Hur blev sommaren ?

Det har blivit löjligt lite mil för mig, cirka 150 hittills i år, de flesta i februari och mars. April och maj regnade bort och sedan 1 juni har vi haft mellan 30 och 38 grader varmt, då tryter lusten något... Men nu kommer det bättre tider med svalare väder så jag hoppas på fler roliga mil framöver :)

Bra sommar trots allt.
Säsongen började skit, bruten handled mitten på Maj, gips 4 veckor + rehab och trodde inte det skulle bli något åka alls men sen tog det sig och har kunnat njuta av åkning från mitten Juli och fortfarande går det att åka.

Sommaren blev en stor besvikelse.
Första semesterdagen kom jag hem och hittade min häst svårt skadad på sommarbetet ( sommarbete brukar betyda mycket hoj och körning för min del). Det blev bandage ombyte tre ggr/dag i nästan fyra veckor för min del. Inte den sommaren som varken jag, hojen eller hästen hade väntat på.
Vi hoppas på nästa sommar helt enkelt.
/B

Jodå, fick några pokaler på banan och på gatan en semesterresa till Dalarna. Missade dock säsongsavslutningen på Gelleråsen pga mansförkylning men allt som allt hyfsat nöjd.

Förhoppningsvis några hundra mil kvar i år:tummenupp
Hoppas hinna köra slut på frammen rullat1100mil nu typ 2mm kvar så bara byta till nytt däck samma märke i vinter. Väldigt skumt att det gick åt så snabbt. sägs ju att det går ett fram på två bak men det kan inte gälla t30däcket. Bak ser "nytt" ut 700mil ingen tplatta än

Last edited:
Mitt livs sämsta sommar, han bara köra 50 mil innan jag fick körkortet indraget för fortkörning i 7 månader.:mad:

Jag åker året runt med mina tre hojar.
Min vinterhoj från 2016-17, Kawasaki z750 LTD Twin ställde jag av i höstas och åkte med TDMen in i december. Mitt långtidsprojekt, Suzuki DR600, blev äntligen klart. Hojen hade stått ute i tre år innan jag tog in den för några år sedan. Motor från Blocket, ram blästrad och pulverlackad, allt annat putsat, lackat, infettat och lite ombyggt. Så året började med DR600:an. Åkte bl a en 45-milatripp uppåt Gysinge i mitten av februari. Kom hem med en knackande motor. Har inte kollat vad det är för fel.
Ställde på TDMen 26 februari. Åkte lite var och varannan dag fram till 6 april då jag startade min Europatripp. Ner till Danmark, följde kusten ner till Laredo i Spanien. Ett mål var Brest men hoppade över det pga dålig kedja. (Bytte i Bordeaux.) Via Picos de Europa till Madrid och Sevilla till Tarifa som är Europas sydligaste punkt. Norrut till Gibraltar och vidare utmed kusten. In i varenda turistort för att fota och bocka av stan. In i Frankrike. Planen var att åka hemåt men det var alldeles för kul så jag fortsatte utmed kusten till Marseille, St-Tropez, Cannes, Nice, Monaco och vidare in i Italien. Genova, La Spezia (och tillbaka till Cinque Terre som jag blåste förbi på motorvägen). In i Pisa och leta upp det där jäkla tornet. Vidare till Livorno. Hade lite överläggning med mig själv. Rom ligger 30 mil bort... Nu eller aldrig. Det blev Rom. Dags för oljebyte. 1000 mil i år, ca 800 mil på denna resa. Utomlands fotar fartkamerorna bakifrån. Den som vid det tillfället äger nummerplåten ansvarar för att böterna betalas. Rekommenderat brev efter några månader. Jag och den nummerplåten ska till Italien igen så jag betalade 600 kr. Efter Rom blev det Rimini och San Marino 3-4 dagar. Kurviga vägar utan packning. Började fundera på att åka hem. Kollade väder och kartor. Hade glömt Gardasjön så jag tog småvägarna upp dit. Åkte runt sjön dag två. Himla fint. Jag trodde att Trento eller Bolzano skulle vara fint nog att invänta bättre väder. Väl där kände jag att jag inte ville stanna så det blev en kall blöt tripp i regn och snö till München. Följde skylt till första bästa hotell. Dagen efter blev det Berlin i ett par dagar. Sedan ville jag hem. Det blev Polen. Frulle och tankning sedan raka spåret i kraftig sidvind, lätt regn då och då. Två snabba tankstopp utan kaffe eller toabesök. Behövde vara vid färjeläget i Gdansk kl 16. Åkte på skyltar sista biten, Nynäshamn!! Kom fram 16.30. Frågade ett par svenskar hur man köper biljett. De hade köpt på nätet. Frågade personal. Öppnar sen... Väntade en kvart. Släppte artigt förbi tre bilar trängde mig före de andra som stod där när jag kom, köpte biljett och hytt. Det funkade. Så jäkla skönt. Ville absolut inte stanna i Polen längre än nödvändigt. Framme i Nynäs kl 12, strålande väder.
Kostnad för drivpaket och bakdäck (corden hade släppt inuti) 3500 kr ink arbete.
Oljebyte, 20 euro per liter. Behövde inte byta filter. De bjöd på jobbet.
Nu är det snart dags för det andra oljebytet för i år. Nu med filter.
Kawan är min favvohoj. Många dagsturer i och runt Stockholm. Snart dags oljebyte.
Så 300+1900+400=2600 mil hittills.
Hade planer på Trollstigen och uppåt i Sverige. Västkusten från Ängelholm upp till Götet. Blev aldrig tillräckligt sugen.
Min Europatripp är bland det bästa jag gjort. Åkte ensam. Tält, betalkort, Google Maps och en gammal Yamaha räcker gott och väl.
5d1a9c4bed02e3d37eaa17b7e6adfcc7.jpg

Snö i Stockholm!

9f407b6fc3f988fc8a804c54c4bf7732.jpg

Om ni drar upp bilden så ser ni polisen som är på väg till mig. Man får INTE åka motorcykel där.

5c4bf46bfd155b707a84326605480508.jpg

Rimini, samma tält som Jonte H. Väldigt nöjd med det.

ebd8dc69b26e53f6998e85f653703f9c.jpg

En bild till en Facebook-grupp som jag postat i under resan.
Nynäshamn - Riddarholmen - hem.

b6d493c54a4116dbe4a572ce243a6474.jpg

Foto Goran Stefanov. Fotokurvan, Bulten.
Vinterhojen pallar klimatet i Stockholmsområdet utan större problem. Gillar Autosol :)

En bra säsong hittills :)

Skickat från min iPad med Tapatalk

Det blev inte alls så mycket kört som det var tänkt, mest beror det på att vi fick barn i höstas, och det har varit mycket med annat, också. Men jag har ett snitt på 30-40 mil, per runda, när jag väl har kommit så har jag bränt av en rejäl sväng, det känns ju fånigt gräva fram grejerna bara för en liten fjösrunda när man väl får komma loss.

Höjdpunkten blev när grabben fick åka hoj för första gången, några dagar före ettårsdagen, han verkade tycka att det var hur kul som helst :tummenupp

De senaste åren har det bara blivit 60-70 mil/sommar. En av orsakerna kan ju vara att man är solo, alla andra är upptagna med att dokumentera sina middagar på Instagram. I början av sommaren sålde jag R1:an och kör nu Diversion. Konstigt nog ledde det till en mindre nytändning ocj jag har i alla fall loggat 160 mil. Varför vet jag inte men den känns på något konstigt vis mer "tillgänglig", som om den uppmuntrar mer till en spontantur eller att man tar den istället för bilen om vädret tillåter. I praktiken är det ju inte så men ändå...

Mitt liv har varit fucked dom senaste två åren. Matat mil som fan förr(bl a kört hoj i 37 länder, moped 10 länder etc). Hänt lite tokigheter i mitt liv så den mentala orken har riktigt räckt till. Vinterhojen(R1) står, kört drygt 100 mil förförra året och ca 150 mil i år.

Grävt ner mig istället i arbete(anställd) + eget företag så man slipper tänka på allt skit som hänt. Nåja, kommer väl en dag när jag rycker upp mig igen :-)

-Tack till alla er som fotar mycket under era resor och delar med er (eller filmar). Själv är jag dålig på det. Denna sommaren har jag varit på resande fot runt 4 av 6 semesterveckor. Först en tur med bilen neråt Balkan. Först Budapest, sen Serbien, Bosnien och sen lite bad i Kroatien innan hemfärd. Härlig runda med en av mina pågar, mycket grabbsnack blev det. Sen tog jag en solotur med hojen neråt alperna, mest Frankrike, lite Italien, Österrike och södra Tyskland. Tält, sovsäck och primuskök :) Öl och vin på kvällen så man sover gott. Som sagt ganska dålig på att fota och dokumentera. På 4 veckor blev det nog 20 bilder totalt :rodnar

20190819_13543711.jpg
Garmisch

1561821993530.jpg
Hotellutsikt Sarajevo

Last edited:
Jag har inte exakta siffror men på ca 12 månader blev det
- TDMen 2100 mil varav 1000 till bl a Gibraltar och Rom
- Kawan 600 mil mysåkning runt i Sörmland och Uppland
- DR600an 300 mil Bulten, Gysinge och Norrtälje

2019 var ett bra hoj-år.
Till I o M TT och tebax inkl ca 100 mil på ön.
Ett hyfsat antal bandagar.
En del sommarstugetouring och fikarundor.

Hoppas på ett minst lika bra 2020.

Är det inte sommar ff i Mälardalen? Lyckades iaf spränga lilla Suzuki 250 på motorvägen från Nynäs för två veckor sedan. Ni vet, tvåtakt, kall syrerik luft? Hann tänka; ” Fan vad bra den går, undrar vad som händer om den skär i 140?”
Nåja, det gick bra iaf...
Annars har jag lagt ganska många mil denna säsong. (Som ff pågår...):banana

Sommaren blev fin! Har inte räknat så noga, men över 1000 mil blev det nog 2019.

Sprinten (till salu) var en sväng till Åland.
Thruxton var en snabbtur till fjälls i Norge.
Den nyinköpta Tigern var en helg i Danmark.
Kawa-scootern...? Den var mest i city, på jobbet! :)
Å så...

sprinten.jpg Thruxton i Norge.jpg Tigern.jpg

EDIT: Kawa-scootern avslutade aldrig säsongen 2019. Den har rullat hela året förutom när jag hade jullov, eller de få dagar det har varit frost. Inte så många frostdagar på västkusten i vinter, än så länge.

Last edited:
Började övningsköra den 18 juli 2019, körde ca 100 mil och den 22 augusti fick jag köra "utan övervakning" efter en lyckad uppkörning. Hann med 150 mil efter det. Mycket nöjd med det jag hann köra min första säsong! :rock Längtar enormt mycket efter att få rasta pållarna så fort det blir varmare och grusfritt.

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon