Hur blir man mindre pedant?

FLAGEL

Ny medlem
Gick med
30 Jun 2006
Hoj
CBR600F och gammal Kawa!
Jag har ett problem, jag kan aldrig låta saker vara som de är.

Säg att jag bestämmer mig för att byta bromsbelägg, detta tar mig tio gånger så lång tid som det egentligen skulle behövas, inte för att byta bromsbelägg är ett så stort arbete utan för att jag upptäcker att oken ser lite halvdassiga ut och så kan jag inte låta de vara. De måste fixas och när de ändå är av och jag ändå planerat att byta ett gaffelben så kan jag göra det direkt, och sen när det ändå är av så kan jag ju byta styrlager och sen kan jag... osv osv.:huvet

Såhär är det med allt jag gör, quick-and-dirty finns inte tillgängligt, för skulle jag dra en liten halvfuskis så kommer jag inte kunna sova på en vecka eller två och det kommer för alltid gnaga i huvudet ändå tills jag river skiten och gör om det ännu en gång.:gnissla

Detta medför också att jag blir otroligt frustrerad när jag upptäcker att andra gjort någon fullösning, speciellt när jag betalat dem.:mad:

Är det fler som känner igen sig? Hur "löser" ni detta?:va

Drick öl samtidigt som du skruvar. När du är klar med det primära skall du ha druckit så pass mycket att du bara vill fortsätta dricka :tummenupp :D

Drick öl samtidigt som du skruvar. När du är klar med det primära skall du ha druckit så pass mycket att du bara vill fortsätta dricka :tummenupp :D
Se även till att ha någon gammal väl insliten offroadhoj som du kör mycket på grusväg och pendlar dagligen med. Laga den så mycket som möjligt med ståltråd, gaffatejp och 5-56. Då ska du se att de värsta pedanttendenserna försvinner ganska kvickt.

Som jag ser det har du två alternativ :mattias

1) Skaffa en 600 eller 1000 och kör rookie. Du kommer efter 5:e vurpan för säsongen skita i att dina kåpor till 90% består av silvertejp, spackel och kellogspaket. Det kommer inte bekomma dig nämnvärt att ditt styrdämparfäste numera består av ett gammalt däcksjärn (hände redan vurpa nr.3), att din bakfälg är något skev (ser ut som en 8), att dit högra gaffelben mest liknar en banan och att din ”säkerhetsutrustning” ser ut att ha överlevt två världskrig och en stridsvagn. Att båten, som skulle ha varit den enda hela kåpan, är helt uppfransad av alla fullastningar ger bara ett bättre helhetsintryck. Du har blivit en rookie!

2) Skaffa en 125 alt. 250 racer om du är över 2 m lång och 100 kg tung. Mysmeka dig genom de ljumma depåkvällarna med en godispåse och dina tvåtakstvänner. Sitt mellan passen och grubbla på oljeblandningar, drevning och bestyckning. Köp på dig ett fånigt stort reservdelslager, du kommer att behöva det till denna fullblodsmaskin som har serviceintervall tätare än Borneos djupaste djungel. Även med en hoj som denna kommer du att krascha, men på grund av motorras och kolvar som nyper. Inga problem då du har nya kåpsett och reservdelar i drivor. Extra skinnställ är ett måste, så att man kan vara propert klädd när det är dags för helgens höjdpunkt, varmkörningen! OBS! Du bör vara morgonpigg för att hålla på med 2-taktare!

Lycka till din lilla putsbög! Det finns som sagt två vägar att gå här i livet. ;)

Ser du det som en dålig egenskap? Jag är själv en "anal pedant" när det gäller vissa områden och det är bara omgivningen som har problem med det så jag skiter fullständigt i det.
Och med tanke på dagens ungdom och dårar så behövs det fler pedanter!

