Hur bränna 820mb mpeg ?

slippy

med lem
Gick med
2 Feb 2004
Hoj
såld
Hej bullen

Jag har ett problem.
Jag har laddat hem en (fullt laglig givetvis :rolleyes: ) mpeg fil på ca 820mb, denna är svcd men hur bränner jag den ? :va

Har 800mb skivor men min brännare vill ändå inte,
har testat på en annan brännare också men den fattar lixom inte att det är 800mb skiva man stoppar i.

Använder nero som bränningsprog.
Tips någon ?

Vad har du för brännarprogram? När det gäller media filer så är det inte storleken som har betydelse utan, lätt förklarat, längden på filmen (minuter). Vad du gör när du ska bränna filen så ska du inte bränna den som en vanlig data fil utan du ska skapa en SVCD skiva. Lättare att förklara om du talar om vad du har för program.

tjockisbulle skrev:
Hej bullen

Jag har ett problem.
Jag har laddat hem en (fullt laglig givetvis :rolleyes: ) mpeg fil på ca 820mb, denna är svcd men hur bränner jag den ? :va

Har 800mb skivor men min brännare vill ändå inte,
har testat på en annan brännare också men den fattar lixom inte att det är 800mb skiva man stoppar i.

Använder nero som bränningsprog.
Tips någon ?

Klarar din brännare av 800Mbs skivor?? Isf kan det vara firmware som är för gammal. Testa att uppdatera firmwaren på din brännare.
Vilken version av Nero kör du? Kan vara det som hindrar också.
Klarar din brännare av "overburn" ?

Domifuling skrev:
Vad har du för brännarprogram? När det gäller media filer så är det inte storleken som har betydelse utan, lätt förklarat, längden på filmen (minuter). Vad du gör när du ska bränna filen så ska du inte bränna den som en vanlig data fil utan du ska skapa en SVCD skiva. Lättare att förklara om du talar om vad du har för program.
läs om, läs rätt :D

han skrev nero ;)

sharpedge skrev:
Klarar din brännare av 800Mbs skivor?? Isf kan det vara firmware som är för gammal. Testa att uppdatera firmwaren på din brännare.
Vilken version av Nero kör du? Kan vara det som hindrar också.
Klarar din brännare av "overburn" ?

Min brännare är från -90 typ :) Har ingen aning om den klarar overburn.
Jag har aldrig uppdaterat firmwaren på min brännare, kanske dags att göra det ? :)

Men jag testade på en ny dvdbrännare också, där gick det inte heller.
Jag använder AHEAD.NERO.6.ULTRA.EDITION.

:Bugar

tjockisbulle skrev:
Min brännare är från -90 typ :) Har ingen aning om den klarar overburn.
Jag har aldrig uppdaterat firmwaren på min brännare, kanske dags att göra det ? :)

Men jag testade på en ny dvdbrännare också, där gick det inte heller.
Jag använder AHEAD.NERO.6.ULTRA.EDITION.

Då är det inte programmet det är fel på iaf ...
Jag gissar på att din brännare inte klarar av de nya cdskivor som finns ute nu. Så testa antingen att uppdatera firmware(tillverkarens hemsida) eller köp ny brännare typ :rolleyes:

Taget från Nero's hemsida:

1. How much can I burn on one CD?

You can use the Nero CD-DVD Speed utility to find out how much capacity there is exactly on a disc.

Nero CD-DVD Speed is part of the Nero Toolkit which you can find in the 'Start --> Ahead Nero --> Nero Toolkit' menu.

Once you have Nero CD-DVD Speed launched, go to 'Extra --> Overburning Test' to get the results. (You must have media in your recorder before you begin the test.)

5. How can I burn CDs that are larger than the standard 74 min CDs? Such as 80 min and 90 min CDs?

Your CD recorder must support the overburning feature and this type of media. Some recorders support 80 min media but will not support 90 min or 99 min media.

Please check the points below:

This feature is only supported by at least Nero 5.0. Please update to our latest Nero release from our website.
Update to Nero 5.5: Nero Burning ROM
Update to Nero 6: Updates Nero 6
Important notes
Upgrades to the latest versions of Nero 5.5 are free of charge.
The Nero 5 serial number does not work for Nero 6.
To upgrade to Nero 6 from a previous version, please purchase a Nero 6 serial number in our Onlineshop.
You need to have the latest firmware for your recorder model, as it will contain information to enable overburning. Most importantly, it will contain read/write strategies for new brands of CD-R and CD-RW media and can resolve many issues you may otherwise run into.
To overburn, you have to burn in either ´Disc-At-Once´ or ´Disc-At-Once 96´ write mode. The multisession mode is not possible.
Enable overburning in Nero's ´File --> Preferences --> Expert Features´ (if you use Nero Express, do so from ´More --> Configure --> Expert Features´) and deactivate/disable ´Check for correct disc format´ from within Nero´s ´Files --> Preferences --> General´ (or from within Nero Expresss ´More --> Configure --> General settings´).
If you enable overburning in ´Expert Features´, you should use the settings below, based on the size of media you are working with:

