Hur blir man kung på att tvätta kläder?

Sofiiaa skrev:
Listen:

Blanda inte färger alls om du är rädd om kläderna. Försök att faktiskt hålla dig till temperaturerna som plagget är avsett för.
Om det är handtvätt, kan man tvätta på jättelåg värme och om så är möjligt med någon "skonsam" inställning.

Underkläder brukar gå bra att blanda färger, dock kan strumpor färga av sig ibland, men oftast inte.

Att alltid använda colour går bra. Enda skillnaden är väl egentligen att vit-tvätt innehåller lite mer blekmedel. (Detta har jag undersökt noga med UV-ljus;))

Edit: Sånt där tabort och Anti-Oxi eller vad fan det heter funkar på allt, men jag tycker att det verkar fungera mindre bra på syntet.

kostym = KEMTVÄTT = Dyrt = skita inte ner den bara för fan:P

Tjejen med kollen. Vill du bli min fru ?

:hej

:kär

Viktigast att skilja på färgerna, tvätta allt vitt i samma maskin, allt svart i samma o alla andra färjer i samma. Hemma har vi 3 st lådkorgar där vi, hmm ( jag ) delar upp det. Sängkläder tvättas oftast på 95 gr, det mesta andra på 40gr. Skaffa ett strykjärn o bräda o stryk skjortorna själv, men behöver en kostym göras ren så ska du nog lämna in den./ Nettan

om du nu måste ha kläder på dej :confused: så äre nog bäst o läsa lapparna i kläderna o sen slänger du allt i samma maskin iaf för o spara tid så du hinner ut o åka lite hoj... :tummenupp

lycka till

Stefanp skrev:
Jeans?? du pratade om kallingar och sockar,,,
Har du tillräckligt många så kan du byta varje dag och fortfarande bara tvätta var 6:e vecka :tummenupp

Sofiiaa skrev:
Han e ju iofs ett år äldre än mig om jag inte läste fel:P

Men han är nobbad ändå ;)

Men f-n också..

Vem ska nu tvätta mina pungstrypare?

UT, vill du mysa lite?

noterat att vissa säger att man ska tvätta 40-grader och andra säger 60-grader... vilket ska man ta? sen så undrar jag vad sköljmedel är bra till?

Mr. Red skrev:
noterat att vissa säger att man ska tvätta 40-grader och andra säger 60-grader... vilket ska man ta? sen så undrar jag vad sköljmedel är bra till?

Sköljmedel används till bomullskläder (inte underkläder) för att göra dem mjukare bara.
Använd parfymfritt, annars får du gå och lukta blommor eller nåt :D Som de oftast luktar.

Sofiiaa skrev:
Sköljmedel används till bomullskläder (inte underkläder) för att göra dem mjukare bara.
Använd parfymfritt, annars får du gå och lukta blommor eller nåt :D Som de oftast luktar.

anväder sköljmedel till allt...... varför inte te udnerkläder? de e ju bara tevligt att de luktar blommer då tror man ju att man sitter på en fin blommsteräng hela tiden :hoppa :hoppa

t-shirts tröjjor och stjortor kör jag alltid i 35-40 C color . annars blir formen helt ebbad. Dvs t-shirts som är 1 cm hög och 90 cm bred.

resten kör jag i 50 C. jeans strumpor kallingar mm mm.

skontvätt utan förtvätt med allt.

kan påpeka att jag är en kille på 22år så egentligen har jag säkert helt fel.

inge mjukmedel bör tilläggas. gillar när jeansen är stenhårda :D

Varför är tjejer (även vid unga år) generellt sett bättre än killar på att tvätta kläder?

Mina grundpelare ->

100% Bomull ska köras i 60 grader, förutsatt att det inte finns applikationer eller annat skräp på.

Lin och bomull stryks på tre prickar. Börja med oket och kragståndet sedan underkrage och överkrage(obs! viktigt att det görs i den ordningen), ärmar och manschetter. När det gäller ärmarna.. "när man ser en kille med pressveck på ärmarna så vet man direkt att killen antingen inte orkar lägga ner någon energi eller inte kan bättre, eller i värsta fall hans flickvän... eller mamma", ärmen ska alltså INTE bara läggas platt och sen pressas. Gå vidare över rygg och framstycken.

:3freak

Det där med att man inte får blanda färger är skitsnack. Alla kläder kör jag ihop, och har gjort detta i flera år. Funkar perfekt. Är det nya plagg kör man det separat. Annars är det bara blanda. Har aldrig varit med om att nåt färgar av sig.

Ligatus skrev:
anväder sköljmedel till allt...... varför inte te udnerkläder? de e ju bara tevligt att de luktar blommer då tror man ju att man sitter på en fin blommsteräng hela tiden :hoppa :hoppa

Vissa blir allergiska efter ett tag och så börjar det klia.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman