Hur blir skilnaden?

Xeizz

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Umeå/Kalmar Norrlänning & smålänning på samma g
Hoj
KTM Freeride 350 -14 & Husaberg FS650E -04
som jag sa, "hur blir skilnaden" i köregenskaper när man höjer hojen? :confused:
jag har höjt lilla bettan nu och undrar hur stor skilnad det blir nu när jag ska ut och köra?, ni som har höjt, kan väll berätta efter egen erfarenhet om den fortfarande är körduglig eller inte? :fyllisar
hoppas att det är inte allt för farlit, menar me att hojen ser ju så himla liten ut när den inte är höjd... :huvet
 
nicke skrev:
... menar me att hojen ser ju så himla liten ut när den inte är höjd... :huvet

Tycker jag med, vill med höja den bak men vet inte heller det där med köregenskaper eller HUR man gör et ens... skulle vara tacksam om nån ville upplysa om hur man gör :)
 
nicke skrev:
som jag sa, "hur blir skilnaden" i köregenskaper när man höjer hojen? :confused:
jag har höjt lilla bettan nu och undrar hur stor skilnad det blir nu när jag ska ut och köra?, ni som har höjt, kan väll berätta efter egen erfarenhet om den fortfarande är körduglig eller inte? :fyllisar
hoppas att det är inte allt för farlit, menar me att hojen ser ju så himla liten ut när den inte är höjd... :huvet


vaddå vågar du inte åka ut o knäskrapa nu ute i snön :D :yoparty
 
har du bara höjt ibak eller ifram oxå???

höjer man bara ibak så ger det mer "nervösare" körning, brantare gaffelvinkel och ostadig i höga farter.....
 
Vad som händer är att du kortar hojens hjulbas, ger den något brantare gaffelvinkel och ändrar viktfördelningen. Den blir mer kvickstyrd men kan om du har otur bli nervös över ojämnheter, har du mer otur kan den bli det även rakt fram, speciellt i högre farter. På en 125a tror jag inte att du kommer uppleva nervositeten eftersom cykeln redan är liten och kompakt och för att du inte når höga farter. Men när man labbar med chassiemått så ska man ta det försiktigt och endast ändra en liten bit i taget. Ska du tex höja gaffelbenen i kronan så ta max 5mm åt gången så du inte får några obehagliga överraskningar.
 
OLJEKYLD GSXR skrev:
Vad som händer är att du kortar hojens hjulbas, ger den något brantare gaffelvinkel och ändrar viktfördelningen. Den blir mer kvickstyrd men kan om du har otur bli nervös över ojämnheter, har du mer otur kan den bli det även rakt fram, speciellt i högre farter. På en 125a tror jag inte att du kommer uppleva nervositeten eftersom cykeln redan är liten och kompakt och för att du inte når höga farter. Men när man labbar med chassiemått så ska man ta det försiktigt och endast ändra en liten bit i taget. Ska du tex höja gaffelbenen i kronan så ta max 5mm åt gången så du inte får några obehagliga överraskningar.
jag höjde ca, 1.5cm i dämparfästet bak, arslet på hojen steg då typ 15-20cm! har inte gjort nått fram än.... tycker du att jag ska "jämna" ut det med att höja lite fram?..
 
Nej, däremot så ska du sänka ner den i bak så att du får en total höjning av kanske 5-10cm max. Sen ska du prova och se hur den beter sig.
 
tackar o bugar! :tummenupp !!... men det kan bara bli ett LITET problem,, jag höjde så lite jag kunde, men den reste sig ändå typ 15cm... vet inte hur jag ska kunna "sänka" den lite nu?... /de löser sig nog, annars får jag köra orginalt..
 
nicke skrev:
tackar o bugar! :tummenupp !!... men det kan bara bli ett LITET problem,, jag höjde så lite jag kunde, men den reste sig ändå typ 15cm... vet inte hur jag ska kunna "sänka" den lite nu?... /de löser sig nog, annars får jag köra orginalt..

Bild på hur det ser ut?
 
Vad är det du vill uppnå med en höjning, kvickare uppträdande eller annat utseende? Vill du ha kvickare beteende så dra upp gaffelbenen. Är det utseendet, ja, då kanske du får leva med att den eventuellt blir konstig på vägen, för det tror jag den blir med 15 cm höjning. Det går ju dock att prova i vår hur den faktiskt beter sig när vägarna är torra så att du kan provocera den. Men ta det försiktigt.
 
nicke skrev:
tackar o bugar! :tummenupp !!... men det kan bara bli ett LITET problem,, jag höjde så lite jag kunde, men den reste sig ändå typ 15cm... vet inte hur jag ska kunna "sänka" den lite nu?... /de löser sig nog, annars får jag köra orginalt..

kan bli skapliga styrfladder i sommar som det låter :martialar
 
nicke skrev:
njae, är väldigt tveksam på att jag behåller den höjd, men det ser bra mycket bättre ut iallafall..

Hur byggde du ditt fäste? fattar inte hur man ska sätta det... såg en ritning en gång men den passade inte in :confused: :3freak Het hoj förresten! funderat på street bygge?
 
*/ ?>
Nyheter
Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Direkt från Teneriffa! Förs...

CIAO ITALIEN!

Pressrelease från KTM: ...

Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Provkörningsvecka, KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Bike är på plats på sommarv...

Nortons comeback

Norton gör en triumferande ...

Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Back
Top