Hur behandlar du mc när du kör bil?

Visar du hänsyn mot tvåhjulingar när du kör bil?

• Antal röstningar
    0
gthyni skrev:
Man ska för h-vete inte använda ett ton plåt som pekpinne
mot oskyddade trafikanter. :4skrika

Jag ska genast sluta med det.

Är det ok att inte släppa in mobiltelefonpratande bilförare i den fil de vill in i då?

//A.

UnderDOG skrev:
Jag ska genast sluta med det.

Är det ok att inte släppa in mobiltelefonpratande bilförare i den fil de vill in i då?

//A.

*ironi på* Självklart, utom på söndagar. Det samma gäller rödhåriga, bilar med fula fälgar och personer med ett namn som innehåller å! *ironi av*

Sak samma, blinkar dom och uppför sig som man ska så hjälper jag gärna till. Fast ibland måste man ju "hjälpa till" vare sig man vill eller inte när folk bara tränger sig. :mad:

Är det inte så att man alltid "ser ner" och "retar sig på" allt som är mindre än man själv i trafiken i följande skala, gångtrafikanter-cyklar-mopeder-MC-bil-lastbil. Reglern störst går först av ren respekt för att det kan göra ont brukar gälla allmänt.
Kan reta mig till vansinne på vissa hojar som bara dyker upp och skrämmer skiten ur mig och sedan försvinner som en prick i horrisonten. Fast mest är det nog avundssjuka för att jag själv inte sitter på min egen hoj.... :)

Jag tittar alltid noggrannare när jag kör bil. Om jag ska göra en omkörning på landsväg eller motorväg tittar jag alltid åt vänster och väntar ett par sekunder och tittar under tiden, samt tittar under hela tiden jag svänger ut så att det inte kommer en sporthoj i 250 bakom mig.

Hur behandlar ni folk på övergångställen/gångpassager när ni sitter i bil eller på en MC???

Själv tog jag A1 så fort jag fick, så jag vande mig att tänka åt alla. Dock känns det som många skulle behöva sitta helt oskyddade, speciellt i norrland.
Jag vet att det finns dåliga förare i hela landet men häruppe i norr får man sätta in egna stoppmärken om man ska överleva i bil, mc'n har jag inte tagit upp då jag vill ha vettigt folk runt mig när jag kör...

Jag tänker MYCKET på var det kan tänkas komma motorcyklar, då jag vet hur jag kör, sen kan addera ett antal kilometer i timman... Bland annat försöker jag att bara ligga stadigt med bilen efter den vita linjen till höger om en mc kommer bakom, då det händer att vi man kastar sig på högersidan om det finns mer plats, dvs använd racingdiciplin: Ska ni släppa förbi någon LIGG KVAR!!! Den som ska köra om hittar ett vettigt ställe... (Speciellt med en mc som är under 1meter bred)

Cyklister bryr jag mig bara om då jag kör om dem på landsvägar eller liknande. Inne i städer trycker jag in kopplingen och varvar upp. Jag har helt enkelt tröttnat på dem i örebro där de är överallt och ingen följer reglerna.

MEN jag kör som jag vill att andra ska köra... Jag vill att folk ligger stadigt med bilen (som lastbilarna vanligen gör), jag vill att bilister visar att cyklister inte äger världen (givetvis utan att skada dem) och jag vill folk ligger antingen rejält över hastigheten, eller under densamma, inget mellanting!

Och sen: Ja, jag sitter både på zatzy.com och här, och det beror på att zatzy är bra på att ta fram vad som gäller när man kör bil, och SH är bra på att ta fram vad som gäller med mc...
För ställer jag en fråga vad som är fel med min toyota carina här kommer jag troligen inte få lika många svar som på zatzy, medan jag inte skulle få vidare många svar där vad det kan tänkas vara för fel med min NSR125...
Känns lite som om fotbolls- och hockeylandslagen möts, i hockey är resultatet givet, liksom i fotboll, men när man kommer till de övriga sakerna är det hugget som stucket...

mvh//Micke

hittebarn skrev:
Hur behandlar ni folk på övergångställen/gångpassager när ni sitter i bil eller på en MC???

Är dom nära/på väg över så stannar jag oavsett fordon, är dom en bit bort när jag kör hoj söker jag ögonkontakt och rullar sakta förbi, gäller i korsningar då.
Vid rakor chansar jag aldrig, är dom på väg över stannar jag alltid.

Jag stannar nästan alltid vid övergångsställen både med hoj och bil. Är de nån meter ifrån övergångsstället stannar jag med bil men kör förbi långt från dem med hoj.

Hoztic skrev:
Jamen självklart, gör nån annan fel så måste du ju också göra göra det! :rolleyes:
Är det inte en av dom viktigaste sakerna man lär sig när man har hojkort, att man måste köra åt andra ibland, när dom gör fel? :va

Jag tar all hänsyn till motorcyklister som kör med huvet, och det innefattar det mesta och de flesta. Cyklister som cyklar mot rött vill jag köra över oavsett om jag kör bil, tåg eller mobilkran.

Jag sitter och skriker mest hela tiden när jag kör bil, folk som är i vägen tycker jag inte om. Jag är ingen bra bilförare. Motorcyklister får gärna vara i vägen så får man nått o glo på men sällan det händer.

RonJeremy skrev:
Reglern störst går först av ren respekt för att det kan göra ont brukar gälla allmänt.

Det märker man av rätt bra när man är ute och svettas med inlines & stavar - med ett undantag, långtradarchaffisar... tar väldigt stor hänsyn till oskyddade trafikanter - är iaf min erfarenhet. Däremot "Svenssons", speciellt äldre och unga tjejer (10 gånger av 10 med en mobiltelefon i örat), verkar tro att vägen är deras - exklusivt. Jag då, som äger tre inreggade bilar och tre hojar, får förlita mig på att staven förhoppningsvis repar billacken om de kommer för nära när man kör med ena inlinesen i gruset vid sidan av vägen.

Förmodligen taskig syn eller uppmärksamhet, märks ännu tydligare på kvällar och nätter när man masar sig hem på shoesen från garaget med apotekets stora reflex runt handleden. Obligatorisk läkarundersökning vart femte år när man fyllt 40 borde det vara lag på för att få behålla körkortet tycker jag.

Andersbrink:
Jag har precis samma uppfattning vad gäller hur olika förare uppför sig! När jag bodde i Gävle cyklade jag ofta på 67'an, och tradarna uppförde sig exemplariskt i 9/10!
Här nere tycker jag det är mycket sämre med det :(

Samma behandling oavsett fordonstyp.

Respekterar även cyklister då jag varit en och vet att man som cyklist utan något körkort faktiskt vet inget om trafikregler.

Försöker stanna vid övergångställen. Stannar alltid om dem står och söker ögonkontakt med mig...sämre om dem står glor åt andra hålet och pratar i mobiltelefonen. Blir så då man stannat ofta och folk bara vinkar att man ska åka för dem bara står och softar vid övergångstället.

Respekten till alla fordon kan kommit av att jag varit fogängare/inlinesåkare/cyklist/mopedist/lättmc åkare/tung mc åkare/bilist :D

Förlåt, men den här pollen e nog den dummaste hittills. Bara för att man tycker att man visar hänsyn så betyder inte det att man gör det.
Det är ju som att fråga en alkis om han dricker mycket eller lite. -idag drack jag nästan ingenting, vilket kanske betyder; bara en 75a.

Edit: iofs så kanske tråden får nån att tänka till, men å andra sidan tror jag inte det. Med tanke på att alla här inne kör hoj så borde ju vi vara dom som är mest hänsyndfulla såklart, så det är ju inte vi som är problemet.

Last edited:
Flyttar på mig och skapar lite extra utrymme när jag sitter i bilen och ser en MC som kör mellan bilarna i kö.

yonsson skrev:
Förlåt, men den här pollen e nog den dummaste hittills. Bara för att man tycker att man visar hänsyn så betyder inte det att man gör det.
Det är ju som att fråga en alkis om han dricker mycket eller lite. -idag drack jag nästan ingenting, vilket kanske betyder; bara en 75a.

Vad jag egentligen var ute efter var om folk lever som dom lär, vilket man nog kan svara på ganska ärligt iaf!
Fast visst, allt är relativt...

Kawwa skrev:
Flyttar på mig och skapar lite extra utrymme när jag sitter i bilen och ser en MC som kör mellan bilarna i kö.

Självklart! Lika självklart som jag kan gå ut på vägrenen med bilen och släppa förbi snabbare fordon, OM det är bra vägren, dagtid/ljust och god sikt så klart!

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park