at vara vobbelstaket ha blyramar mm. Men är inte en modern sporthoj lika dålig? Med tanke på den aktuella Linköpingsolyckan kan man börja fundera över sakers tillstånd.
Med en brant gaffelvinkel blir det problem, men snabbstyrhet är en guddom
som höjs till skyarna av alla :7peta

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!