Hur blir man bra på att köra motorcykel?

träna träna träna träna. Ta någon smc-kurs. Träna mer träna träna träna. Thats how you do it! :fakta
 
Oh. Det här med knixkurser låter intressant, får bli det med min strypta (allmänt misslyckade) motorcykel så fort jag har körkort :D
 
Få tag i häftet full kontroll ( finns på Smc hemsida tror jag) och studera detta varje gång du är på skithuset!

Det är smart att känna till den teoretisk biten bakom mc körning och då menar jag inte mc teorin på körskolan:tungan

Kom ihåg att det ska vara skoj att köra, ibland sätter man för höga krav på sig själv och då bli det Inge kul!
 
Läs: A Twist of the wrist 2 av Keith Code och läs den många gånger=), Träna både på krypkörning och konbana mm gå smc kurser både knix och storbana och övningskör en jäkla massa.
 
Kör motorcykel. Gå kurser (SMC och Bankörningar) Kör motorcykel. Sök på twist of the wrist även kallat The basics of High-Performance Motorcycleriding. Kör motorcykel Ta det lugnt på landsväg. Så det inte blir som för en vän till mig som hittades i ett dike i smålandskogen ett par timmar efter han kolliderat med en älg. Pressa gränserna vid bankörningar, här finns ofta avkörningsmöjligheter och sjukvård direkt om nått händer. Och redan vid Knixkurserna har du glädje av att läst Twist of The Wrist
 
Äh, fan köööööör bara!

Läser du massa böcker och skit om hur man ska, enligt boken då, köra så kan du ju gissa vad som kommer hända när du är ute å kör.. Huvet kommer vara fullt med massa blaaj helt i onödan. När du börjar bli lite säkrare på att köra så kanske det börjar bli läge att läsa på lite mer.. Men nu i början när du har fullt upp med att växla, koppla, sitta osv så är det väl onödigt att blanda in mer..
 
Ni blir jag säkert lynchad

Men köp en billig, mindre offroad hoj. Motorvolym 250-400cc.
Sedan använder du den till att öva tekniken på grus.

På grus kan du träna med ställ i kurvor, spinna med bakhjulet, hoppa över krön. Allt utan att köra över 60 km/h.

Om du testar att få sladd första gången med en plastraket i 160 så är det inte lika förlåtande.

Annars är det bandagar, gocartbanor och 1000+ körtimmar som gäller. Samt en hoj som du har råd att lägga omkull så du inte kör runt och fiser för att spara kåporna.
 
På knix-kursen jag var på under förra säsongen tillät dom övningskörare vara med också. Det kan jag tänka mig är grymt nyttigt inför uppkörning bland annat.

Mvh
 
Men köp en billig, mindre offroad hoj. Motorvolym 250-400cc.
Sedan använder du den till att öva tekniken på grus.

På grus kan du träna med ställ i kurvor, spinna med bakhjulet, hoppa över krön. Allt utan att köra över 60 km/h.

Om du testar att få sladd första gången med en plastraket i 160 så är det inte lika förlåtande.

Annars är det bandagar, gocartbanor och 1000+ körtimmar som gäller. Samt en hoj som du har råd att lägga omkull så du inte kör runt och fiser för att spara kåporna.

Ja, någon ekonomsik katastrof hade det väl inte varit om jag vält min MC. Hoppas jag hittar någon som vill dra ut på en cross-runda vid tillfälle :) inte råd att äga en till faktiskt :P
 
Jag har märkt att folk som kör med folk som kan köra bra blir själva oftast bra.

Ett tips är att hänga med på gruppkörningarna i din stad med folk från sh.com. Ta till dig från folket som du kör med, allt från spårval till hur man sitter på hojen osv osv.

Kör mycket är det enda tipset, och i takt med det läs om lite tekniker, motstyrning, hur man hänger från hojen, blicken och det bästa är nog några SMC kurser :)

Men framförallt kör mycket hoj, med mycket mil varje säsong blir du alltid bättre än innan.
 
1. Ta kortet.
2. Kör mycket på egen hand ett tag.
3. Gå knixkurser med SMC.
4. Gå några SMC-kurser på storbana.
5. Kör bandagar med olika arrangörer.

