Hur blir det med 600-klasserna nästa år?

benfre

Avdankada RR-åkare. Kanske ERF nästa år?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Alingsås
Hoj
CR 250 Tvitakt
Hej !

Hur blir det med ss600, Standard 600 och Superstock 600 nästa år?

Kommer alla finnas kvar och hur många kommer starta i klasserna?

mvh Fredrik
 
Skulle ju vara någon nytt till 2006 väl? Eller vad var det som sas på mötet förra året?
 
Standard borde ju ligga pyrt till när många A-förare vill köra superstock.
Som det såg ut på Gelleråsen i helgen så borde arrangören skämmas över att ta betalt i inträde. Okej för att det är sista rycket för iår men vafan, under tio startande i två klasser är inte bra eller kul.
 
Victor skrev:
Standard borde ju ligga pyrt till när många A-förare vill köra superstock.
Som det såg ut på Gelleråsen i helgen så borde arrangören skämmas över att ta betalt i inträde. Okej för att det är sista rycket för iår men vafan, under tio startande i två klasser är inte bra eller kul.

Det går ju att slå ihop klasser som är nästan på pricken lika. Alla hade ju fått köra mera.
Jag har hört lite olika förslag på 600-klass, tror lodnert är den som har bäst koll.
Men togs inte frågan upp på knutstorp?
 
Ja, som det är nu så funkar det ju inte....
Visserligen lär det väl bli lite fler förare i 600 klasserna nästa år när folk uppklassas (om inga lägger av vill säga).
Men som det är nu så är det ju katastrof. Som sagt, på Gelleråsen senast var det väl under 10 startande i SS600 och STD600. Och flera förare som kör samma hoj i båda klasserna... Och på Knutstorp var det ju rätt snålt med folk i STD600 också...
Kanske dags att ta bort en av klasserna (STD600?) och köra bara efter Superstock reglementet i SM. Eller i alla fall slå ihop klasserna till ett race och kanske prisbedöma separat (Gjordes inte detta på Falken?).

Förstår om det kan vara rörigt för publiken också med så många 600 klasser. STD600, Superstock600, SS600, och Rookie600 i samma tävling...

Men vem vet, folk byter klass, och några klassas upp. Och vips så är det fullt i STD600 igen....

Hur som helst så är det nog viktigt att ett beslut kommer tidigt så folk hinner planera inför nästa säsong....
 
Macke skrev:
Hur som helst så är det nog viktigt att ett beslut kommer tidigt så folk hinner planera inför nästa säsong....


Precis, man vill ju veta lite hur det kommer bli innan man köper ny hoj osv...

Det enda säkra är väl att Skölds NSB kommer vara oförändrat :hihi
Rätt cool klass iofs!

/Fredrik
 
SuperSport600 kommer tas bort helt. Standard 600 kommer ändras till antingen det som har körts i STCC i år, dvs SuperStock600 eller till det europeiska SuperStockreglementet där man får ändra lite till.

Mycket tyder på att STCC kör vidare med antingen superstock eller europeiska superstock.

Med tanke på att en hel del rookie600-förare klassar upp sig så tror jag att det går att köra 600 både i stcc och sm/so men det är en bra ide att reglementena blir samma...
 
Don Quixote skrev:
Med tanke på att en hel del rookie600-förare klassar upp sig så tror jag att det går att köra 600 både i stcc och sm/so men det är en bra ide att reglementena blir samma...
Låter vettigt i mina öron :tummenupp
 
Tillåt B-förare i STD-600 eller klassa upp under säsongens gång så blir det inte lika hesterisk mycket folk i Rookie 600/1000
 
Webspy skrev:
Tillåt B-förare i STD-600 eller klassa upp under säsongens gång så blir det inte lika hesterisk mycket folk i Rookie 600/1000

Bra ide!!!!!

Fan, top 15 i Rookie kör ju grymt snabbt. Upp med de som vill till A-förare. Det e ju överfullt i R-600...

Problem kvarstår dock att vissa Rookies kör med gamla supersport maskiner
 
jorpes skrev:
Bra ide!!!!!

