Hur biffig bör kedja/drev vara?

håkanolsson

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2003
Hoj
Husaberg
Tänkte tanken att sätta på ett smalare drev fram än orginal(som är 8 mm bred) Detta för att det ska lira med ett bakdrev + kedja som jag redan har. Om möjligt vill jag undvika kraftigare tyngre kedjor om det inte absolut behövs. Jag struntar i livslängd/många mil etc. Bara det håller rent kraftmässigt. Drev-bredden jag tänkte använda är ca 5 mm.(har suttit på en DR600) Motorn kommer ha runt 85 häst.

Fungerbart eller åt helsike?

Själv kör jag med 520 drev och kedja... på både r6:an och yz:an.

Vet inte hur många mm det är.. men det håller.

Dr600, kan de möjligtvis ha 520-kedja som min Dominator hade? Isåfall är det nog inga problem, jag kör 530 på gammelgixxern (532 original) med 150 bakhjulshästar och den håller 2500 mil utan bekymmer om man smörjer ofta. Dragracingkillarna som kör med 200 bakhjulshästar kör 530 och ner till 520. Det beror ju lite på vilken typ av maskin man har också, en stånka sliter rätt duktigt på drivpaket märkte jag (och bakdäck...) medans en fyra är jämnare.

Vad är orginal?

Fixx skrev:
Själv kör jag med 520 drev och kedja... på både r6:an och yz:an.

Vet inte hur många mm det är.. men det håller.

Vad är orginal kedja på R6 o R1? många snackar ju om att de ska eller köper 520 kedja,är den lättare o kortare eller vad för nack o fördelar?.
Samma med drev,om man vill ha ett lättare drev,ska man då se efter Rhentals aluminium drev eller finns det fler fabrikat av lätt varianten? fram drev krävs väl att det är orginal material eller?.

Last edited:
En trecylingdrig tvåtaktare kan du lätt köra på 520, speciellt om du inte har några krav på livslängd. Den är både smalare och "lägre" länkar på än 530.
Men sen är jag osäker på 532, den är väl inte bredare är 530? Är det bara höjden som skilljer eller hur var det?

Det finns ju givetvis olika modeller av 520-kedjor, en del kraftiga, och andra väldigt lätta.
Köp en regina gp chain, o-ringad, så har du en kedja som inte vägar as, rullar lätt, och håller för effekter strax över 100hk(det funkar på race600'or, men då får man byta lite oftare).

Kör inte med 428 det håller aldig jag har slitit av sådana med 25hk

cRoC skrev:
Är det någon nackdel att ha bred kedja?

Ja, kedjor äter effekt, lätta och välsmörjda kedjor, så tappar man mindre effekt till bakhjulet. Det är inte bara en eller två hk som kan försvinna..

oFFkeFF skrev:
Ja, kedjor äter effekt, lätta och välsmörjda kedjor, så tappar man mindre effekt till bakhjulet. Det är inte bara en eller två hk som kan försvinna..

Funderade på om det var så..Tack :tummenupp

Nyheter
Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...