Hur botar man "ut och köra" sjukan?

haha är detta nått dialektalt? sträckta armar- mer än avslappnade lätt böjda och mindre än raka i mitt tycke! i kampsporten hapkido säger vi sträckta armar när de är i utsträckt läge utan att vara helt raka :)


jag är 165 kort så detta kan vara en längdfråga insåg jag!

Vad surrar du om? :)
Bara du som använt ordet sträckta armar. Hur som helst ska man inte lägga för mycket tyngd på styret vid hård bromsning vilket jag hoppas vi är överens om. Jag har nog ganska sträckta men försöker knipa så hårt jag kan med knäna och spänna magen. I länken jag postade kan du läsa varför man helst ska vara avslappnad i armarna men det lär man bara vara i en kontrollerad situation.
 
Strö-läste lite bland inläggen och såg en del som handlade om ABS'n och att dom på ukkörningarna har sagt olika. Det är ju helt sjukt att dom säger "gör om gör rätt" för att man inte bromsade så att abs'n började jobba... Det är ju snarare ett tecken på att man kan behärska sig och inte nypa hojen men att ändock stanna fort. För jag menar.. hur svårt är det att hålla in 2 st bromsar så hårt det går? För det krävs ju ingen teknik direkt... :confused:

Visst är det skumt?
Då frågasatte jag inte kontollanten då jag vara var jävligt glad över att komma därifrån med lappen i näven. Men efteråt har jag funderat många gånger.

Hur svårt är det att bromsa järnet med ABS? Inte ett skit.
Hur svårt är det att bromsa järnet utan ABS? Kräver övning till absurdum.

Har fortfarande inte begripit hur detta skulle gjort mig till en bättre A-kortsinnehavare... :va
 
angående galna uppkörningsgubbar så lär jag bara få berätta om när jag fick kortet.

Kuggade första på lågfart, jobbat natt och hinka redbull som fan och va hypernervös och jävligt klantig och satte i en fot.
Så var det med det men nästa gång gick det klockrent tills vi kom till trafiken.

Han beordra mig två gånger att stanna, så fick jag en avhyvling för jag körde för sakta.

Sen kom en järnvägsövergång, jag bromsade in och titta åt båda hållen sen körde jag över och då stoppa han mig igen och skällde ut mig och sa att jag skall gasa mer.
Han sa faktiskt ordagrant att kommer det ett tåg är det så stort så det ser man i alla fall så jag kunde köra 50-60 och hoppa över övergången.
Jag protestera men fick bara till svar att du stannar om det komemr ett tåg och tro mig du ser om det kommer ett stort tåg.

Jag vart så jävla förbannad då skolan lärt mig annorlunda och jag var bergsäker på att jag kuggat igen och fan flög i mig när vi då kom ut på landsvägen, hornen växte fram och jag tänkte.
Jag i alla fall betalt massa för skiten och ville få ut lite valuta för stålarna.

Jag åkte snitt 10-15kmh över hastigheten och drog ur allt som fanns i hojen på påfarten till motorvägen där det även där gick lite för fort.
Vi kom fram och han fråga mig, hur gick det där?
Jag sa ja du har ju garanterat kuggat mig så gick skit.

Till min förvåning så sa han, ja jag skulle kugga dig men sen på landsvägen även om det gick lite fort så visa du att du kunde köra hoj så här har du kortet.

Han var gammal militär kan tilläggas
 
Last edited:
Vad surrar du om? :)
Bara du som använt ordet sträckta armar. Hur som helst ska man inte lägga för mycket tyngd på styret vid hård bromsning vilket jag hoppas vi är överens om. Jag har nog ganska sträckta men försöker knipa så hårt jag kan med knäna och spänna magen. I länken jag postade kan du läsa varför man helst ska vara avslappnad i armarna men det lär man bara vara i en kontrollerad situation.



agreed! :)
 
Jag gav mig ut med mopeden när jag fick körabstinens :glömdet
 
Inbromsningsprovet vid uppkörning är det största BULL som finns!:huvet Bara spotta i nävarna och upp på det igen, jag har också blivit kuggad på den punkten en gång i tiden. Två uppkörningar irad av samma vv-tomte. trdje uppkörning med en annan vv-tomte och inga problem. Samma hoj, exakt samma teknik, allt jag gjort emellan uppkörningarna var att dricka öl. En del vv-tomtar har så skev syn på vad som e rätt o fel, och som sagt, den delen i uppkörningen kuggar flest på av just den anledningen att alla dömmer olika så de finns inget rätt o fel.
Det lustigt att man inte från bromsa hårdare och hårdare till stopp?:va
Lycka till nästa gång!

För att svara på din fråga så stillade jag min abstinens med cross. De e bland de bästa som finns och otroligt billig sport om man jämnför med allt annat som har med mc att göra.
 
Update för er intresserade

Yeah, som Bennyfax skrev har min körlärare instruerat mig.
Kan inte träna då min egen mc inte har ABS och körskolans känns totalt annorlunda.

