Hur bestycka inför inkörning? Dilemma.

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
Till att börja så kan jag säga att jag bytt cylinder och kolv på min 2taktare.
Före bytet så vet jag att jag kört på fel bestyckning så jag måste garanterat bestycka om förgasaren nu.
Jag har desutom lagt på ett effetrör med tillhörande ljuddämpare och ett koniskt luftfilter.

Så jag har några frågor.
Kan jag bestycka förgasaren utan att oroa mig för nypning. tänkte på att när man bestyckar så ska man upp i maxxvarv osv och det kan inte vara bra för motorn när den inte är inkörd.
Tanken slog mig att man kanske skulle nöja sig med att kolla på stiftet varannan mil eller så och reglera lite eller ger stiftet felaktiga referenspunkter vid normal körning.

Sen var det detta med allt "trim".. är det mer skadligt för motorn att köras in med trimmet.. Alltså om det är större chans för nypning under inkörningen. Kanske är bäst att vänta med att sätta på dessa delar fören om 50 mil?.

Ni får ursäckta min okunskap.

Det finns nog dom på forumet här som kan detta bättre men några tips tänkte jag nog försöka mig på.

Se till att du börjar bestyckningen på den feta sidan om originalbestyckning. Det ger även lite extra olja till inkörningen. För mager går varmt :brinnerup

Se även upp så att ingen ger dig rådet att bota en för mager blandning med ett kallare(hårdare) stift. Visst, stiftet ser bättre ut men cyllen blir inte kallare för det utan kan nypa. Använd stift med den hårdhet som är original. Det kommer du nog långt med.

Om hojen går bra men stiftet oljar igen så kan du prova med ETT steg varmare stift. Det är ganska ofarligt.

Ändra alltid bara en sak itaget. ANTECKNA alltid vad du gör och vad du märker för skillnad. Det är lätt att dribbla bort sig.

Lycka till

/Peter

i mer ett par steg större munstycken o åk en liten sväng kolla sen stiftet så får du se hur det ser ut och om du behöver ändra mer.. inkörning är ganska överreklamerat om det bara är kolv/cylinder varmkör först bara..

ozto skrev:
i mer ett par steg större munstycken o åk en liten sväng kolla sen stiftet så får du se hur det ser ut och om du behöver ändra mer.. inkörning är ganska överreklamerat om det bara är kolv/cylinder varmkör först bara..
Jag tänkte på att av någon anledning ska man tokvarva och slå av motorn vid bestyckning. Käns inte så smart att göra så med en motor som inte är inkörd.
Frågan är om det är en "felaktig" färg på stiftet om jag bara kör en sväng och sen kollar. Vad är anledningen till tokvarv vid bestyckning?.

original sitter det 110 munstycke i hojen.. Har köpt ett 125 nu som enligt mina beräkningar blir 13,6% större. Föredrar sotad motor än nypning.

Sen en liten fråga till. Kanske dum men tänkte på om bestyckningen var beroende på kompression och tryck. Kanske att en rätt bestyckning blir felaktig efter inkörningen?.

Rätt bestyckning kommer inte att förändras efter inkörning om du vill veta mer om inkörning läs i andra inkörningstrådar...

Borsiin JR skrev:
Rätt bestyckning kommer inte att förändras efter inkörning om du vill veta mer om inkörning läs i andra inkörningstrådar...
Står ingenting om hurivida man kan bestycka en icke inkörd motor.. Hade det inte varit för det så vet jag hur man går tillväga.

philsson skrev:
Jag tänkte på att av någon anledning ska man tokvarva och slå av motorn vid bestyckning. Käns inte så smart att göra så med en motor som inte är inkörd.
Frågan är om det är en "felaktig" färg på stiftet om jag bara kör en sväng och sen kollar. Vad är anledningen till tokvarv vid bestyckning?.

original sitter det 110 munstycke i hojen.. Har köpt ett 125 nu som enligt mina beräkningar blir 13,6% större. Föredrar sotad motor än nypning.

Sen en liten fråga till. Kanske dum men tänkte på om bestyckningen var beroende på kompression och tryck. Kanske att en rätt bestyckning blir felaktig efter inkörningen?.

För att bränsleblandningen styr av huvudmunstycket först vid nästan fullgas. Fullgas på för låga varv ger en jävligt "fet" (blött stift) eftersom gashastigheten blir för låg och skiten skvätter runt i venturin istället för att sugas in i cyllen som den ska... Har jag fått för mig

Bestyckning har med effektuttaget att göra kan man säga. Bättre pipa, högre komp osv leder till att förbränningen sker effektivare, dvs klara av att ge mer effekt och därför behövs ju mer soppa.

Bollox skrev:
För att bränsleblandningen styr av huvudmunstycket först vid nästan fullgas. Fullgas på för låga varv ger en jävligt "fet" (blött stift) eftersom gashastigheten blir för låg och skiten skvätter runt i venturin istället för att sugas in i cyllen som den ska... Har jag fått för mig

Bestyckning har med effektuttaget att göra kan man säga. Bättre pipa, högre komp osv leder till att förbränningen sker effektivare, dvs klara av att ge mer effekt och därför behövs ju mer soppa.
Så då kan alltså bestyckningen bli felaktig efter inkörningen.. fast det kanske inte är så mycket skillnad.

philsson skrev:
Så då kan alltså bestyckningen bli felaktig efter inkörningen.. fast det kanske inte är så mycket skillnad.
Som någon sa. Är du orolig och vill köra in dina bitar, ta hellre i ordentligt med huvudmunstycket
O vill du inte dra fullgas under inkörningen, höj nålen lite grann så får du "mer" soppa vid mindre gas.

Sen när bitarna presterar fullt, måste du givetvis bestycka om, ifall du vill ha ut maximal effekt. Och då är ett "avslag" en väldigt bra metod. Glöm bara inte att se till att motorn inte går runt ett enda varv efter du slagit av den, för då stämmer det inte längre

Bollox skrev:
Men överdriv inte heller för då blir den okörbar ju...
är 125 i munstycke rimligt.. det är det jag har köppt nu.. sitter 110 original. kanske höjer nålen lite också som du säger.

*/ ?>
Nyheter
Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot De flesta nav...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...