Fan, top 15 i Rookie kör ju grymt snabbt. Upp med de som vill till A-förare. Det e ju överfullt i R-600...

Problem kvarstår dock att vissa Rookies kör med gamla supersport maskiner

Augustsson klassade upp sig efter 3 race förra året, det borde fler göra som ligger på topptider i Rookie klasserna.

Kanske borde B-förare som ligger på samma varvtider som A-förare tvångsuppklassas, problemet är dock som Jorpes säger att vissa kör SS maskiner och att vissa inte vill gå upp i STD 600/NSB eftersom dom saknar sponsorer/pengar.

Att tvingas att byta hoj samt köra en dyrare klass är nog för tufft för dom flesta.
 
GSXR1100R skrev:
att vissa inte vill gå upp i STD 600/NSB eftersom dom saknar sponsorer/pengar.
Det finns ju fler klasser än de två du nämner.
Supersport är ju inget mer eftersom det kommer fasas ut internationeltl också.
Köra Europeiska Superstock reglementet tillsamamns med STCC och en billigare variant på SM-deltävlingarna kanske?
Då får man färre klasser på SM/SO också vilket ju kan vara bra.
 
Goodstuff skrev:
Det finns ju fler klasser än de två du nämner.
Supersport är ju inget mer eftersom det kommer fasas ut internationeltl också.
Köra Europeiska Superstock reglementet tillsamamns med STCC och en billigare variant på SM-deltävlingarna kanske?
Då får man färre klasser på SM/SO också vilket ju kan vara bra.

Jag är ganska övertygad om att du skulle kunna köra en standardhoj i en serie som tillåter europeiska superstock. Det har gång på gång visat sig göra max några tiondelar. Jag tycker det reglementet är bra. För min del så fungerar hojen jättebra i standardutförande men om du är avvikande körstils eller viktmässigt så är det väl utmärkt att du får lov att byta gaffelfjädrar, bakdämpare m.m.
 
Vad är det som skiljer det svenska från det europeiska superstock regl.??
Vad mer får man byta??
 
Nu när Supersport inte körs på seriös nivå i norden så kommer antalet rookiehojar som är SS600 att minska. tror många kommer köpa sina hojar från nya superstock 600 klassen samt rena standardhojar. Superstockhojen är väldigt lätt att bygga om så att den passar STD600. iaf enl. nuvarande reglemente.

Om Superstock går över till europeiska reglementet så blir klassen som Supersport minus motortrim - dock får man bya elsystem o helsystem, fjädring m.m.
 
okej det här kanske är ett dumt förslag men varför ska bara A-förare få köra std600 som det är idag låt även B-förare va med finns ju många i R-600 som kör standard det ger ju lite mer folk i klassen :tungan
 
Gottis skrev:
okej det här kanske är ett dumt förslag men varför ska bara A-förare få köra std600 som det är idag låt även B-förare va med finns ju många i R-600 som kör standard det ger ju lite mer folk i klassen :tungan
Är inte själva vitsen med uppdelat A och B-klasser att man inte ska blanda de snabbaste i sverige med de som kör sin första tävling?
 
Macke skrev:
Förstår om det kan vara rörigt för publiken också med så många 600 klasser. STD600, Superstock600, SS600, och Rookie600 i samma tävling...
Nu ska jag inte slänga in någon brandfackla här men sen när brydde sig Sköld, Lodnert eller vilka det nu är som bestämmer, om vad publiken tycker.

Jag anser mig vara lite mer insatt än svensson men alla dessa klasser kan ju sätta myror i vilket huvud som helst.
 
sandstream skrev:
Nu ska jag inte slänga in någon brandfackla här men sen när brydde sig Sköld, Lodnert eller vilka det nu är som bestämmer, om vad publiken tycker.

Jag pratade med lodnert på STCC-anderstorp.... han tycket att det var dumt att en så bra klass som STD600 inte var öppen för både A & B-förare....

men det var inte han som enskilt kunde bestämma detta. !
 
Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Back
Top