Jag gjorde nog den övriga bromsningen rätt, fokuserade mycket på att klämma fast benen i tanken, sträcka ryggen och hålla upp huvudet och se rakt fram. Klämde helt enkelt inte tillräckligt hårt på handbromsen :(
 
SkaD: det är inte så lustigt att man inte får bromsa hårdare och hårdare till stopp eftersom vid lägre hastighet krävs mindre tryck för att hjulen ska låsa sig. Just därför ska man krama åt frambromsen hårt i början och sedan släppa efter lite till stopp. Det är så dom lär ut idag. Bakbromsen bör man dock alltid vara försiktig med då ABS:en går in rätt lätt eller att hjulet låser sig.


stecktech: jag har inte heller ABS på min hoj men övar. Passa dig bara för att låsa bakhjulet samtidigt som att du bromsar hårt med fram. Det hände mig och bakdelen gled ut åt sidan men jag släppte dock bromsarna så det gick bra, höll bara 50 km/h då jag bromsade. Du får printa in i hjärnan att du bara ska ha en väldigt lätt touch på bakbromsen. Har även testat låsa bakhjulet kort med flit för att känna hur det känns och jag märkte det knappt. Kanske för att det var i låg fart?
Testade även en stoppie i låg fart för att prova på :) ..tror all erfarenhet är bra.
 
ABS eller inte så borde ju det viktigaste vara att inte öka bromstrycket efter att man väl har börjat själva inbromsningen. Har inte hojen ABS så kommer man ju då låsa hjulet, och har den det så kommer ABSen gå in, och det är väl det man vill undvika i båda fall. Har hojen ABS så skall den möjligtvis gå in lite precis i början och inte mot slutet.

Fast enklast är nog att fråga uppkörningsförrättaren :)
 
ABS eller inte så borde ju det viktigaste vara att inte öka bromstrycket efter att man väl har börjat själva inbromsningen. Har inte hojen ABS så kommer man ju då låsa hjulet, och har den det så kommer ABSen gå in, och det är väl det man vill undvika i båda fall. Har hojen ABS så skall den möjligtvis gå in lite precis i början och inte mot slutet.

Fast enklast är nog att fråga uppkörningsförrättaren :)


Nu låter det på dig som att vv-gubbar och trafikskolelärare kan köra hoj. Släpp den tanken...
 
jo det står väl inte att han ska hänga på armarna , sträcka armarna står det bara,? böjda armbågar / ospända armar leder till att man inte håller emot kroppen, uppkörningskillen körde tummen upp direkt vid inbromsning 90km/h så nått rätt gjorde nog ^^


min lärare var på mig flertalet gånger om att mina armar inte var sträckta nog tills han insåg att det var jackan som inte satt perfekt och han såg armbågsskyddet,

Böjda armar/ospända armar betyder att man bromsar rätt och
absolut inte lägger vikt på styret vilket är a och o för en säker
inbromsning, varför sen körskolor och uppkörningsgubbar vill ha
sträckta armar är ju en gåta.
(någon som vet varför?)

Prova själva på en bra bred väg utan trafik eller parkering,
börja långsamt för att sen öka från vilken fart ni börjar bromsa.

Håll raka armar och bromsa respektive böjda armar,
håll i med knäna mot tanken, hälarna mot plattorna bakom fotpinnarna,
använd ryggmusklerna för att hålla emot kroppens vikt.

Provat bromsa på bana från 150 + km/h med en hand = ingen vikt
på styret, helt odramatiskt, stannade på samma sträcka som med två
händer på styret(är ju ändå bara däckets kontaktyta som avgör
bromsningen och den blir inte annorlunda för att jag har en eller två
händer på styret). Med en hand tvingas man hålla i med rygg/ben/fötter
:) (prova bara detta på en bana / övningsområde)
 
Aha, det ar sa knepigt i Sverige... Dar ser man. :)
 
Synd att man inte får utnyttja ABS:en när man har en hoj som har det, ingen bromsar ju bättre.

Tänk om man skulle göra bromsprov med bil utan att man får använda ABS:en det vore ju sjukt. Regelverket borde ses över men det hjälper ju inte dig. Dock, har man ABS så klipp till av bara helvete om det behövs, det gör jag:)
 
Enl. min körskollärare så brukar folk ibland spraya lite 5-56 på bakre bromsskivan innan bromsprovet, för att slippa att låsa bakhjulet (Låter lite halvsuspekt tycker jag).

PS. Sorry om någon redag har givit detta tips, orkar inte läsa igenom tråden. DS.
 
roligt med så mkt skumma uppkörningskontrollanter.

En jag snackade med privat för ett år sedan sa att det var ett "problem" att folk kom med ABS numer för det var svårt att kugga dem med bra motiveringar då det i princip bara är att bromsa allt man kan och titta rakt fram så är man godkänd trots att det kan se ut som personen i fråga aldrig hade klarat det utan abs.

Han menade på att det enligt regler skulle kontrolleras att man:
inte låste något hjul
att man använde både fram och bakbroms
att man har blicken långt fram
inte åker upp på framhjulet
att man inte ramlar på något vis eller är på väg att ramla.

Något annat skulle inte kollas i detta moment och att personliga åsikter om att det inte såg "proffsigt" ut i övrigt skulle hållas för sig själv.
 
Synd att man inte får utnyttja ABS:en när man har en hoj som har det, ingen bromsar ju bättre.

Tänk om man skulle göra bromsprov med bil utan att man får använda ABS:en det vore ju sjukt. Regelverket borde ses över men det hjälper ju inte dig. Dock, har man ABS så klipp till av bara helvete om det behövs, det gör jag:)

Det finns inget regelverk som säger att man inte får använda abs under bromsprovet, men det är vanligt att förarprövaren säger att han/hon föredrar detta.
 
Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Back
Top