Hur blir det att blästra motorkåporna?

polsk_dockfilm

Missis tjej som kör SM
Gick med
14 Apr 2007
Ort
himmelriket
Hoj
KTM 450cc
Hejsan allihopa, god morgon!

Jag har problem som så många andra har, nämligen att kåporna (vet inte riktigt vad det heter) som sitter på sidan av motorn är riktigt fula, "färgen" har börjat lossna osv.

Tänkte då, går det nte att ex. blästra bort resterande färg på bara kåporna så att det iallafall blir en jämn färg över dom istället för att det fläckvis ska vara färg, fläckvis enbart aluminium (är det va?)

Är detta smart eller bara dumt, känns som jag iallafall vill göra något åt det!

Kram
 
Vad är det för hoj?

Är det kTM en

Förmodligen mycke Magnesium i dessa , Vet inte hur dom reagerar på väder och vind

Glasblästring är väl i så fall det som rekomenderas men som sagt dom kan nog bli lite fula om man inte tvättar hojen på ett tag

Men med bra underhåll och gärna lite wd 40 eller 5-56 över motorn när man tvättat klart så ser det nog fint ut
 
Det blir öppna porer och blir väldigt lätt fläckar. Av allt möjligt. Tom oljiga fingeravtryck.
 
Jag har blästrat motorkåpor på varenda Mx cykel jag byggt iordning.

Beroende lte på legerng och märke kan det reagera lite olika. MEN det har alltid funkat bra.

Glasblästra du! Med sand får du en riktigt grov yta som kanske inte är så snygg.

Tänk till lite bara om du åker 4-t och t.ex har oljefilter och kanaler i nån kåpa (som det är på min CRF). Glasen har ju tydligen en tendens att lägga sig i vinklar och vrår för att sen ställa till med problem... (Har jag fått lära mig den hårda vägen!)

Och tvätta av alla kåpor ORDENTLIGT både innan och efter blästringen.

Lägg upp lite bilder förresten om du håller på att bygga nåt läckert.
 
Hejsan

Jag håller ju på att ställa iordning min KTM!

Men tycker du att det har räckt med att blästra och sen inget mer på det, eller har du lackat med något?

Många pratar om att det kan lägga sig här och där glad och sand osv.
Men vad kan hända? Går motorn sönder eller? Borde inte firman som pysslar med eetta veta om det och kunna tvätta detta ganska mycket?
 
Klarlack efter blästring är att rekomendera. Smuts fäster väldigt bra på en blästrad yta.
 
Blästra, sedan trumla. Trumlingen försluter porerna så att det går lätt att hålla rent, vill man ha lite blankare kan man dessutom kulpolera dom.
Hittar du bara på någon verkstad med trumlare så brukar det knappt kosta en påse bullar eftersom det inte kräver någon direkt arbetsinsats.
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top