Kör bägge varianterna.
Fulmekar ihop.
Ångrar mig.
Skruvar ner och rättar till. Alltid när jag egentligen skulle åka...
Avundsjuk på dig och dina själsfränder som gör rätt från början.
En motorcykelbestår av ett fåtal delar.
Därför tycker jag det är viktigt att alla detaljer stämmer för att det skall vara bra.
Lider dessutom av samma syndrom som dig - Lämnar mycket sällan bort jobb, emedan man bara blir besviken och får göra om alltihop..

Ser du det som en dålig egenskap? Jag är själv en "anal pedant" när det gäller vissa områden och det är bara omgivningen som har problem med det så jag skiter fullständigt i det.
Och med tanke på dagens ungdom och dårar så behövs det fler pedanter!

Oh ja, lokalvårdarbranchen skriker efter folk som dig. Om du behöver se dig om efter nytt jobb så tror jag att hotellstädare är right up your alley, inte ett veck på lakanen så långt ögat kan nå! :hihi

Oh ja, lokalvårdarbranchen skriker efter folk som dig. Om du behöver se dig om efter nytt jobb så tror jag att hotellstädare är right up your alley, inte ett veck på lakanen så långt ögat kan nå! :hihi

Jo jag tackar! Men förstå hur sönderstressad jag skulle bli, jag går ju i taket bara av att bädda min egen säng eller städa min lya, att jobba med det skulle förstöra nöjet för mig :(
Däremot kanske man skulle börja undervisa folk i hur man bäddar och städar :va Vilken jävla affärsidé, de rika karlarna skickar sina fruntimmer till mig för utbildning :gnissla

Hehe, en hel del trevliga förslag, köra rookie vore ju egentligen inte helt tokigt, men då kör man väl ihjäl sig direkct. ;)

"Analpedant" är nog det mildaste uttrycket för vad jag syslar med. Funderar starkt på att skaffa en "andra hoj", men är rädd att jag kommer plöjja ner 10 gånger mer pengar och tid i den än vad den är värd, ungefär som med den nuvarande.

Sen kan jag tänka mig att jag kommer få problem med att hitta jobb då ingen arbetsgivare vill att hans anställda ska lägga ner 10h på ett arbete som max tar 1h.

Tur som fan att man inte har tummen mitt i handen, då skulle något aldrig bli klart.

Allvarligt talat så kan det där bli ett riktigt handikapp.

Jag känner till ett par människor som är pedanter på gränden till att räknas som sinnessjukdom, den ena renoverar gamla bilar som hobby, och jag kom i kontakt med honom då jag jobbade på däckverkstad.

När man skulle montera däck på hans fälgar hade han med sig EGNA trasor att lägga mellan plastbackarna och fälg (våra trasor kunde tydligen vara smutsiga), man fick aldrig spänna fast hans fälgar inifrån som man normalt gör utan man var tvungen att spänna utifrån, man fick inte använda däckmaskinen för att lägga på däcken, dom fick man slå på för hand,
När man sen skulle balansera var man tvungen att använda "fingeranhållet" som spänner fälgen i bulthålen.
Man fick inte slå fast vikter på fälgarna utan tvingades att centrumbalansera med klistervikter som absolut inte fick synas genom hålen i fälgen.

Procedurerna kunde bli oändliga, och ändå gällde det PLÅTFÄLGARNA till 80tals mercedesar...
(inga värstingar heller, utan vanliga svenssonmodeller)

Tyvärr kände han ägaren till däcksverkstaden så han betalade dessutom inte ens fullt pris,
Hans hem såg enligt uppgift ut som ett museum, alla tidningar som låg framme låg med samma avstånd till bordskanten, överlappade varandra exakt lika mycket, prydnadssakerna stod i snörräta rader, lyfte man på något och tittade på det så polerade han av grejorna och rättade till hur dom stod minst tre fyra gånger innan det var perfekt...