For 80 min media set to 82:00
For 90 min media set to 89:30
For 99 min media set to 99:54:74

Important Note
Keep 99:54:74 min entered and it will always enable burning to the max.

sharpedge skrev:
Då är det inte programmet det är fel på iaf ...
Jag gissar på att din brännare inte klarar av de nya cdskivor som finns ute nu. Så testa antingen att uppdatera firmware(tillverkarens hemsida) eller köp ny brännare typ :rolleyes:

ska testa uppdatera.
Funkar det då inte kanske det är dags att köpa ny, brännarn börjar ju bli lite slö också, 15min för en skiva :gnissla

tack för tipsen.

tjockisbulle skrev:
ska testa uppdatera.
Funkar det då inte kanske det är dags att köpa ny, brännarn börjar ju bli lite slö också, 15min för en skiva :gnissla

tack för tipsen.
Lugnt :)

Testa tipsen jag skrev i sista inlägget innan du köper ny brännare :gnissla

Det är inte överbränning som är problemet. Vad du måste göra är att skapa en SVCD av din 820MB MPG istället för att försöka bränna filen rätt uppochner.

På en svcd får du flera mappar, EXT, SVCD och MPEG2, vari det finns "standardiserad" filer. mpg-filen ligger i mpeg2 och heter AVSEQ01.MPG t.ex. Använd t.ex. VCDGear för att göra en SVCD (den kommer ut som en bin/cue-image) av din mpeg. Nu bör det funka att bränna imagen.

http://www.vcdgear.com

Starta NeroExpress & välj Svcd, lägg till filen (film/mpeg), Nero kollar igenom filen & ser hur den är uppbyggd, antingen så är det bara att bränna eller så frågar Nero om du vill göra om filen till Svcd-standard, ska du göra om den så kolla på den länken längre upp i tråden

//Gumpa

Gumpa skrev:
Starta NeroExpress & välj Svcd, lägg till filen (film/mpeg), Nero kollar igenom filen & ser hur den är uppbyggd, antingen så är det bara att bränna eller så frågar Nero om du vill göra om filen till Svcd-standard, ska du göra om den så kolla på den länken längre upp i tråden

//Gumpa

En fråga bara , hur vet ni att det är en SVCD?????
Det kan lika gärna vara en VCD?

Skitsamma så bränn i det format Nero rekommenderar, mao skall inget "göras om" för då förlorar du kvalitet.

I värsta fall får man väl ta och splitta filen i två delar inte för att det är kul men ibland är det en smidig lösning... Finns ett program som heter Avi Splitter http://www.boilsoft.com/videosplitter/download.html som är jäkligt smidigt att använda, in med filen visa vart den ska dela den ge den en mapp att spara i tryck på split=klart.

sharpedge skrev:
Lugnt :)

Testa tipsen jag skrev i sista inlägget innan du köper ny brännare :gnissla

Funka inte :(

Skalman skrev:
Det är inte överbränning som är problemet. Vad du måste göra är att skapa en SVCD av din 820MB MPG istället för att försöka bränna filen rätt uppochner.

På en svcd får du flera mappar, EXT, SVCD och MPEG2, vari det finns "standardiserad" filer. mpg-filen ligger i mpeg2 och heter AVSEQ01.MPG t.ex. Använd t.ex. VCDGear för att göra en SVCD (den kommer ut som en bin/cue-image) av din mpeg. Nu bör det funka att bränna imagen.

http://www.vcdgear.com

Enligt katalog namnet skall det vara en SVCD, och jag försöker bränna den i Nero genom att "burn svcd" då ska väl alla dessa kataloger skapas ?

Se vad som händer på bilderna,
när jag kör vidare börjar den encoda, det kommer ta apalång tid och jag antar att det ändå inte kommer gå när den väl är klar pga den visade rött.

Jag håller på att köra om den till CUE fil med VCDGEAR nu, får se om det funkar...

(Filnamnet som i detta fall heter "Day after tomorrow" är givetvis fel, detta är en hemmagjord film som handlar om jordens undergång.) :rolleyes:

Bifogat

• nero.JPG
    nero.JPG
    20 KB · Visningar: 45
  • rött.JPG
    rött.JPG
    42.8 KB · Visningar: 45
Gemet skrev:
En fråga bara , hur vet ni att det är en SVCD?????
Det kan lika gärna vara en VCD?

Det har du rätt i! :huvet , tog bara förgivet att det var Svcd, dom som jag har provat låg oftast på 800+ & Vcd ligger lägre 500-600mb.
//Gumpa

Nyheter
Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Back