Steg 2 till 5 kan du sedan repetera tills du blir för gammal att köra hoj.

Varför köra på egen hand ett tag?

Kan man klara uppkörningen är man (förhoppningsvis) duktig nog att klara av t.ex. en knix-kurs

Känns dumt att öva i trafiken för att bli bra inför en kurs istället för att öva på en kurs för att bli bra i trafiken...
 
Nån kanske redan skrivit detta men mitt tips e att läsa mkt här,
här finns alla proffs o handplockade mc-åkare, här blir man fullärd:arsele
 
Varför köra på egen hand ett tag?

Kan man klara uppkörningen är man (förhoppningsvis) duktig nog att klara av t.ex. en knix-kurs

Känns dumt att öva i trafiken för att bli bra inför en kurs istället för att öva på en kurs för att bli bra i trafiken...

Du har helt rätt. Man kan ju göra som man vill. Jag tänkte ändra i inlägget själv först, men jag hade en css som var trasig så jag hann inte. Det jag tänkte var att det är bra att skaffa sig mängdträning, och att skaffa sig den utan att stressas i gruppkörningar, därav "på egen hand". Knix klarar man innan man tagit körkort.
 
ÖVA...sen finns det de som har övat i åratals och det blir ALDRIG varken bra eller bättre på att köra hoj, sen finns det talanger..

Men de flesta blir bättre oavsett genom att just öva och köra mycket så man får rutin.

Skynda långsamt och kör inte över din förmåga och stor respekt för rullen, ha det i åtanke och du blir förhoppningsvis en överlevare där ute:tummenupp
 
Köp lite koner, lägg dom i en ryggsäck, ta GPZ500:an till en stor tom parkeringsplats, ställ ut konerna lite här och var, testa olika saker: undanmanövrar, sicksack, bromsa innan du når en kon, knäskrap m.m. Lite som körskolan men friare och fantasifullare banor så ska du se att du kommer bli en värsting på att hantera hojen efter ett tag :tummenupp
 
Kör försiktigt, kom ihåg att det inte bara handlar om att bli duktig. Först och främst ska du ge körandet en chans att kännas spännande och kul.
 
Lär dig teorierna kring kurvtagning, bromsteknik, motstyrning osv. Ut å kör ganska aktivt på någon rolig väg. Ha inte för bråttom i början, kör hellre på hög växel och försök ligga på jämn hastighet. Prova att köra utan att använda bromsen, alltså inga tok acc och tokbroms utan jämnt och fint in i kurvan och lagom med gas ut. Öka sedan successivt och lägg på med mer gas, växling och broms.
 
Som vissa skrivit, kör med folk som är bra på att köra och lyssna och ta tips från dom och lek följa Jhon.
Sen är timmar med kul på hojen lösningen till bra körteknik.

Ett anant tips som folk får tycka vad dom vill om men som jag alltid brukar köra med färskingar med jäkla gott resultat är att jag sitter bakpå och berättar hur man skall göra, vad som görs fel, vad som görs bra.


Tilläggas är att jag bara gjort det med brudar då det inte känns lika kul att sitta och kram en kille.
Dock om du fixar nån som sitter bakpå så skall du ha nån som inte stressar upp sig om det går lite galet utan är coollugn med dig vid styret och lär dig sätta bliken rätt och som utan problem kan hjälpa till att styra svänga och hålla balansen åt dig.

Dok är det som sagt i upplärningsstadiet av hojkörning och efter du fixar egen körnung ok så är det mina första tips som gäller inklusive kanske nån smckurs som jag aldrig gått men som verakar jävligt bra
 
Jag har märkt att folk som kör med folk som kan köra bra blir själva oftast bra.

Ett tips är att hänga med på gruppkörningarna i din stad med folk från sh.com. Ta till dig från folket som du kör med, allt från spårval till hur man sitter på hojen osv osv.

...

Tycker du inte dessa gruppkörningar e lite väl hetsiga, iaf om man skall ligga bland dem som "kan"...

Inget jag skulle rekommendera iaf.. Att det går att hänga på e en sak, fast man fattar inte att dem framför har bättre marginaler och kontroll som grön...

(Har bara kört med Götaplatsen-folket en säsong, sedan köpte ja hoj för bana istället...)
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top