Jag skulle behöva lite av det, ryssmeck är min grej, funkar det tillfälligt med tuggummi, ståltråd och gaffatejp så får det vara så tills det går sönder igen.
Då kan jag testa med glasspinne, snöre och eltejp istället....

Jag är selektiv pedant, jag kan leva i en hög med 8 veckor gamla våtsopor och sova i en hög gamla kalsonger på golvet, men jag kan lägga 6 veckor heltid på att byta ett lager i min gamla bil.. Jag hittar nämligen bara nya saker att fixa hela tiden när jag skruvar. Någon som anar att jag är ingenjör? ;)

Jag har ett problem, jag kan aldrig låta saker vara som de är.

Säg att jag bestämmer mig för att byta bromsbelägg, detta tar mig tio gånger så lång tid som det egentligen skulle behövas, inte för att byta bromsbelägg är ett så stort arbete utan för att jag upptäcker att oken ser lite halvdassiga ut och så kan jag inte låta de vara. De måste fixas och när de ändå är av och jag ändå planerat att byta ett gaffelben så kan jag göra det direkt, och sen när det ändå är av så kan jag ju byta styrlager och sen kan jag... osv osv.:huvet

Såhär är det med allt jag gör, quick-and-dirty finns inte tillgängligt, för skulle jag dra en liten halvfuskis så kommer jag inte kunna sova på en vecka eller två och det kommer för alltid gnaga i huvudet ändå tills jag river skiten och gör om det ännu en gång.:gnissla

Detta medför också att jag blir otroligt frustrerad när jag upptäcker att andra gjort någon fullösning, speciellt när jag betalat dem.:mad:

Är det fler som känner igen sig? Hur "löser" ni detta?:va

Jag tycker att det där är en bra egenskap. Utmärkande för många duktiga ingenjörer och tekniker dessutom. Jag har valt att inte motarbeta pedantgenen alls. Men det var värre när man var yngre, när ekonomin inte tillät att jag hängav mig åt pedantdriften. Det kunde vara plågsamt att skruva ihop saker med delar som jag helst hade velat byta ut eller tillverka nya.

Hade du sagt att du la ner ca 10 timmar på manualen och ca 1 timme på att skruva och fortfarande inte fick det att fungera så hade jag anat att du var ingenjör :gnissla

Nu ska du vara snäll, det är ju vi ingenjörer som skriver manualerna ;)

/J

Last edited:
Lite mer allvarligt än mitt tidigare svar i tråden, så är det ju bara bra med en sådan egenskap. En eventuell uppmärksam köpare av din hoj ser ju att den är väl omhändertagen och då blir det svårare att pruta också :tummenupp

Själv är jag dålig och halvt ointresserad av att skruva med fordon, vilket också kostar mig en massa pengar :mad: Byta bromsbelägg och olja+filter är väl det jag fixar ungefär :näsblod

Du är ju lite yngre än mig och kanske i ännu större behov av pengar (:gnissla ) så du kan ju få serva och fixa med min hoj framöver ifall du vill :D

Nu ska du vara snäll, det är ju vi ingenjörer som skriver manualerna ;)

/J

"skrivet av ingenjör, för ingenjör" :D Det borde stå på alla manualer! Vi praktiker (jag är även teoretiker innerst inne) börjar med att skruva ihop skiten och sedan läser vi manualen för att påpeka felen :D

"skrivet av ingenjör, för ingenjör" :D Det borde stå på alla manualer! Vi praktiker (jag är även teoretiker innerst inne) börjar med att skruva ihop skiten och sedan läser vi manualen för att påpeka felen :D

Voj voj! Hedning! :D

Jag kan erkänna att jag skruvar utan dokumention på delar där jag kan alla moment mm i huvet. Men är det en motor jag inte skruvat med tidigare så börjar jag alltid med att leta rätt på all dokumentation som kan hjälpa mig.

Det hade jag inte alltid tålamod till när jag var yngre kan jag säga :näsblod
/J

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!