Hur bränna en DVD film korrekt?

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Hoj
-
Jo, slangade hem en noname film och packade upp den med Winrar.
Fick då en .img fil på 4 gig.

Men, denna img fil fick jag inte att fungera i DVD spelaren när jag brände ut den med Nero. Tänkte först bränna den som DVD-video men det gick inte eftersom ett iso-filssystem max kan innehålla 2gig fick jag till svar.

Brände ut .img filen som UDF istället vilket gick bra, men sen fick jag error på DVD spelaren "This disc may not have playback alternative".

Happ tänkte jag, mountade den med Daemon Tools och skapade mig en ISO fil därifrån och brände den ISO-filen med samma alternativ (UDF) i Nero som ovan. Men fick samma jävla felmeddelande på min DVD spelare som tidigare.

Hur ska jag bränna ut filmen för att den skall fungera i DVD-spelaren (som en en Denon 1730) ?

Kan jag bränna ut "VIDEO TS" och "AUDIO TS" mapparna direkt i Nero för att det ska fungera?

Jag kan alltså kika på filmen på datorn när den är mountad med Daemoon Tools, men inte bränna ut den på en DVD skiva så den fungerar i min vanliga DVD spelare.

Hilfe Bitte!

/Jonathan

I Nero: Burn image.

Har testat men fungerar ej. Se det första jag skrev i inlägget.

Edit, nu tror jag att det ska fungera. Drog över hela skiten ("Nonamemovie F:) i Nero på DVD-video alternativet och då protesterade han inte mot att det var större än 2gig som tidigare.

Vilken tur att jag gjort slut på mina DVD-skivor så jag inte kan testa innan jag köpt nya. Fekk! :mad:

Last edited:
Näj. Du valde att lägga .img-filen i en DVD"compilation"
Istället ska du välja "Tools" -> "Burn Image".
(Om jag läste rätt)

Näj. Du valde att lägga .img-filen i en DVD"compilation"
Istället ska du välja "Tools" -> "Burn Image".
(Om jag läste rätt)

Aha, I see!

Vad är det för skillnad mot att lägga .img filen och bränna ut den som en compilation och att välja Burn Image direkt?

Edit: Du menar alltså att jag skall välja Burn Image under Recorder utan att starta nån compilation alls?

Bifogat

• Hej2.jpg
    Hej2.jpg
    115.3 KB · Visningar: 57
Last edited:
"Köp" DVD Decrypter. En av dom bästa brännarna för DVDs som finns. Har testat en massa olika och tycker att den är bäst, enklast och snabbast. Bara öppna .IMGn direkt och i med en skiva och tryck knapp för att bränna.

Aha, I see!

Vad är det för skillnad mot att lägga .img filen och bränna ut den som en compilation och att välja Burn Image direkt?

En IMG-fil är en avbild av ett filsystem, kan man säga.
I detta filsystem ligger filerna läsbara för DVD-spelaren. (VideoTS osv)
Om du lägger till IMG-filen till en ny compilation så skapar du ett nytt filsystem, som inte DVD-läsaren grejar, och så lägger du ett filsystem inuti ett annat filsystem.

Säkert onödigt krångligt och obegripligt, men jag är trött idag ;)

Edit på din edit: Exakt så jag menar.

"Köp" DVD Decrypter. En av dom bästa brännarna för DVDs som finns. Har testat en massa olika och tycker att den är bäst, enklast och snabbast. Bara öppna .IMGn direkt och i med en skiva och tryck knapp för att bränna.

Mjaa, jag gillar Nero skarpt annars. Det är nog mest felkod 40 i detta fallet. :hihi

En IMG-fil är en avbild av ett filsystem, kan man säga.
I detta filsystem ligger filerna läsbara för DVD-spelaren. (VideoTS osv)
Om du lägger till IMG-filen till en ny compilation så skapar du ett nytt filsystem, som inte DVD-läsaren grejar, och lägger du ett filsystem inuti ett annat filsystem.

Säkert onödigt krångligt och obegripligt, men jag är trött idag ;)

Ah, nej fan! Kristallklart! Då provar vi det istället!

Last edited:
Perfa, Lücka till!

Krümt! Här har du tre fat virtuell Jameson som tack! :tummenupp

2341247340096157429S425x425Q85.jpg

De få gånger jag får hem .IMG-filer / filmer döper jag bara om dem till .ISO och bränner dem i Nero. Har aldrig haft några problem hittills. Att på nåt sätt konvertera en IMG-fil känns som ett onödigt steg.

I Linux kan man spela IMG/ISO-filer direkt som DVD-filmer utan att montera dem även om det också går. Bränner dem gör man genom att högerklicka och välja Burn.

Fast Linux är ju så mycket krångligare än Windows. :tungan

Det kan man i i win oxå.. om man kör vlc.

Har lagt in alla barnfilmer som .img på datorn. Så man slipper trasiga skivor när väl sonen ska kolla..

eller så tar man demon tools, montar img filen, utforskar skivan tar video_ts filen och bränner den, funkar helt utmärkt.

Jag misstänkte att det också skulle fungera. Men tipset att bränna .img filen direkt i Nero gick alldeles utmärkt.
Det enda jag kunde klaga på var en liten grå text om nåt upphovstjosanhejsan som poppade upp i nederkant på filmen då och då, men det kan jag knappast anklaga Nero för. :hihi

I Linux kan man spela IMG/ISO-filer direkt som DVD-filmer utan att montera dem även om det också går. Bränner dem gör man genom att högerklicka och välja Burn.

Fast Linux är ju så mycket krångligare än Windows. :tungan

Som ovanstående skriver fungerar det utmärkt i VLC också. ;)

Att spela upp på datorn är som sagt inga problem, det är att lira den i den stationära DVD-spelaren som krånglade lite. Men det var felkod 40 på det, så det tar jag på mig.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti