Hur blev du av med körkortet

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Halland
Hoj
en liter Honda
176 på 110 motorväg i danmark, 3000.- lappar :) nu till min fråga: Jag har dansk körkort, om jag blir stanad här i sverige, kan dom tar mit kk. om jag kör för fort??
Det är Länsstyrelsen som hanterar återkallanden av körkort utfärdade i Sverige. Du behöver inte vara orolig för att en svensk länsstyrelse återkallar ditt danska kk, men däremot att de kanske kommunicerar med sin danska motsvarighet.
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Åhå, ett trådlyft :)

Lappen har jag kunnat behålla även om jag nästan konstant kör fort och har så gjort i 20 år (aldrig _för_ fort - det är ett begrepp som inte existerar i min värld). Men det gäller att vara vaksam mot fartkontroller, civilsnutar och annat som saboterar tillvaron (och att ha en skopa tur).
 

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Inget hittills, även om jag varit med om att köra om såväl brandbil som ambulans i utryckning.. :näsblod
 

ragge86

Krashkung
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Vasa, Finland
Hoj
Kawasaki ZX10R -10
Fiii faan, 2€ per meter....dyr slangning :huvet

mm, inte billigt i finland då det är straffskala efter inkomst :tungan

kortet far direkt vid bakhjulskörning också. en kompis som körde 30m förra året blev också av med kortet 1 månad, men jag vet itne hur mycket böter han fick..
 

Raket

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2007
Ort
Södermalm
Hoj
Harley Fatboy 08
Verkar som om det är bra att lägga undan 2 lök utifall.

Blev själv av med kortet på väg ner till Götet. Brossan hade köpt sig en ny V40 T5 och jag hade då bara en V40 1.8 i. Kunde inte låta bli och hetsa honom lite. Som sagt åkte dit utanför Linköping i 160 men polisen var bussig och klockade ner till 142. Kortet borta i 1 månad och 1800 i bot.
Detta 1999.
 

Full Rulle

Med Lem
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Honda CB 1300 -04
149 km/h på 90-väg.

Klippt kort på plats. Av med det i 4 månader och 2700 pengar i böter.

Körde moppe till jobb hela vintern:hojsmilie
 

Anderzzon

No Pain, No Game
Gick med
6 Mar 2005
Ort
LBG tha place 2 B
Hoj
Honda CRF 250R -09, Biltema Cruiser, Arctic Cat Sno Pro 440 -05
Verkar som om det är bra att lägga undan 2 lök utifall.

Blev själv av med kortet på väg ner till Götet. Brossan hade köpt sig en ny V40 T5 och jag hade då bara en V40 1.8 i. Kunde inte låta bli och hetsa honom lite. Som sagt åkte dit utanför Linköping i 160 men polisen var bussig och klockade ner till 142. Kortet borta i 1 månad och 1800 i bot.
Detta 1999.

T4 för att vara petig :tungan

Trafipax av civil hoj mellan Sthlm och Enköping, hemlängtan!

Nedskrivet till 141km/t på 110 2500:- i böter och 2 mån samt påbud om att brister skulle åtgärdas. Blinkers och miniskylt

Veckan innan höjningen av bötesbeloppen
 

trify

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2007
Ort
Kalmar
Hoj
R6 -06
157 km/h på E4:an precis utanför Norrköping. Östergötlands poliser gör inget annat än letar trafiksyndare. Hävdade i ett brev till länsstyrelsen att jag behövde körkortet i jobbet och blev bara av med det 1 månad + 2000:- i böter. Detta va några år sedan.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Åkt tung hoj sedan -85 och har (peppar peppar) aldrig blivit av med kortet, varken med bil eller hoj.
 

Chulan

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha r1
Själv blev man av med körkortet igår på nynäsvägen av en civil snut som hade kört efter mig i 2 mil med blåljus. Eftersom man kör streetfighter utan backspeglar och inte tittat bak någon gång så hörde man inte dom heller.
118 km på 70 väg, 4000 fattigare. Efter var jag så jävla pissed att jag inte drog, men man är ju en ärlig människa, så jag vågade inte. Indraget säkert i några månader nu när säsongen har börjat surt eller.
ps så fick man se sig själv på film också.
Blir straffet mildare om man har ett stort behov av körkortet på jobbet.
 

trify

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2007
Ort
Kalmar
Hoj
R6 -06
Blir straffet mildare om man har ett stort behov av körkortet på jobbet.

Man ska nog inte hoppas på det men oftast brukar dom ha överseende med det. Be din arbetsgivare skriva ett brev nu direkt och skicka in till länsstyrelsen så fort som möjligt. Jag fick mitt sänkt från 3 till 1 månad.
 

Speedy

Potatoesmc.com
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trosa
Hoj
GSXR1000 -06, svart, snabb
118 på 70 är en ganska stor överträdelse, (att jämföra med grov misshandel alt rån...) du borde få 4 mån vilket du ev kan pruta till 2 om du kan visa på extremt stort behov av kk i jobbet, har du tur kan det bli 1 mån, men det skulle jag inte räkna med. Bittert som fan!

Fredrik:tomten
 

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
118 på 70-sträcka att jämföra med grov misshandel alternativt rån?

Herre min skapare.. Jag skulle vilja veta vad min professor i straffrätt tycker om den jämförelsen.
 

Paser

I'm the metal machine!
Gick med
12 Mar 2006
Ort
USA
Hoj
Jorå
57km/h över gränsen på motorväg i Belgien.
Blev av med lappen i 3 veckor (bra advokat :tummenupp) Och blev 7000kr fattigare :tummenner

(Med bil)
 

Mr THÖRN

Ja,, ärkemongo det är fan sant!!
Gick med
14 Aug 2006
Ort
Där asfalten heter nåt
Hoj
aRR !!!!11
224 km/h på 110väg. 2000:- 9mån utan kort.
Snuten sänkte till 209 så det blev "bara" 99 för fort.
Chefen skicka smör brev till Länsstyrelsen fick "bara" 8mån.

Blev av med det i mitten på sep fick tillbaka det i mitten på maj!
Det va bara börja köra igen..
 

Sulis

Elite som fän..
Gick med
19 Aug 2007
Ort
Sjöbo (and then some)
Hoj
KTM 640 Duke II
bara en snabb fråga: Jag körde för fort när jag jobbade (bil) 70km/h på 50-väg. Fick 3500kr böter. Hur kan man "bara" få 2000kr böter när man kör tex. 169km/h på 90 väg då?

Är det för att kompensera att man blir av med lappen?
 
Nyheter
Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top