Hur blir jag snabbare?

chukabowa

Håårdcåår
Gick med
31 May 2004
Hoj
Stor moppe
Nån som har nått tips om hur jag ska få min KTM LC-4 400 egs-e från 97 med 640 motor "snabbare". inte att den ska gå snabbare rakt fram utan i kurvorna och på go-cartbana model mindre. Jag har funderat på o skicka upp gaffelbenen en bit upp i kronan... då borde styrvinkeln bli mindre o därför svänga lättare. Någon som provat? Skulle vilja ha lite hårsdare sadel med annan profil oxå.. men det hins inte med till på söndag :rolleyes:

chukabowa skrev:
Nån som har nått tips om hur jag ska få min KTM LC-4 400 egs-e från 97 med 640 motor "snabbare". inte att den ska gå snabbare rakt fram utan i kurvorna och på go-cartbana model mindre. Jag har funderat på o skicka upp gaffelbenen en bit upp i kronan... då borde styrvinkeln bli mindre o därför svänga lättare. Någon som provat? Skulle vilja ha lite hårsdare sadel med annan profil oxå.. men det hins inte med till på söndag :rolleyes:
Hm, träna på bryta ikull den istället för att mixtra med styrvinkeln ;)

Lätta, lätta å lätta, det ger nog mest!

Bästa hårdvaran man kan lägga pengarna på är "A twist of the wrist II", odiskutabelt mest prisvärt också. På varvtider så gav det mig mer än att hoppa upp på en bättre hoj. MYCKET mer.

chukabowa skrev:

Det går höja gaffelbenen i kronan, du kan få den radikalt snabbstyrd, men akta så den inte blir allt för nervös.
Sen bör du synka med bakfjädringen också.
Kan bli lite mysko uppträdande annars.
Om du provsuttit en original SX -02-sadel någon gång tror jag du gillar din skinnsoffa! :)

Rätt.
Sänk den fram. Försöka bryta ner en hoj som helt enkelt inte har geometrin för att ta gokartbane hårnålar är meningslöst.
Oroa dig inte för att hojen ska bli för nervös på en inomhusbana för det kan inte hända. En pocketbike är fan så mycket nervösare än vad din KTM någonsin kan bli och de går att köra eller hur?

Chassi är allt.
Maxsänk den och kör. Glöm inte att sätta tillbaks den innan du drar ut på motorvägen bara, hehe...

Daniel

ypvs skrev:
Rätt.
Sänk den fram. Försöka bryta ner en hoj som helt enkelt inte har geometrin för att ta gokartbane hårnålar är meningslöst.
Oroa dig inte för att hojen ska bli för nervös på en inomhusbana för det kan inte hända.
Jag tycker det verkar vara så petigt, fast det är ju klart ska man köra en sån bana är det väl en annan sak. Jag får aldrig till det dock :P Som jag har förstått det med roadracingen äre bättre å börja bryta ner istället för att mixtra med styrvinklarna, men det kanske är för stor skillnad?

OlleR skrev:
Jag tycker det verkar vara så petigt, fast det är ju klart ska man köra en sån bana är det väl en annan sak. Jag får aldrig till det dock :P Som jag har förstått det med roadracingen äre bättre å börja bryta ner istället för att mixtra med styrvinklarna, men det kanske är för stor skillnad?

tja.. skilnad e det ju.. min gammla aprilia hade ju gaffelbenen rakt ner gämfört med motarden... e ju nästan en glidare nu ju. Tror inte man kan sänka den bak för att det ska bli jämt.. o missar man inte hela iden då.. med att ändra vinkel alltså.. om man sänker bak oxå så borde ju vinkel bli som inna man ändra fram :3freak :va vinkel ändras ju bara om fronten sänk lite... eller jag e helt ute o... :fyllisar

Din Aprilia var mycket lånsammare i styrningen än vad nästan vilken motardhoj som helst är, men snabbstyrd för att vara en banhoj är den till det extrema.
Tyngdpunkten på en motard ligger mycket högre än en sporthoj vilket gör att styrutslag får mycket snabb och våldsam effekt även om man på pappret har en moderat styrgeometri.

Men som du säger, om man förutom fram också sänker bak så försvinner poängen. I vissa fall vill man helt enkelt sänka hojen och då kan det vara en ide, tex i monobike racing för att sänka luftmotståndet och få hojen mer stabil i höga farter. Förlorad fjädringsväg spelar ingen roll i monobike då man ej har några hopp eller offroad partier.

Och Olle:
Även i RR så ställer man chassit så bra som möjligt. Sen att man för varje bana måste hitta en medelväg som är så bra som möjligt på så många ställen som möjligt är en självklarhet. Man brottas dock alltid med en hoj så lite som möjligt. Du har alltid bättre grepp när du bara hjälper bågen runt banan än när du tvingar den och därför kan du också köra fortare... Så en tumregel är att göra fanskapet nervösare och nervösare till det blir för mycket och sen backa lite tillbaka igen. Du vill kunna ta dig så absolut snabbt som möjligt runt kurvorna men utan att för den sakens skull dö i högfartspartierna. Dessutom leder för aggresiva chassiinställningar så småningom t understyrning speciellt vid regn och ogämna banor.

Det är mycket att bolla med även på en hoj med relativt få inställningsmöjligheter.
Jag utgår alltid från en inställning som jag vet kommer vara för agressiv och sen ställer jag in den steg för steg till hojen är körbar. Mao man vill ha en inställning som är på snudden farlig, men inte riktigt. Då har du hittat läget där bågen är så snabbstyrd som möjligt och en fjädringsinställning som är så tuff som möjligt utan att du för den sakens skull ska behöva förvänta dig att bli avkastad så fort di lägger i 6an och svänger det allra minsta.

En annan aspekt speciellt när det gäller SM, Enduro och MX angående detta är dock uthållighet. En bra ställd hoj tar mer ur föraren och kräver följdaktigen mer träning för att kunna köra snabbt nån längre tid. Därför kan det i tävlingssammanhang i vissa fall vara vettigt att snälla till inställningarna lite för att helt enkelt orka om man nu inte gillar eller har tid/möjligheter att få massvis av träningstid i sadeln.

Daniel

Last edited:
ypvs skrev:
Dessutom leder för aggresiva chassiinställningar så småningom t understyrning speciellt vid regn och ogämna banor.
Det är så det slutar för mig, antingen är den överstyrd eller så understyrd :(

Tack för ännu ett bra svar :)

Edit: Du skrev "Du har alltid bättre grepp när du bara hjälper bågen runt banan än när du tvingar den och därför kan du också köra fortare..." och det var ungefär så jag har förstått det och uttryckte mig fel (som vanligt). Vi tar det igen, jag har förstått RRen som att man väljer en inställning och sen använder man gasen till att justera den? Självklart ställer man in den så bra som möjligt men att man börjar med att ställa med gasen och funkar inte det så skruvar man å inte tvärt om? :)

Last edited:
Nyheter
Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

Back