Hur betala skatt på en summa man får?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Om jag tex får en summa från ett företag för att jag har gjort nåt bra åt dem utan att för den delen ha "jobbat" åt dem, hur betalar jag skatten då? De betalar mig och sen får jag pynta skatten själv. Är det så tex ett "honorar" fungerar?
Det rör sig inte om något fuffens som svartjobb eller annat olagligt så ni vet :tummenupp

Skriv en luftfaktura på service av luftkonditioneringsanläggning eller nåt. Sen stoppar du på dig alla pengarna. Vargarna är mätta och fåren finns kvar.

UrbanTiger skrev:
Inte skatten men arbetsgivaravgiften måste dom betala. Det är väl inte krav på att dom ska betala in a-skatten om dom tillfälligt hyr in en privatperson. Det är bara ens huvudsakliga arbetsgivare + försäkringskassan som betalar in a-skatt löpande.

inte säker på min sak, men jag har bestämt för mig att man inte får "ta hand" om skattebetalningen själv om man bara har a-skatt.

Är ju det f-skatten är till för... att man skall kunna fakturera ett "rent" belopp. Om man sedan skall ta ut kosingen i lön får man hosta upp både skatter och arbetsgivaravgifter och sociala avgifter å allt vad det är. Har du f-skatt eller fa-skatt och genast omsätter din inkomst på utr till företaget och inte gör någon "vinst" i bokslutet, behöver du ju inte skatta.
Sedan skall man ju i o f s registrera hela skiten som hobbyverksamhet om man inte har för avsikt att bedriva en vinstgivande verksamhet.

fritt fram å rätta det som inte stämmer.

Man måste ha enskild firma eller aktiebolag och kunna visa upp f-skattsedel för att få ut skatt och arbetsgivaravgift av den man gör ett jobb åt, och för att sen betala in dessa till skattemyndigheten. Kan du inte visa upp f-skattsedeln så ska den som du gör jobbet åt dra skatt och betala in dessa och arbetsgivaravgift till myndigheten. Detta kan man aldrig komma runt.

Har man inte F-skattsedel ska arbetsgivaren alltid betala in skatt och arbetsgivarvgfiterna.

Det är inte ett jobb de betalar för utan mer en grej de köper av mig typ. Svårt att förklara utan att berätta mer vilket jag inte vill göra just nu. De är inte skyldiga att betala nån form av skatt för att de betalar mig, men jag måste väl skatta för alla pengar jag tar emot om de är intjänade? Jag funderar på att skita i det och se vad som kommer på deklarationen (kanske inte ens behöver deklarera det) ifall de skickar iväg nåt till skattemyndigheten.

Ring RSV och fråga. De vet garanterat och du behöver inte uppge ett personnummer.
Låter inte helt solklart eftersom det är "mer en grej de köper av mig typ". Antingen köper de en vara eller en tjänst av dig. Finns inga mellanting för RSV.

Näe det är sant, låter lite luddigt just nu :( Men bra tips, ringer dem på måndag om jag inte kommit på nånting tills dess.

Om de inte behövde betala dig, så har du ju inte tagit betalt,
alltså är det väl en gåva? Då borde ju gåvoskatt gälla? Eller
så är jag bara ute å cyklar med nattmössan på bak-och-fram!

[Akryl]*Amid skrev:
Om de inte behövde betala dig, så har du ju inte tagit betalt,
alltså är det väl en gåva? Då borde ju gåvoskatt gälla? Eller
så är jag bara ute å cyklar med nattmössan på bak-och-fram!

Hmmmm, nu blev det rörigt. Jag fick pengar av ett företag för de köpte en grej av mig, så där är det ju som vanligt. Men köparen sa att jag skulle betala in skatt på den summan jag skulle få för det kunde gå som arbete eller nåt, sen nämnde han nåt om "honorar". Jag fattar ingenting! Jaja, får se imorgon för då vet jag mer om hela affären. Och grejjen de köpte av mig var egentligen ingen grej :gnissla ähhh, skitsamma, det går inte att förklara just nu :(

Du får väl se om beloppet e me på deklarationen, då lär du ju få pröjsa skatt för det. Snacka me firman om dom inte kan göra om det till traktamente eller milersättning på nåra månadslöner så slipper du ju det där "skatten"

Det är inte olagligt att sälja sex men att köpa är olagligt! :fakta
Men det vet säkert företaget du "horar" för :)

zykl0n skrev:
Det är inte olagligt att sälja sex men att köpa är olagligt! :fakta
Men det vet säkert företaget du "horar" för :)

Jävlar, du kom på mig :rodnar Kommer inte kunna gå normalt på flera dagar, ska aldrig mer sälja mig som underhållning på företagsfest....

Dee_cati skrev:
Hmmmm, nu blev det rörigt. Jag fick pengar av ett företag för de köpte en grej av mig, så där är det ju som vanligt. Men köparen sa att jag skulle betala in skatt på den summan jag skulle få för det kunde gå som arbete eller nåt, sen nämnde han nåt om "honorar". Jag fattar ingenting! Jaja, får se imorgon för då vet jag mer om hela affären. Och grejjen de köpte av mig var egentligen ingen grej :gnissla ähhh, skitsamma, det går inte att förklara just nu :(

Fick du inget kvitto, fakturaunderlag ?? då finns det inget bevis att du var där...glöm skiten och snacka inte så mycket om det....

Nyheter
Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Back