Hur bra är ”vanliga” Öhlins-dämpare?

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Har precis köpt en hoj som har Öhlins-dämpare originalmonterade (Ducati SuperSport 939 S), bland annat för att priset jag fick den för var lägre än andra icke-S som ligger ute. Även om frågan är lite akademisk nu (jag kommer ju inte byta ner mig) så funderar jag på hur mycket bättre dessa Öhlins-dämpare är än standardversionens Showa-gaffel och Sachs-dämpare är? Det är ju knappast någon värstingversion av dämparna som sitter på en hoj i denna prisklassen. Är det framför allt bättre inställningsmöjligheter? Behöver man underhålla dem mer? I vilka situationer märker man av fördelarna? Bara på bana eller också på gatan?

Frågan gäller egentligen alla hojmodeller där man kan få originalmonterade Öhlinaresom option.
 
Om inte serviceintervallerna är ändrade så är inte underhållet annorlunda på de dämparna än på andra. De är säkert bättre genom mer justeringsmöjligheter och komponenter överlag.

När du går upp på racefjädring är det såklart annorlunda men öhlins är en av de främsta tillverkarna i världen och gör definitivt olika uppsättningar för gata och bana.

De flesta som är snabba på bana byter ju ut cartridgen på standard öhlinsgafflar och sätter in en ttx bak för att det är fortfarande skillnad på gata/bana.
 
Öhlins, liksom andra högspecade stötdämpare brukar utmärka sig genom att ha mindre intern friktion, jobba svalare och ha större inställningsmöjligheter. Baksidorna är tex att de kräver tätare översyn/renoveringar och såklart är dyrare varför det inte alls är säkert att det är det bästa valet för alla hojåkare... Nu gör Öhlins såklart dämpare enligt efterfrågad spec och bara namnet Öhlins säger kanske inte mer om dämparen än att den är dyr... hehe.
 
När det sitter Öhlinare på original (som i fallet här), är det en TTX som sitter på då?
 
Om jag minns rätt - en singel tube 46 mm vid namn DU 112. Med manlig, Mugello-inspirerad 105 N/mm fjäder, traditionell komp- och returjustering, manuella förspänningsmuttrar och samma olja som Mossberg.
 
Jag hade en BMW R1100S med standard fjädring, jag vet inte vad det var kanske Sachs.

Jag bytte dem, både fram och bak, mot normala "väg" Öhlins men med bytta fjädrar etc efter min vikt (original är ju för att kunna åka med passagerare också). Det förändrade hojen rejält från att ha varit ganska stötig till mjuk och fin men ändå fast så att den svalde alla bulor och ändå hade bättre väghållning.

Bästa investering jag gjorde på den hojen!

Mvh,
Ingvar
 
Last edited:
Jag hade en BMW R1100S med standard fjädring, jag vet inte vad det var kanske Sachs.

Jag bytte den mot normala "väg" Öhlins men med bytta fjädrar etc efter min vikt (original är ju för att kunna åka med passagerare också). Det förändrade hojen rejält från att ha varit ganska stötig till mjuk och fin men ändå fast så att den svalde alla bulor och ändå har bättre väghållning.

Bästa investering jag gjorde på den hojen!

Mvh,
Ingvar

Det brukar vara den bästa investering man gör. Särskilt på BMW med Telelever då man kan byta bägge dämparna och få uppgraderat fram och bak för en rätt rimlig penning.

Därför är det så oförklarligt när folk för samma pengar köper ett slipon istället...


Buy quality, cry once
 
Kumlins sa att dom kan bygga om nästan vilken kyb dämpare som helst så den blir likvärdig motsvarande öhlins,, kayba är väll inte världens största tillverkare av dämpare för intet. Kartriges har kayba med samma funktioner som öhlins o dom kostar ungefär samma. Hur det är med öhlins elektroniska dämpare vs kayba vet jag inte då jag aldrig pratade om dessa den gången med Kumlins.

Mvh
 
Öhlins är inget trolleri, men de har kunskap, kapital och utveckling. Ägdes av Yamaha åtminstone förr. Guld har alltid varit status.

Den stora fördelen med bra dämpare är att de är anpassningsbara och renoveringsbara. De kan bli som du vill ha dem.

All electronics som finns idag är bara början på en utveckling som började 1955 med Citroën DS...
Jag har ESA idag på min hoj, kommer inte att välja hoj utan nästa gång.


Buy quality, cry once
 
De gånger jag bytt dämpare till Öhlins justerbara har skillnaden varit enorm. Om det är pga just Öhlins eller att de varit justerbara och anpassats för mig kan jag inte uttala mig om.
 
Hur funkar dagens ESA. Hade en BMW K1200R Sport -07. Där kunde man ändra fjäderförspänningen bak i tre steg (Enbart förare, 'förare + passagare' resp 'förare+passagerare+last')
Dämpningen fanns i tre steg, mjuk normal och fast.
Jag tyckte största fördelen var att man lätt ställde om fjädringen om man hade passagerare och att man kunde lätt öka förspänningen om man åkte bana så att fri gången ökade.
Skulle varit kul om man kunnat ändra utväxling en i länkaget för att simulera en annan fjäderkonstant.
 
Ljud är också känsla, om du förstår vad jag menar!

Det brukar vara den bästa investering man gör. Särskilt på BMW med Telelever då man kan byta bägge dämparna och få uppgraderat fram och bak för en rätt rimlig penning.

Därför är det så oförklarligt när folk för samma pengar köper ett slipon istället...


Buy quality, cry once
 
Hur funkar dagens ESA. Hade en BMW K1200R Sport -07. Där kunde man ändra fjäderförspänningen bak i tre steg (Enbart förare, 'förare + passagare' resp 'förare+passagerare+last')
Dämpningen fanns i tre steg, mjuk normal och fast.
Jag tyckte största fördelen var att man lätt ställde om fjädringen om man hade passagerare och att man kunde lätt öka förspänningen om man åkte bana så att fri gången ökade.
Skulle varit kul om man kunnat ändra utväxling en i länkaget för att simulera en annan fjäderkonstant.

Grunden är densamma idag, förutom att den är semiaktiv och ställer om sig automatiskt utifrån last och körförhållanden. Och i kombination med olika körlägen är det otroligt bra; Offroad Pro kör upp fjädringen i högsta, styvar upp och anpassas för stående körning och nabbdäck. Givetvis kalibreras även ABS-systemet, gyron, antispinn osv för dessa förhållanden. Vanliga offroad gör den lite högre men mjuk anpassad för lösa underlag med vanliga däck osv osv.

Olika för olika maskiner; GS och S1000RR har förstås helt olika förutsättningar.


Buy quality, cry once
 
Om jag minns rätt - en singel tube 46 mm vid namn DU 112. Med manlig, Mugello-inspirerad 105 N/mm fjäder, traditionell komp- och returjustering, manuella förspänningsmuttrar och samma olja som Mossberg.

Ok, är det en OEM-produkt? Kan inte hitta på er hemsida. Var någonstans i öhlins-hierarkin skulle du säga att den placeras? Instegsmodell? Mellanskiktet?
 
Vintage Öhlins på min CB650 -80! :banana
CB650.jpg

Någon kanske vet om det är årtalsmässigt i tid med Hondan?

(Sorry, OT om jag tar din tråd lite.)
 
Ja fan, jag hade sådana på min -78 R100RS. Original tillval för många DM då det begav sig.


Buy quality, cry once
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top